سرور مجازی
اقتصادی

قیمت خانه ارزان شد؟/ جزئیات مهم

قیمت خانه ارزان شد؟/ جزئیات مهم

این روزها مسئولان از کاهش قیمت مسکن سخن می‌گویند و طبق بررسی های صورت گرفته هم تا حدودی قیمت‌ها در بازار کمتر شده است. دولت با ساز و کارهای ساماندهی بازار مسکن تلاش دارد تا فاصله توان مردم برای خرید و اجاره را با قیمت‌ها کاهش دهد.

بر اساس سیاست دولت سیزدهم مقرر شده تا شهرهای جدید پیرامون تهران و سایر کلانشهرها برای سرریز جمعیت و کمک به صاحب‌خانه شدن متقاضیان مسکن نقشی پررنگ ایفا کنند؛ نقشی که بتواند به نیاز متقاضیان واقعی مسکن پاسخ موثر بدهد و از میزان آنها به مرور زمان بکاهد. در همین خصوص نیز دولت تصمیم گرفت تا با ساماندهی بازار مسکن و اجاره به ویژه در شهرهای جدید پیرامون تهران، حباب قیمت مسکن را در این مناطق از بین برود تا مردم بتوانند در فضای شفاف و با برنامه‌ریزی برای خرید مسکن و یا مشارکت در ساخت اقدام کنند.

دولت با سازوکارهایی از جمله راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات و ارائه کد رهگیری رایگان به موجران و مستاجران و همچنین از طریق پلمب بنگاه های متخلف توانست این بازار را تا حدودی از التهاب خارج کند. اگرچه اجرای این تصمیمات توانسته تا حدی از قیمت حباب مسکن در شهرهای اقماری اطراف تهران از جمله پردیس و پرند بکاهد اما به نظر می‌رسد برای کمک به خانه‌دار شدن بخش عظیمی از متقاضیان واقعی مسکن، هنوز باید اقدامات بیشتری انجام شود.

اخیرا جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی از فعالیت ۱۷۰ هزار بنگاه معاملات املاک مجوز دار در سطح کشور خبر داده و گفته است: بعد از یک دهه با کمک درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و همکاری وزارت صمت، شاخص‌های افراد دریافت کننده مجوز بنگاه معامله املاک در حال بازنگری است.

وی همچنین از اجرایی شدن ضوابط انتشار آگهی در سکوهای برخط انتشار آگهی املاک در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

همچنین خلیل محبت‌خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس در خصوص اقداماتی که این شرکت برای کنترل قیمت مسکن و اجاره در دست انجام دارد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت : در موضوع بنگاه‌های املاک بدون مجوز و متخلف، شناسایی‌های لازم انجام و در مرحله نخست ۱۱۰ بنگاه متخلف شناسایی و به آنها اخطار لازم داده شد. در ادامه نیز ۵۶ بنگاه متخلف در شهر جدید پردیس پلمپ شد.

محبت‌خواه همچنین از روند تکمیل شناسایی خانه های خالی در شهر پردیس خبر داده است. به گفته وی، مجموعه کارهای انجام شده در شهر پردیس سبب کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت خانه ها شده است.

به گفته کارشناسان املاک هم اکنون قیمت مسکن ۱۰ تا ۲۵ درصد با ساماندهی بنگاه های مشاور املاک کاهش داشته است. پردیس به عنوان پایلوت ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک انتخاب شد و این اقدام نشان داد که ساماندهی این بنگاه ها می‌تواند گامی موثر در نظم دهی به بازار مسکن داشته باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس تاکید کرد: برنامه ریزی شده است تا هر هفته یک هزار تا هزار و ۵۰۰ خانه خالی در بازدیدهای میدانی شناسایی شوند که در صورت حصول اطمینان از خالی بودن واحدها، خانه های خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند.

آمارها حاکی است که تاکنون حدود ۶ هزار خانه خالی در پردیس به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

بر اساس سیاست دولت، صاحبان خانه های خالی طبق ضوابط باید جریمه پرداخت کنند و یا خانه خود را برای اجاره و یا فروش بگذارند.

براساس این گزارش طی چند وقت اخیر دولت با بهره برداری از پروژه های مسکن مهر در شهرهای مختلف و همچنین تشدید نظارت ها سعی کرده است که بازار مسکن را به سمت کاهش قیمت هدایت کند.روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال خبر داد و گفت: خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود.

حال با اجرای این برنامه‌ها و تزریق تسهیلات ساخت شاهد تسریع در اجرای پروژه های ساختمانی خواهیم بود و امیدواریم با همکاری بهتر بانک ها به مرحله عملیاتی شدن برسند.

بیشتر بخوانید:

  • دورخیز شورای عالی مسکن برای ارزان‌سازی مصالح ساختمانی/ خروج سیمان و فولاد از بورس کالا!

۲۱۷۲۲۳

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا