سرور مجازی
zoomit

ربات انسان‌نمای تسلا به‌نمایش‌ درآمد؛ اپتیموس احتمالا زیر ۲۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت

ایلان ماسک، مدیرعامل جاه‌طلب تسلا و اسپیس ایکس و ثروتمندترین فرد دنیا، چند ماه پیش گفته بود تسلا در رویداد AI Day 2022 نمونه‌ای از ربات انسان‌نمای خود را که فعال است و توانایی حرکت کردن دارد، به نمایش می‌گذارد. وعده‌ی ایلان ماسک سرانجام رنگ حقیقت به خود گرفت و بامداد امروز به وقت تهران، ربات انسان‌نمای تسلا به نمایش گذاشته شد.

براساس گزارش ورج، ایلان ماسک می‌گوید ربات‌ انسان‌نمای اپتیموس (Optimus) از نرم‌افزار هوش مصنوعی تسلا استفاده می‌کند و مجهز به حسگرهایی است که خودروساز بزرگ آمریکایی برای دستیابی به سیستم کمک‌راننده در خودروهایش مورد استفاده قرار می‌دهد.

ماسک در بخش آغازین کنفرانس مطبوعاتی بامداد امروز اعتراف کرد سال گذشته تسلا موفق به نمایش نمونه‌ی نهایی ربات انسان‌نما نشد و فردی را با لباس مبدل روی صحنه نشان داد، اما امسال توانسته است به پیشرفت‌های محسوسی در فرایند تولید دست پیدا کند.

تماشا در آپارات

ایلان ماسک می‌گوید ربات انسان‌نمای اپتیموس کارکردهای مختلفی دارد، اما تا قبل از برگزاری رویداد AI Day 2022 هرگز نتوانسته بود به تنهایی و بدون مشکل راه برود. ایلان ماسک می‌گوید که ربات انسان‌نمای تسلا «احتمالاً با قیمت کمتر از ۲۰٬۰۰۰ دلار» دردسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

ایلان ماسک می‌گوید تفاوت بین اپتیموس و سایر ربات‌های انسان‌نما این است که ربات تسلا برای تولید انبوه و توانایی انجام کارهای مختلف ساخته می‌شود. ماسک می‌گوید قرار است شاهد تولید میلیون‌ها واحد از این ربات باشیم.

ربات انسان نما اپتیموس تسلا Tesla Optimus از نمای جلو

آنچه تسلا در رویداد امروز نمایش داد، نمونه‌ی پیش‌تولید آپتیموس بود. به نوشته‌ی تک‌کرانچ، ایلان ماسک می‌گوید این نمونه‌ی آزمایشی، بامبل سی (Bumble C) نام دارد و در نهایت تبدیل به اپتیموس می‌شود. این ربات که هنوز طراحی تکمیل‌شده ندارد، روی صحنه به‌طور خلاصه رقصید. ایلان ماسک گفت مهندسان تسلا رقص محدودی برای اپتیموس در نظر گرفتند تا این ربات انسان‌نما که هنوز تکمیل نشده «با صورت روی زمین نیافتد.»

مدل نهایی اپتیموس بدون مشکل راه خواهد رفت و تعادل خود را حفظ خواهد کرد. براساس گفته‌ی تسلا، اپتیموس در نهایت می‌تواند محموله‌ای ۹ کیلوگرمی حمل و از ابزارهای مختلف استفاده کند.

مشخصات فنی ربات انسان نما اپتیموس تسلا Tesla Optimus

تسلا در ادامه‌ی مراسم چند ویدیو از اپتیموس نمایش داد تا توانایی‌های این ربات انسان‌نما در انجام کارهایی مثل برداشتن جعبه را به تصویر بکشد. تسلا سپس نمونه‌ی دیگری از اپتیموس را روی صحنه آورد که بدن آن به‌طور کامل مونتاژ شده بود، اما نمی‌توانست فعالیت کند. این نمونه، «بسیار نزدیک به نمونه‌ی نهایی» است. تسلا می‌گوید ربات اولیه‌ای که در مراسم AI Day 2022 نمایش داده شد در عرض تنها ۶ ماه گذشته تولید شده است.

ربات انسان‌نمای تسلا مجهز به یک باتری ۲٫۳ کیلووات‌ساعتی است، از سیستم-روی-چیپ اختصاصی تسلا استفاده می‌کند و به وای‌فای و مودم LTE مجهز شده است. براساس گفته‌ی یکی از کارکنان تسلا، این باتری باعث می‌شود ربات انسان‌نما تا یک روز کار کند.

ایلان ماسک در مراسم امروز گفت: «اپتیموس تمدن‌های امروزی را به شکلی اساسی دگرگون می‌کند.» او همچنین اعتقاد دارد که ربات انسان‌نمای تسلا در زمینه‌ی اقتصادی نیز بسیار پر اهمیت خواهد بود.

نمونه آزمایشی ربات انسان نما تسلا با عدم توانایی حرکت

تسلا در مراسم بامداد امروز، نمونه‌ی دیگری از اپتیموس را روی صحنه آورد که بدن آن به‌طور کامل مونتاژ شده بود، اما نمی‌توانست راه برود

ربات انسان‌نمای تسلا نخستین بار در مراسم AI Day 2021 با نام «تسلا بات» به نمایش درآمد. تسلا در آن زمان گفت این محصول، رباتی «مهربان» است و احتمالاً انقلابی در خط مونتاژ و کسب‌و‌کار تولیدی تسلا به‌همراه می‌آورد. ماسک بارها گفته است که اپتیموس تفاوت‌هایی با آنچه که در رندرهای رسمی دیدیم خواهد داشت.

با همه‌ی این‌ها، مدیرعامل تسلا همچنان وعده‌های هیجان‌انگیزی درباره‌ی اپتیموس مطرح کرده است. ایلان ماسک قبلا گفته است که اپتیموس مهم‌ترین محصول در حال توسعه‌ی تسلا محسوب می‌شود. به گفته‌ی ایلان ماسک، احتمالاً کسب‌و‌کار رباتیک تسلا در گذر زمان از کسب‌و‌کار خودروی این شرکت پیشی می‌گیرد.

در آینده ممکن است اپتیموس توانایی پخت‌و‌پز و باغبانی نیز داشته باشد. احتمالاً تولید انبوه این ربات از سال آینده‌ی میلادی شروع می‌شود.

نمونه پیش تولید ربات انسان نما تسلا اپتیموس Tesla Optimus رندر

در روزهای اخیر، شماری از کارشناسان حوزه‌ی هوش مصنوعی هشدار دادند که بهتر است چندان به وعده‌های ایلان ماسک اتکا نکنیم. کارشناسان می‌گویند چند شرکت دیگر در مرحله‌ی پیشرفته‌تری در مسیر تولید ربات انسان‌نما به سر می‌برند، اما هیچ‌یک از آن‌ها مدعی جایگزینی ربات با انسان برای انجام کار نشده‌اند.

دست ربات انسان نما تسلا اپتیموس Tesla Optimus

تاریخ فعالیت تسلا مملو از وعده‌هایی هیجان‌انگیز است که هرگز رنگ حقیقت به خود نگرفتند؛ وعده‌هایی مثل ایجاد شبکه‌ای شارژرهای خودرو با اتکا بر انرژی خورشیدی، امکان تعویض باتری خودروهای برقی و تولید شارژرهای رباتیک شبیه به مار. به همین دلیل ممکن است ربات انسان‌نمای تسلا هرگز به محصولی واقعی تبدیل نشود. از طرفی امکان دارد نمونه‌ی نهایی اپتیموس با آنچه اکنون به نمایش در می‌آید متفاوت باشد.

شیائومی سایبروان Xiaomi CyberOne ربات انسان نما در حالت ایستاده

سایبروان شیائومی

شیائومی در جریان برگزاری رویدادی ویژه که به موبایل و هدفون ارتباط داشت،‌ با رونمایی از ربات انسان‌نمای سایبروان همه را غافل‌گیر کرد. سایبروان که روی صحنه‌ی مراسم حاضر شد،‌ ظاهراً در راه رفتن مشکل داشت. بااین‌حال شیائومی در تلاش است راه رفتن این ربات را بهتر کند (ربات انسان‌نمای اپتیموس نیز نتوانست به‌خوبی راه برود). مدیرعامل شیائومی می‌گوید در حال حاضر هر یک از ربات‌های سایبروان بین ۶۰۰٬۰۰۰ تا ۷۰۰٬۰۰۰ یوان (تقریباً ۸۹٬۱۰۰ تا ۱۰۴٬۰۰۰ دلار) هزینه‌برند و تا زمانی که هزینه‌ی تولید کاهش نیابد سایبروان به تولید انبوه نمی‌رسد.

مقاله‌های مرتبط:

  • خط‌و‌نشان چینی‌ها برای ایلان ماسک؛ شیائومی از سایبروان، رقیب ربات انسان نمای تسلا رونمایی کرد
  • حقایق ناگفته از ربات انسان نمای تسلا

ربات انسان‌نمای شیائومی ۱۷۷ سانتی‌متر قد دارد و وزنش کمی بیشتر از ۵۲ کیلوگرم است. با این قد و وزن، ربات شیائومی تا حد زیادی مثل انسانی معمولی است. تسلا سال گذشته گفت وزن اپتیموس به حدودا ۵۷ کیلوگرم می‌رسد، اما نمونه‌ای که در AI Day 2022 نمایش داده شد ۷۲٫۵ کیلوگرم وزن داشت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا