سرور مجازی
zoomit

به‌روزرسانی سالانه‌ی ویندوز 11 تأیید شد؛ ویندوز 12 فعلاً منتفی است

دیروز، مایکروسافت به‌روزرسانی ۲۰۲۲ ویندوز 11 مشهور به نسخه‌ی 22H2 ویندوز 11 را برای کاربران منتشر کرد. افزون‌براین، ردموندی‌ها خبرهای پیشین مرتبط با نحوه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های بعدی ویندوز 11 را رسماً تأیید کردند. البته دراین‌میان، بعضی از شایعه‌ها تکذیب شدند؛ به‌ویژه خبر برنامه‌ریزی مایکروسافت برای انتشار ویندوز 12 در سال ۲۰۲۴.

ویژگی‌های جدید ویندوز 11

حقیقت آن است که تغییرات زیادی در نسخه‌ی جدید ویندوز 11 به‌وجود نیامده است و ویژگی‌های جدید را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

  • به‌روزرسانی‌ سالانه‌ی قابلیت‌ها
  • به‌روزرسانی‌های فروشگاه مایکروسافت
  • به‌روزرسانی‌های تجمیعی ازطریق Servicing Stack مایکروسافت

سال گذشته، زمانی‌که مایکروسافت ویندوز 11 را معرفی کرد، وعده‌ی انتشار سالانه‌ی به‌روزرسانی قابلیت‌ها را به کاربران داد که با به‌روزرسانی‌های شش‌ماهه‌ی ویندوز 10 متفاوت بود. مدتی بعد، برنامه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های ویندوز 10 نیز با ویندوز 11 تطابق پیدا کرد.

بااین‌حال، اوایل سال جاری مایکروسافت اعلام کرد که هر‌از‌گاهی قابلیت‌های جدید برای سیستم‌عامل جدید این شرکت منتشر می‌شود که می‌تواند در قالب به‌روزرسانی‌های تجمیعی سه‌شنبه‌های دوم هر‌ماه (Patch Tuesday) یا بسته‌های ارائه‌شده در فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) باشد.

همان‌طورکه قبلاً شایعه شده بود، اولین قابلیت جدید ویندوز با نام داخلی Moments شانزدهم مهر منتشر می‌شود. شما می‌توانید اوایل آبان با دریافت به‌روزرسانی‌های پیش‌نمایش ویندوز 11، از قابلیت مذکور استفاده کنید؛ ولی اگر قصد ندارید به‌روزرسانی پیش‌نمایش را دریافت کنید، باید تا اواسط آبان و انتشار به‌روزرسانی‌ تجمیعی منتظر بمانید. گفتنی است مایکروسافت هنوز توضیحاتی درباره‌ی قابلیت مذکور ارائه نداده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • امکانات جدید ویندوز 11 سرانجام دلایل کافی برای ارتقا به این سیستم‌عامل را ارائه می‌دهند
  • آپدیت 22H2 ویندوز 11؛ قابلیت‌های جدید و بازگشت قابلیت‌های حذف‌شده

گفته می‌شود به‌روزرسانی‌های سالانه نیز ازطریق بسته‌های فعال‌سازی ارائه می‌شوند؛ درست مثل به‌روزرسانی‌های منتشرشده برای ویندوز 10 در سال‌های گذشته. به‌گفته‌ی مایکروسافت، انتشار شماره ساخت (Build Number) همچنان ادامه خواهد یافت که اساساً همان کاری است که در بسته‌های فعال‌سازی انجام می‌شود. همچنین، در این روش ویژگی‌های پنهانی به سیستم اضافه می‌شوند. ازاین‌پس، نحوه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها به وسعت قابلیت‌های مدنظر بستگی دارد و ممکن است شاهد دریافت به‌روزرسانی کاملی از قابلیت‌ها باشیم.

چگونگی محاسبه‌ی چرخه‌ی عمر پشتیبانی

یکی از سؤالات مهمی که همراه‌ با شایعه‌ی Moments مطرح شد، چگونگی عملکرد چرخه‌ی عمر پشتیبانی بود. پاسخ این پرسش واضح است: پشتیبانی برای هر به‌روزرسانی قابلیت سالانه یکسان است که برای کاربران عادی ۲۴ ماه و برای کاربران تجاری ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

قابلیت‌هایی که در طول سال ارائه می‌شوند، چرخه‌ی عمر جداگانه‌ای ندارند. به‌عبارت‌دیگر، هنگامی‌که به‌روزرسانی نوامبر منتشر شود، شما هنوز در دوره‌ی پشتیبانی نسخه‌ی 22H2 ویندوز 11 هستید. قابلیت‌های ارائه‌شده به‌طور‌پیش‌فرض برای مشتریان تجاری غیرفعال می‌شود و باید آن‌ها را مجدداً فعال کنند یا با به‌روزرسانی سالانه‌ی بعدی به‌کار بیفتند.

خبرهای مربوط به ویندوز 12

ویندوز 12

پیش از اعلام خبر به‌روزرسانی‌های ویندوز 11، مایکروسافت جلسه‌ی پرسش‌و‌پاسخی را با حضور جان کیبل، معاون خدمات‌رسانی و آرون وودمت، مدیر بازاریابی ویندوز، برگزار کرد. وودمن در پاسخ به شایعه‌های موجود درباره‌ی ویندوز 12 گفت که از برنامه‌های مربوط به ویندوز 12 اطلاعی ندارد.

باید توجه کرد که این‌بار مایکروسافت مثل جری نیکسون که گفته بود ویندوز 10 آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل ردموندی‌ها است، از آخرین٬بودن ویندوز 11 حرف نمی‌زند. نام رمز شایعه‌شده‌ی ویندوز بعدی Next Valley (دره‌ی آتی) است که با نام رمز ویندوز 11، یعنی Sun Valley (دره‌ی خورشید)، مشابهت دارد. به‌گفته‌ی وودمن، فعلاً آن‌ها روی ادامه‌‌دادن ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های قابلیت‌ سالانه‌ی ویندوز 11 متمر‌کزند و به‌نظر نمی‌رسد درحال‌حاضر خبری از ویندوز جدید باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا