سرور مجازی
فضای مجازی

انتشار نخستین تصاویر جدید جیمز وب از نپتون

دانشمندان با تمام قوا در حال انتشار تصاویر تلسکوپ قدرتمند جیمز وب از سرتاسر گیتی هستند. اگرچه بسیاری از تصاویر جیمز وب به کهکشان‌های دور مربوط می‌شده‌اند، اما این تلسکوپ از اطراف خود نیز غافل نشده است. اخیرا اخترشناسان تصویر هشتمین سیاره منظومه شمسی یعنی نپتون را از تلسکوپ جیمز وب دریافت کرده‌اند.

تصویر تلسکوپ جیمز وب از سیاره نپتون و قمرهای آن

نپتون که سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی به حساب می‌آید، به خاطر حضور گاز متان معمولا به رنگ آبی روشن دیده می‌شود. هرچند که جیمز وب دنیا را از طریق نور مادون قرمز می‌بیند و به همین خاطر دوربین مادون قرمز نزدیک این تلسکوپ نپتون را همچون یک سیاره سفید وهم‌آلود مشاهده کرده است.

عکس تلسکوپ جیمزوب از نپتون رونمایی شد

در واقع متان موجود در اتمسفر نپتون نورهای مادون قرمز و مایل به قرمز را به خود جذب می‌کند و چنین تصویری را شکل می‌دهد. در تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب از سیاره نپتون بخش‌هایی نیز متفاوت دیده می‌شود. در این مناطق ابرهای یخ زده متان در ارتفاعات بالا قرار دارند و که می‌توانند نور خورشید را پیش از جذب توسط متان منعکس کنند.

همچنین در این تصویر حلقه‌های اطراف نپتون دیده می‌شوند. این در حالی است که آخرین بار در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) توانسته بودیم به لطف فضاپیمای وویجر ۲ آنها را به صورت مستقیم مشاهده کنیم. مشاهده این حلقه‌ها به دلیل نزدیک بودن آنها به سیاره و روشنایی بالای نپتون سخت است؛ اما تلسکوپ جیمز وب توانسته هم حلقه‌های مهم و هم غبار اطراف نپتون را ثبت کند.

عکس تلسکوپ جیمزوب از نپتون رونمایی شد

Heidi Hammel، کارشناسی سیستم‌های نپتون و یکی از دانشمندان میان رشته‌ای تلسکوپ جیمز وب نیز تاکید کرد که از آخرین باری که بشر این حلقه‌های کم رنگ را دیده است، بیش از سی سال می‌گذرد. همچنین این اولین بار است که حلقه‌ها را در نور مادون قرمز می‌بینیم.

تلسکوپ جیمز وب همچنین توانسته در تصویر خود از نپتون ۷ عدد از ۱۴ قمر شناخته شده این سیاره را ثبت کند. جالب‌تر از همه اینکه تریتون در این تصویر به شکل جرمی درخشان دیده می‌شود. انکسار نور از تریتون نیز به این دلیل است که سطح این قمر عجیب با لایه‌ای از نیتروژن یخ زده پوشیده شده است.

ناسا البته این هفته خبر بدی نیز در رابطه با تلسکوپ James Webb منتشر کرد. ظاهرا در همان مراحل اولیه راه‌اندازی، یکی از چهار حالت ابزار فروسرخ میانی آسیب دیده است. دانشمندان در حال بررسی مشکل هستند و امیدوارند که بتوانند راهی برای حل آن پیدا کنند. Eric Smith، یکی از دانشمندان تلسکوپ جیمز وب ناسا نیز اعلام کرد که بعید می‌داند این مشکل مانع از عملکرد ابزار فروسرخ میانی شود.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا