سرور مجازی
اخبار آی تی

لزوم اتصال شرکت‌های فناور به جریان اصلی اقتصاد کشور+ فیلم

ارزش آفرینی حوزه فناوری ناشی از دانش فنی است و شرکت‌های دانش بنیان و فناور بدون ایجاد آلودگی، با مواد مصرفی اندک و ارزش آفرینی ناشی از دانش متخصصان و فناوران، نقش بزرگی در توسعه خواهند داشت، که البته ارزآوری بالایی دارند.

جعفر قیصری- رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌محور از عوامل اساسی رشد و توسعه کشور برشمرد و مهمترین مانع در حرکت شرکت‌های دانش بنیان را بحث ورود آنها به بازار و توسعه بازار فروش دانست و اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما و شرکت‌ها این است که بتوانند محصولات خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه کنند و به تعبیری فروش محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه مهمترین دغدغه و چالش است.

به گفته رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موتور حرکت اصلی شرکت‌های دانش بنیان بحث ورود محصول به بازار هدف است.

ورود به بازار فروش، مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش بنیان

وی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در جهت حمایت از شرکت‌های فناور و کمک به تجاری سازی ایده‌های نوآورانه، روش‌ها و زمینه‌های مختلفی را برای تامین مالی آنها فراهم و تسهیل می‌کند، تصریح کرد: جذب سرمایه، پرداخت تسهیلات و مشارکت مستقیم از جمله این موارد است. در دو سال گذشته در شهرک، برنامه توسعه بازار و تجاری سازی فناوری‌ها و محصولات دانش بنیان انجام شده است و در این برنامه سعی شد ستاد بازار به عنوان تسهیلگر، کمک‌هایی در حد توان انجام دهد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: انجام تبلیغات مناسب برای کمک به شرکت‌ها، معرفی شرکت‌ها به صنایع و بازارهای جدید، شرکت در نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین المللی به منظور توسعه صادرات از جمله این حمایت‎ هاست که جدای از کمک‌های مالی انجام می شود.

جهش هفت برابری صادرات در سال ۹۹ نسبت به ۹۷

قیصری، رشد فروش و گردش مالی شرکت‌ها در دو سال گذشته را چشمگیر اعلام کرد و افزود: طی سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۷ در بخش داخلی سه برابر رشد داشته‌ایم و در بخش خارجی نیز صادرات با جهش هفت برابری به مجموع ۳۷ میلیون دلار رسید. ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ برابر شدن این رقم وجود دارد. اگر تبادلات ارزی تسهیل شود و سازمان‌های داخلی از شرکت‌های داخل استفاده کنند و یا در پروژه‌های بزرگ ملی این شرکت‌ها نقش داشته باشند، افزایش این رقم قابل دستیابی خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرچند در این زمینه راه طولانی در پیش داریم، تاکید کرد: برخی از شرکت‌های شهرک موفق شده‌اند به بازارهای فروش کشورهای صاحب تکنولوژی دست پیدا کنند و در زمینه‌های آی سی تی و هایتک با بلژیک، آلمان، دانمارک و … ارتباطاتی برقرار شده است. سال گذشته محصولات و خدمات دانش بنیان اصفهان به بیش از ۴۰ کشور از جمله؛ کره‌جنوبی، ترکیه، امارات، عمان، قزاقستان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، مالزی، قرقیزستان، روسیه و گرجستان صادر شد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: اگرچه به دلیل تحریم‌ها به ناچار مشکلاتی سر راه ما قرار گرفت، اما با ایجاد دفاتری در کشورها و معاملات غیرمستقیم این تبادلات انجام می‌شود. تحریم ها به ناچار از یک سو برای شرکت های دانش بنیان، بازار فروش ایجاد کرده، اما در عین حال دسترسی صنایع به بازارهای خارجی را با محدودیت هایی مواجه کرده است، در مجموع وجود یک بازار تعالی و غیرانحصاری با ارتباط تکنولوژیکی و برندهای ایرانی وجود دارد که می توان از ظرفیت این بازارها بهره گرفت.

قیصری گفت: اکنون بسیاری از محصولات ما در کشورهای صاحب تکنولوژی عرضه می‌شود، اما به دلیل تحریم ها با نام شرکت ایرانی عرضه نمی شوند و اگر این تحریم‌ها اثر کمتری داشته باشند، امکان حضور برندهای با کیفیت ایرانی در بسیاری از کشورها وجود دارد، همچنین تعاملات مالی ساده ‎تر و صادرات بهتر انجام می‌شود. اگر مقررات دست و پاگیر بانک مرکزی و سیستم مالی کشور تسهیل شود، نتیجه کار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور بهتر می‌شود.

توجه بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان کوچک در هنگام وضع قوانین

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، آینده اقتصاد دانش بنیان را خوش آتیه دانست و گفت: فرصت‌های خوبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و صادرات محصولات غیرنفتی وجود دارد و آینده خوبی پیش بینی می‌شود. باید تلاش کنیم مشکلات شرکت‌ها در تبادلات ارزی را تا حدودی بهینه سازیم.

قیصری اضافه کرد: در شرایط کنونی که تحریم وجود دارد، مقررات ارزی داخل کشور نیز مشکلاتی برای شرکت ‎‎ها ایجاد می کند. این قوانین برای تجار و بازرگانان تدوین شده، اما در خصوص شرکت های فناور کوچک نیز همان بروکراسی سختگیرانه وجود دارد و گاهی برای این شرکت‌ها مسئله ساز است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خواستار توجه بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان کوچک در هنگام وضع قوانین شد و گفت: در بحث مقررات ارزی به دلیل تحریم‌ها تغییر قوانین زیاد است و بر روی شرکت‌های کوچک تاثیر زیادی دارد و حتی ممکن است باعث شود یک شرکت کوچک بازار هدف خود را از دست دهد. تاثیر قوانین و تغییرات آن ها برای شرکت‌های بزرگ اینگونه نیست، اما برای شرکت‌های کوچک حتی در حد ادامه حیات آنها است و کوچکترین تکانه، ضربه سختی به آنها وارد می‌کند.

جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور قابل ملاحظه نیست

قیصری با بیان اینکه هنوز جایگاه شرکت‌های دانش بنیان و فناور در اقتصاد کلان کشور بزرگ و قابل ملاحظه نشده است، خاطرنشان کرد: معتقدیم قبل از اینکه شرکت‌ها وارد بحث صادرات شوند، باید بتوانند نیاز داخلی را پاسخگو باشند و در این زمینه از آنها در داخل کشور حمایت شود. نکته‌ای که جای تاسف دارد، این است که تعدادی از شرکت‌های موفق در یک بازار بین المللی کالای خود را عرضه می‌کنند، درحالیکه هنوز در داخل کشور برای استفاده از محصول آنها مقاومت وجود دارد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در بحث جذب مجوزها و یا استقبال بازار هنوز مانع وجود دارد، اظهار کرد: به اندازه کافی قانون و مقررات در این زمینه وجود دارد. انواع مختلف قوانین را داریم که مدیران صنایع دولتی و نیمه دولتی می‌توانند از آنها استفاده کنند، اما هنوز برخی مجموعه‌های بزرگ که جریان اصلی اقتصاد کشور را در دست دارند، بخش عمده فعالیت‌ها را از مجرای شرکت‌های دانش بنیان داخلی پیش نمی‌برند.

لزوم اتصال شرکت‌های فناور به جریان اصلی اقتصاد کشور

به گفته قیصری، اگر بخواهیم موفقیت در زمینه اقتصاد دانش بنیان حاصل شود، چاره‌ای جز اعتماد به شرکت ‎های دانش بنیان و متصل کردن آنها به جریان اصلی اقتصاد نداریم و شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌‎ها باید بتوانند بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، بازرگانی و تجاری داخل را تامین کنند، چرا که شرکت‌های دانش بنیان ثابت کرده‌اند که هرجا وارد شده‌اند موفق بوده و مایه افتخار شده اند، البته تحقق این هدف نیاز به زمان دارد و باید درها را گام به گام باز کرد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه خواستار ایجاد مکانیزم رقابتی برای شرکت‌های دانش بنیان هستیم، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در بازار جهانی خود را نشان دهند و ارزآوری داشته باشند.

نقش شهرک‌های علمی و فناوری در توسعه شهرها

قیصری در تشریح نقش شهرک‌های علمی و فناوری و فواید آن در توسعه شهرها، اظهار کرد: باید ریشه و مبدا ارزش افزوده‌ای که حاصل از تولید است را بررسی کنیم، گاهی در یک صنعت ارزش افزوده ناشی از انرژی است، برای مثال انرژی ارزان منجر به تولید محصول می‌شود و ارزآوری دارد، گاهی در یک صنعت ناشی از آب است و گاهی بخشی از صنعت ناشی از مواد اولیه است، اما در حوزه فناوری ارزش آفرینی ناشی از دانش فنی است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان بدون ایجاد آلودگی، با مواد مصرفی اندک و ارزش آفرینی ناشی از دانش متخصصان و فناوران، نقش بزرگی در توسعه خواهند داشت.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تاکید براینکه ارزآوری شرکت‌های دانش بنیان متکی به دانش فنی، نیروی انسانی و مغزافزار است، تاکید کرد: باید مسائل و مشکلاتی که شرکت‌ها دارند، رفع شود. شرکت‌های بزرگی در کشور وجود دارند که با تکنولوژی و فناوری می‌توانند به دیگر تولیدکنندگان کمک کنند و بهره وری را ارتقا دهند.

قیصری با تاکید بر اینکه دانش قابل خرید نیست، تصریح کرد: شرکت‌های شهرک با تولید فناوری با ارزش افزوده که ناشی از نیروی انسانی است و صادراتی که ناشی از دانش است، می توانند برای کشور مفید باشند و همچنین می‌توانند به صنایع دیگر در رفع مشکلاتی همچون تامین آب، انرژی و معضلات محیط زیستی کمک کنند.

به گفته وی، این موارد در یک چهارچوب اقتصادی قابل تعریف است و باید مقررات لازم برای تشویق، ترغیب و یا اجبار صنایع کوچک و بزرگ وضع شود تا رشد فناری و استفاده از آن به بهترین شکل رخ دهد. شهرک‌های صنعتی نیاز به نوآوری و نفوذ فناوری دارند و اگر بخواهیم صنعت پایدار بماند، چاره ای جز استفاده از فناوری و دانش نداریم.

خواستار ایفای نقش شرکت‌های هایتک در پروژه‌های بزرگ اقتصادی کشور هستیم

وی تجارت ناعادلانه و اختصاص ارزهای یارانه ای و ایجاد رانت در واردات را به ضرر شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: تخصیص ندادن و نپذیرفتن شرکت‌های داخلی در پروژه‌‎های بزرگ نیز معضلی است که جلوی پیشرفت شرکت‌ها را می‌گیرد. باید جایگاه شرکت‌های فناور در چرخه اصلی صنایع بزرگ تعریف شود. حمایت به تنهایی کافی نیست. در دنیا، لوکوموتیوهای پیشران وجود دارد که بنگاه‌های کوچک و متوسط پشت آنها هستند، برای مثال شرکت سامسونگ ۲۰ هزار بنگاه‌ کوچک و متوسط دارد که می توان به این سمت حرکت کرد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: در بحث واردات و تخصیص ارز نیز یارانه های پنهان که به بعضی بخش‌ها داده می‌شود، باید اصلاح شود و هر جا امکان حضور شرکت‌ها و محصولات داخلی وجود دارد، باید انجام شود.

اصلاح مقررات با توجه به عرصه فناوری انجام شود

قیصری با بیان اینکه در بحث مقررات تولیدی و بهره وری که برای صنایع قدیمی و سنتی وضع شده، نیز نیازمند اصلاح هستیم، اضافه کرد: خواستار مقررات زدایی نیستیم، بلکه اصلاح مقررات باید با توجه به عرصه فناوری انجام شود. فناوری و زندگی شرکت‌های فناور باید به عنوان یک رویکرد جدید اقتصادی در کشور تعریف شود. نیاز به پذیرش شرکت‌های خلاق داریم که باید برای آنها قوانین جدید نوشت. در این عرصه ناامید نیستیم و معتقدیم باتلاش و پیگیری این موضوع محقق خواهد شد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تاکید براینکه در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به دنبال ایجاد انحصار نیستیم، خاطرنشان کرد: شرکت‌های فناور در زمینه توسعه محصول و R&D باید به طور ویژه کار کنند و فضای رقابتی وجود داشته باشد.

قیصری در پاسخ به اینکه بازار سرمایه تا چه حد از طرح‌های دانش بنیان حمایت می‌کند؟ گفت: در این حوزه فضایی برای ورود شرکت‌ها به فرابورس ایجاد شده و اقدامات خوبی انجام شده است، اما در گام‌های نخست هستیم. شرکت‌ها برای ورود به فرابورس نیازمند اقداماتی مانند شفافیت مالی هستند که در طول چند سال باید انجام شود. شرکت‌های بسیاری این روند را آغاز کرده‌اند، اما باید اعتمادسازی انجام شود. اکنون نمونه موفق در این راه وجود دارد، البته هنوز جای کار دارد و شرکت‌ها باید بتوانند خود را با مقررات بورس و فرابورس تطبیق دهند.

وی در خصوص حمایت‌های شهرک از شرکت های دانش بنیان، گفت: حمایت‎ ها به شیوه مستقیم و غیرمستقیم و اعطای تسهیلات مالی انجام می شود. برای شرکت های تازه کار، منابع مالی غیر مستقیم در ابتدای کار تخصیص داده می شود و استفاده از امکانات، مشاوره‌ها و منتورها در دستور کار است. زمانیکه شرکت‌ها وارد مرحله فروش می شوند، ایده محوری مطرح است و در این مرحله به مرکز رشد ورود می‌کنند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: از این ایده در طول سه سال مراقبت می‌شود. بودجه هایی نیز برای کمک به آنها تخصیص می دهیم که در سال جدید مبالغ آنها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه محدودیت تعداد در پذیرش شرکت های فناور نداریم، تاکید کرد: داشتن یک تیم قوی و خوب مهم است و ما تیم خوب را از دست نمی دهیم. در کنار یک داور تخصصی یک داور تحلیل بازار نیز وجود دارد و تیم ها را در ابتدای راه همراهی می کند.

افزایش بودجه گرنت‌های حمایتی از ۹۰ به ۲۵۰ میلیون تومان

قیصری توضیح داد: برای ایده محوری بودجه تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان مصوب شده است که در سال گذشته حدود ۶۰ میلیون تومان بود. سال گذشته دو گرنت خدماتی منابع تا سقف ۲۰ و ۱۰ میلیون برای کمک در اجاره بها داشتیم که مبلغ آن برای سال جاری نیز افزایش یافته و به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. در ورود به بازار نیز گرنت دیگری به نام گرنت توسعه بازار وجود دارد که در سال ۱۳۹۹، رقم آن ۴۵۰ میلیون تومان بود و امسال به ۶۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: گرنت دیگری برای اسکیل آپ کردن وجود دارد که در آنجا بحث مشارکت مطرح است و برای شرکتی که می‌خواهد تولید کند از حمایت‌های مشارکتی استفاده می کنیم، همچنین از منابع دیگری غیر از شهرک مانند صندوق پژوهش و فناوری و استفاده از تسهیلات بانک‌ها استفاده می‌شود. البته در گام‌های اولیه، بانک‌ها ورود پیدا نمی‌کنند و بیشتر از کمک هزینه‌های خود شهرک استفاده می شود،

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شرایط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در گروه بزرگترین پارک‌های دنیا علاوه براینکه عضو هیات مدیره هستیم، در رنک یک قرار داریم که این رتبه بندی از نظر تعداد شرکت‌های عضو و سطح فناوری‌هایی که به خارج صادر می کنند، است.

فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در دوران کرونا

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه برای حضور در عرصه فناوری و موفقیت در این حوزه در کشور پتانسیل بالایی وجود دارد، تاکید کرد: تجهیزات پزشکی یکی از شاخه‌های موفق است و شرکت های بسیاری در این حوزه در اصفهان مشغول فعالیت هستند که در دوران کرونا اقدامات این شرکت‌ها به خوبی نمایان شد.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی مستقل از کرونا مانند تولید شتاب دهنده خطی، محصولات دوستدار طبیعت و بدون دوریز و … .در بخش تجهیزات پزشکی فعال بودند، همچنین محصولاتی داریم که در بازار تجهیزات پزشکی فروش و صادرات خوبی دارند. بسیاری از شرکت‌ها استانداردهای اتحادیه اروپا را دریافت کرده و از نظر کیفیت تجهیزات پزشکی یکی از شاخه‌های موفق در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه قبل از ورود ویروس کرونا به کشور، حدود ۱۵ شرکت به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه‌ تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کردند، از افزایش این شرکت‌ها در دوران کرونا به ۳۲ شرکت خبر داد و گفت: در روزهای نخست ورود کرونا به کشور و زمانیکه ماسک و مواد ضدعفونی کننده نایاب شده بود، شرکت‌های مستقر در شهرک دست به کار شده و در مدت کوتاهی تولید این تجهیزات در اصفهان انجام و تجهیزات مورد نیاز شش استان نیز تامین شد.

قیصری توضیح داد: یکی از شرکت‌های شهرک در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده و الکل در مدت سه الی چهار روز توانست از ظرفیت تولید دو هزار لیتر در روز به ۲۵ هزار لیتر در روز برسد. همچنین چند شرکت در زمینه تولید مخازن اکسیژن با ظرفیت پنج تا ۲۰۰ تن برای صنایع و ۲۰ و ۵۰ تن برای بیمارستان ها وارد عمل شدند.

وی همچنین گفت: در ابتدای کار به خط تولید ماسک ورود پیدا کردیم و در مدت ۴۰ روز، نخستین خط تولید ماسک در اصفهان ایجاد شد و در خط تولید صادرکننده شدیم. دو شرکت نیز دستگاه تولید ملت بلون را فراهم کردند، همچنین در زمینه دوربین‌های دماسنج و تب سنج غیر تماسی نیز محصولات با کیفیتی تولید کردیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از ایجاد پارک علم و فناوری سلامت و تجهیزات پزشکی با مشارکت بخش خصوصی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۹ با توجه به نیاز کشور به لوازم پزشکی، دارو، درمان و تجهیزات بیمارستانی ایجاد پارک علم و فناوری سلامت و تجهیزات پزشکی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان قرار گرفت و این مرکز نخستین پارک علم و فناوری در استان اصفهان است که توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی گفت: پارک سلامت و تجهیزات پزشکی با دریافت مجوز هیأت امنای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ۲۵۰ هزار متر مربع با زیربنای ۳۶۰ هزار متر مربع در مدت هفت سال در اصفهان احداث می‌شود.

افت بازار تولیدات داخل محصولات مرتبط با کرونا به دلیل واردات

به گفته قیصری، اقبال به سمت شرکت‌های تولید کننده تجهیزات و ملزومات مرتبط با کرونا در ابتدای بحران بالا بود، اما کم کم این اقبال فروکش کرد، در روزهای نخست احساس نیاز برای این محصولات زیاد و مراجعه به شرکت‌ها خوب بود، اما کم کم واردات این محصولات باعث شد شرکت‌های داخلی دچار رکود و مشکل شوند و بازار داخلی افت کند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شرکت‌های داخلی در تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، بسیار موفق عمل کردند و زمانیکه در دنیا این تجهیزات نایاب شد، در داخل کشور توانستیم بر مشکل غلبه کنیم. باید قدر تلاش های فناوران و صنعتگران داخلی را بیشتر بدانیم و کمک کنیم به بازارهای دنیا وصل شوند، نه اینکه با واردات عرصه را بر این شرکت ها تنگ کنیم. به دلایل مختلف از جمله سودی که متوجه برخی می‌شود و یا بهانه‌هایی که عنوان می کنند، دوباره نباید به سمت واردات این نوع محصولات سوق پیدا کنیم.

وی با تاکید براینکه خواهان انحصار در این زمینه نیستیم، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا نخست از شرکت‌های داخلی حمایت می‌کنند و سپس واردات انجام می‌شود. باید بدانیم که در نوروز ۱۳۹۹ که شرایط سختی در کشور حاکم بود، بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان تعطیل نبودند و برای تامین نیاز کشور فعالیت کردند. این تلاش ها باید با حمایت و در اختیار قرار دادن بازار داخلی به این شرکت ها جبران شود.

به گفته رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، زمانیکه ارز غیرواقعی یارانه ای به تولیدکننده خارجی داده می‌شود، تولیدکنندگان داخلی ضرر می کنند.

فعالیت ۵۸۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

وی در تشریح فعالیت‌های انجام شده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از فعالیت ۵۸۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در این شهرک خبر داد و اظهار کرد: این شرکت‌ها توانسته‌اند برای بیش از ۷۵۰۰ نیروی انسانی خلاق و نوآور اشتغال ایجاد کنند که این کسب‌وکارها گردش مالی بیش از سه هزار و ۶۵۲ میلیارد تومانی را برای اقتصاد دانش‌بنیان به ارمغان آورده است.

وی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را یکی از بزرگترین مجموعه‌های حوزه فناوری کشور دانست و گفت: حدود نیمی از ۵۸۲ شرکت و واحد فناور و دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، شرکت‌های رشد یافته و در سطح پارک، حدود ۲۰۰ شرکت نیز در مجموعه مراکز رشد و کمتر از ۱۰۰ مجموعه در حد هسته فناور هستند.

شهرک علمی و تحقیقاتی، امیدی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی

به گفته قیصری، طی سال گذشته، ۷۵۶۰ نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در این مرکز مشغول فعالیت بوده‌اند که از بین دانش‌آموختگان شاغل در این مجموعه، حدود چهار هزار نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، دو هزار نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۵۰۰ نفر دارای تحصیلات دکترا هستند، همچنین ۴۰ درصد از شاغلان در این واحدهای فناور، بانوان تحصیلکرده هستند.

وی گفت: حضور دانشجویان در شهرک در قالب دوره‌های کارآموزی است و شهرک با دانشگاه‌های استان ارتباط خوبی دارد و تیم‌هایی مستقر را حمایت می‌کند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه این مجموعه فضایی پرنشاط و پرامید دارد، افزود: امید به کار و تلاش در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موج می‌‎زند. فضایی پرنشاط که در شرایط کنونی کشور با امید و بسیار پویا در حال فعالیت است و امیدی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی محسوب می‌شود.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان «سیلیکون ولی» ایران

مژگان یزدیانپور- رئیس دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این نشست، در خصوص بحث ورود دانشجوها به شهرک، اظهار کرد: شهرک سعی کرده فضایی برای آشنایی دانشجویان با اکوسیستم علمی در دوران دانشجویی فراهم کند. به همین منظور امکان بازدید از شهرک، استفاده از آزمایشگاه‌ها و امکانات شهرک فراهم است. برگزاری برنامه‌های مخصوصی مانند ایده شو و جشنواره شیخ بهایی مجالی است تا دانشجویان در این فضا وارد شوند.

رئیس دفتر همکاری‌‎های علمی و بین المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه شهرک عضو انجمن های پارک‎ های مطرح دنیا است، گفت: عضو هیات مدیره انجمن های بزرگ جهان هستیم و از سال ۱۳۸۸ دفتر مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یونسکو (IRIS) در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر شده است. این مرکز به پیشبرد اهداف و توسعه پارک ‌های علم و فناوری در کشورهای منطقه کمک کرده و با ظرفیت سازی لازم، زمینه توسعه و ایجاد پارک‌ های علم و فناوری در این کشورها را فراهم می‌سازد.

حضور بانوان فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

یزدیانپور به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری دنیا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: میزبان بعدی سیلیکون ولی آمریکاست و این حاکی از جایگاه و پتانسیل ویژه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در میان پارکهای برتر دنیا و انجمن بین‌المللی پارکهای علمی و مراکز نوآوری است .

وی افزود: شهرک با دیگر پارک‌های علم و فناوری دنیا همچون مالزی، چین، فرانسه، کره جنوبی و … ارتباط خوبی دارد، اگرچه این ارتباطات می‌توانست خیلی بهتر باشد، اما باز هم موفق بوده ایم.

رئیس دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص حضور بانوان فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گفت: ۴۰ درصد شرکت های شهرک توسط بانوان اداره می شود و این شرکتها در میان موفق‌ترین شرکتهای مجموعه هستند. بانوان در سایر بخش های مدیریتی و کارشناسی شهرک نیز فعالیت چشمگیری دارند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا