سرور مجازی
فضای مجازی

8 نکته مهم درباره قبوض برق تابستان 1400/ حذف یارانه برق برای 850 هزار مشترک

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قبوض برق تابستان سال جاری به خصوص قبض‌های دوره اخیر، ابهاماتی را در خصوص نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی در بخشی از جامعه به وجود آورد و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع انتقاد داشتند.

بررسی آمار و اخبار رسمی وزارت نیرو و شرکت توانیر، نشان دهنده نکات مهمی در خصوص قبوض برق تابستان 1400 است.

  1. با توجه به آمار شرکت توانیر تعداد کل قبوض صادر شده برای مشترکان خانگی حدود 30 میلیون بوده که با رعایت الگوی مصرف توسط برخی مشترکان، بیش از 10 میلیون و 600 هزار مشترک از آبان سال گذشته تاکنون مشمول تخفیف صددرصدی شده‌اند.
  2. حدود 82 درصد از مشترکان (حدود 25 میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل 300 کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند. برای این گروه از مشترکان فقط 7 درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است، چون از یارانه کامل انرژی برخوردار شده‌اند.
  3. حدود 15 درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو (بین 300 تا 600 کیلووات) مصرف داشته‌اند که این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه 7 درصد تعرفه، مشمول 16 درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع 23 درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است.
  4. با بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت‌توانیر مشخص شده که رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از 3 درصد مشترکان بسیار پرمصرف (2.8 درصد مشترکان) دیده می‌شود که در اصطلاح به آنها مشترکان بدمصرف گفته می‌شود. تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیرها محاسبه می‌شود و به همین دلیل رقم‌های چشمگیری است.
  5. مشترکان بد مصرف که معادل 850 هزار مشترک هستند بیش از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف داشته‌اند و طبق مصوبه مجلس یارانه انرژی آنها حذف می‌شود.
  6. ایران به دلیل ارائه یارانه به سوخت نیروگاه‌ها و همچنین تعرفه فروش برق به مردم ارزان‌ترین تعرفه برق در دنیا را دارد، اما طبق قانون هدفمندی یارانه مصوب مجلس، این یارانه باید به مصرف‌کنندگان کم‌مصرف تعلق بگیرد و مشترکی که به هر دلیلی (از جمله استفاده از دستگاه‌های سرمایشی متعدد) بخواهد بالاتر از الگو، برق مصرف کند، باید قیمت تمام شده آن را بپردازد.
  7. بهای برق مشترکان پرمصرف بر اساس قانون بودجه به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق محاسبه می‌گردد.
  8. این گروه از مشترکان با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورتحساب برق خود بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا