یوتیوب درآمدهای تبلیغاتی را با سازندگان ویدئوهای کوتاه تقسیم خواهد کرد
یوتیوب بهتازگی تغییری اساسی در برنامهی شراکت تبلیغاتی خود ایجاد کرده است که به سازندگان ویدئوهای کوتاه در این پلتفرم اجازه میدهد درآمد بیشتری کسب کنند. این شرکت میگوید درآمد تبلیغاتی را با تولیدکنندگان محتوا در بخش ویدئوهای کوتاه تقسیم خواهد کرد.
تغییرات جدید در بخش درآمدزایی یوتیوب از اوایل سال آینده اعمال خواهند شد. این شرکت با تقسیم درآمدهای تبلیغاتی بخش Shorts قصد دارد تولیدکنندگان محتوا را از رقیب اصلی خود یعنی تیکتاک دور و آنها را به پلتفرم خود جذب کند.
گفتنی است که بسیاری از افراد سرشناس فعال در تیکتاک از درآمد کم خود شاکی هستند. نیل موهان، مدیر محصول یوتیوب، در رویدادی با اعلام این خبر گفت: «این اولینبار است که درآمدزایی تبلیغات برای بخش ویدئوهای کوتاه در مقیاس گسترده ارائه میشود.»
با راهاندازی برنامهی جدید شراکت در درآمدزایی تبلیغاتی یوتیوب، کانالهایی که حداقل ۱,۰۰۰ مشترک داشته باشد و در دورهای ۹۰ روزه ۱۰ میلیون بازدید از بخش ویدئوهای کوتاه دریافت کنند، برای پیوستن به این برنامه میتوانند درخواست دهند. تبلیغات در بخش Shorts یوتیوب مثل تیکتاک میان ویدئوها نمایش داده میشوند و تبلیغات در این بخش از ماه می و بهطورآزمایشی شروع شده است. موهان افزود:
درآمد حاصل از تبلیغات میان سازندگان ویدئوهای کوتاه تقسیم خواهد شد و آنها میتوانند حداکثر ۴۵ درصد از درآمد بهدستآمده از نمایش آگهیها را دریافت کنند. درآمد هریک از تولیدکنندگان محتوا براساس سهم آنها از کل بازدیدهای ویدئوهای کوتاه پرداخت خواهد شد و حتی اگر از موسیقی در محتوای خود استفاده کنند، این میزان ثابت باقی خواهد ماند.
یوتیوب نیز اظهار کرد که آزمایش ویژگی حمایت مالی خود موسوم به Super Thanks را در بخش Shorts آغاز خواهد کرد و این قابلیت در سال آینده بهطورکامل راهاندازی خواهد شد. تاکنون، یوتیوب ۱۰۰ میلیون دلار سرمایهی اختصاصی برای سازندگان ویدئوهای کوتاه پلتفرم خود در نظر گرفته است؛ اما این افراد از مدتها قبل به درآمد ناکافی خود اعتراض دارند؛ زیرا درآمدزایی کانالهایی که ویدئوهای طولانیتر تولید میکنند، بسیار بیشتر از بهترین سطح درآمد سازندگان ویدئوهای کوتاه است.
- پژوهشگران موزیلا: دکمههای Dislike و Not Interested یوتیوب تزيینی است!
- ظاهراً یوتیوب نمایش تبلیغات میان ویدیوهای این پلتفرم را افزایش داده است
جیمی دونالدسون، یوتیوبر معروف، اعلام کرده است که با وجود دریافت بیش از یکمیلیارد بازدید از ویدئوهای کوتاه خود در تیکتاک، فقط ۱۵ هزار دلار درآمد داشته است. دونالدسون یکی از پردرآمدترین سازندگان ویدئو در یوتیوب شناخته میشود و در سال ۲۰۲۱ به درآمدی ۵۴ میلیون دلاری در این پلتفرم دست یافته است. تیکتاک ماه می اعلام کرد که در مراحل اولیهی راهاندازی برنامهی شراکت در درآمدزایی موسوم به TikTok Pulse است.
یوتیوب سطح جدیدی برای برنامهی شراکتی خود نیز معرفی کرده است که فعلاً در مراحل اولیه است و درآمدزایی را برای سازندگان ویدئوهای کوتاه آسانتر خواهد کرد. موهان اعلام کرده است این سطح جدید که «تأمین مالی طرفداران» نام دارد، برای دسترسی به ویژگیهایی مثل سوپرچت و Super Thanks و برچسبها استفاده خواهد شد. یوتیوب میگوید جزئیات بیشتر دربارهی الزامات طرحهای جدید درآمدزایی خود را در سال ۲۰۲۳ بهاشتراک خواهد گذاشت.
درنهایت، یوتیوب Creator Music را معرفی کرد که بخشی از استودیو این پلتفرم است و سازندگان میتوانند با آن مجوزهای مقرونبهصرفه را برای استفاده از موسیقیهای باکیفیت در ویدئوهای خود بخرند. افرادی که این مجوزها را بخرند، همان سهم درآمدی که معمولاً در ویدئوهای بدون موسیقی بهدست میآورند، حفظ خواهند کرد. Creator Music گزینهای برای استفاده از آهنگها بدون پرداخت هزینه نیز ارائه میدهد که درآمد تبلیغاتی حاصل از آن میان سازندهی موسیقی و سازندهی ویدئو تقسیم خواهد شد.
تغییرات جدید در سیستم درآمدزایی یوتیوب میتواند یکی از مشکلات بزرگ دیگر این پلتفرم را نیز برطرف کند؛ زیرا از مدتها قبل با مشکلاتی در حق نشر موسیقیهای بهکاررفته در ویدئوها مواجه بوده است. یوتیوب در پستی وبلاگی اعلام کرد که امیدوار است این قابلیت به ایجاد پلی میان صنعت موسیقی و سازندگان محتوای ویدئویی در این پلتفرم کمک کند.