سرور مجازی
zoomit

مشخصات منتسب به Snapdragon 8 Gen 2 از حضور ۴ نوع هسته در این پردازنده خبر می‌دهند

کوالکام احتمالاً جدیدترین مدل از پردازنده‌های پرچم‌دار موبایلی خود را ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) معرفی می‌کند. این پردازنده که احتمالاً Snapdragon 8 Gen 2 نام دارد، مستقیماً جایگزین Snapdragon 8 Gen 1 خواهد شد. یکی از افشاگران به‌تازگی مشخصات اولیه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام را فاش کرده است.

براساس گزارش نوت‌بوک‌چک و به‌نقل از حساب کاربری آیس یونیورس در توییتر، پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 کدنام SM8550 دارد. شایعه‌های پیشین اعلام کرده‌اند پردازنده‌ی جدید کوالکام از چهار نوع هسته و مجموعاً هشت هسته بهره می‌برد. همچنین، قبلاً گفته شده بود Snapdragon 8 Gen 2 به فرکانس تحسین‌برانگیز ۳٫۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. این در حالی است که پردازنده‌ی A16 Bionic به‌کاررفته در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، فرکانس ۳٫۴۵ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد.

آیس یونیورس می‌گوید پردازنده‌ی اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام به یک هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-X3، دو هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A715،‌ دو هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A710 و سه هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A510 مجهز خواهد بود. کوالکام در پردازنده‌های پرچم‌دار Snapdragon 8 Gen 1 و Snapdragon 8+ Gen 1 از سه نوع هسته استفاده کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که تصمیم گرفته است در نسل جدید از چهار نوع هسته استفاده کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 با فرکانس کمتر از حد انتظار در شیائومی ۱۳ پرو دیده شد
  • کوالکام تراشه‌ Snapdragon 8 Gen 2 را با تمرکز بر بازدهی تولید خواهد کرد
  • عملکرد Snapdragon 8 Gen 2 احتمالاً تا ۱۰ درصد بهتر از Snapdragon 8+ Gen 1 خواهد بود

زمان زیادی از رونمایی هسته‌های Cortex-X3 و Cortex-A715 و Cortex-A510 آرم نمی‌گذرد. آرم هنگام معرفی Cortex-X3 گفت IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) این هسته ۱۱ درصد بیشتر از Cortex-X2 است. به‌عبارت‌دیگر، هسته‌‌ی Cortex-X3 در فرکانس مشابه Cortex-X2 تا ۱۱ درصد قوی‌تر ظاهر می‌شود. آیس یونیورس فعلاً به تغییراتی که قرار است در واحد پردازش عصبی (NPU) و پردازنده‌ی گرافیکی Snapdragon 8 Gen 2 اعمال شوند، اشاره نکرده است؛ اما می‌گوید کوالکام برای ساخت این سیستم-روی-چیپ سراغ لیتوگرافی چهارنانومتری TSMC می‌رود. پیش‌تر، از این لیتوگرافی برای ساخت Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده شده بود. ممکن است در پردازنده‌ی Snapdragon 8+ Gen 2 استفاده از لیتوگرافی سه‌نانومتری TSMC را شاهد باشیم.

به‌نظر می‌رسد کوالکام در عین تأکید روی کاهش مصرف انرژی، از هیچ تلاشی برای شکست‌دادن پردازنده‌ی MediaTek Dimensity 9000 دریغ نمی‌کند. احتمالاً دلیل اصلی بهره‌گیری از چهار نوع هسته همین موضوع است. مدیاتک همین‌حالا مدل قوی‌تری از پردازنده‌ی خود را با نام +Dimensity 9000 در بازار دارد که از هسته‌ی Cortex-X2 استفاده می‌کند. شایعه‌ها می‌گویند فرایند تولید پردازنده‌ی Dimensity 10000 نیز شروع شده است.

طبق شایعات، گوشی‌های سری گلکسی S23 سامسونگ،‌ ویوو X90 پرو پلاس، شیائومی ۱۳ پرو، وان پلاس ۱۱ پرو و یک گوشی پرچم‌دار موتورولا اولین دستگاه‌هایی هستند که به Snapdragon 8 Gen 2 مجهز می‌شوند. Snapdragon 8 Gen 2 با بهبود ۲۵ و ۴۰ درصدی در واحدهای پردازشی CPU و GPU و کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی می‌تواند شکاف بین پردازنده‌های کوالکام و پردازنده‌های سری A اپل را به کمترین حد برساند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا