سرور مجازی
اقتصادی

۳ پیش‌بینی مهم از قیمت دلار/ ترفند بازارساز برای کاهش قیمت دلار چیست؟

۳ پیش‌بینی مهم از قیمت دلار/ ترفند بازارساز برای کاهش قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار در سومین هفته شهریورماه افزایشی بود. طی روزهای اخیر، قیمت دلار تحت تاثیر خبر نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابتدا فریز شد و پس از آنکه مشخص شد این نشست بیانیه‌ای علیه ایران صادر نخواهد کرد، با خوش‌بینی کاهش یافت.

با این حال اما به تدریج، افزایش تقاضای مسافرتی در آستانه تعطیلات سه روزه پایان هفته و نیز تعطیلی آخرین هفته تابستان ۱۴۰۲، قیمت دلار را به سمت بالا هدایت کرد. به این ترتیب در نهایت، قیمت دلار در آخرین معامله نقدی هفته با قیمت ۵۰ هزار تومان بسته شد.

اما واکنش بازارساز برای کاهش قیمت دلار چه خواهد بود؟ طی ماه‌های اخیر، بانک مرکزی با سوارشدن بر موج‌های خبری و کنترل سمت عرضه و تقاضا، قیمت دلار را تا حد زیادی کنترل کرده و افزایش قیمت دلار را تاب نیاورده است. همچنین در برخی مقاطعی که دلار روند افزایشی یافته، به سرعت سرکوب و کنترل شده است.

بر همین اساس اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود بازارساز ترفندی را برای کنترل دوباره قیمت دلار در پیش بگیرد. به‌ویژه اینکه به نظر می‌رسد خبر آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران در کشورهای خارجی بالاخره به واقعیت پیوسته و اگرچه قرار نیست به صورت نقدی در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گیرد اما بخشی از هزینه‌های ارزی را کاهش خواهد داد. با این حال اما کارشناسان معتقدند این مبلغ اندک، جوابگوی نیاز ارزی دولت نیست و در نیمه دوم سال، کار برای بازارساز سخت خواهد شد.

سرکشی دلار در نیمه دوم سال؟

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با نزدیکی به انتهای تابستان دلار سرکش‌تر می‌شود، گفت: «در حال حاضر سیاست‌های سیاست‌گذار تایید می‌کند که دستش بسته است.» وی با بیان اینکه سیاست‌گذار در حال عقب‌نشینی از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: «هر چند من این اقدام را با لحاظ‌کردن سیاست‌های حمایتی از دهک‌های آسیب‌پذیر، درست می‌دانم اما وقتی سیاست‌گذار در این بازه زمانی در حال عقب‌نشینی است، نشان‌دهنده دست خالی نهاد تصمیم‌گیر است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «اگر قیمت در کریدور بالاتر تثبیت شود، این شروع یک روند صعودی جدید است.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ذاتی دلار در حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: «امیدوارم که این سیاست عقلانی حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با عدم سرکوب قیمت دلار همراه شود؛ سیاست‌گذار اجازه حرکت آرام به سمت ارزش ذاتی دلار را بدهد تا فنر این اسکناس فشرده‌تر نشود و شاهد سقف جدید در نیمه دوم سال نباشیم.»

حق‌شناس در ادامه گفت: «اگر سیاست‌گذار اصرار بر سرکوب قیمت دلار داشته باشد متاسفانه ما در نیمه دوم سال سقف جدیدی برای این اسکناس خواهیم داشت.» گفتنی است این کارشناس بازرهای مالی در ابتدای هفته پیش‌بینی کرده بود که قیمت دلار در پایان هفته سوم شهریور در سطح ۵۰ هزار تومانی قرار گیرد.

توافق برجام دلار را ۳۰ هزار تومانی می‌کند؟

علی طباطبایی دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه قیمت دلار در مسیر طبیعی خود در حرکت است پ، گفت: «موضوع خبردرمانی و شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز اثرگذار است. این در حالی است که کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه این اسکناس کانال‌های بالاتر قیمت را می‌بیند.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار کرد: «با تمام تلاش‌های بازارساز، دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. یکی از دلایل آن نیز این است که صنایع بالادستی کشور خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند. بر همین اساس بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

وی خاطرنشان کرد. «شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد.»

این کارشناس اقتصادی به تلاش بازارساز برای ثابت نگه‌ داشتن قیمت دلار در محدوده مشخصی اشاره کرد و گفت: «حواشی بازار ارز که توسط بازارساز ایجاد می‌شود باعث رنج‌شدن قیمت دلار در ماه‌ها و هفته‌های گذشته شده است. به اعتقاد من مادامی که موضوع توافقات و مسائل کلان کشور سمت و سوی مشخصی بگیرد، دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.»

وی پیش از این در زمانی که دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داشت و با قیمت ۵۴ هزار تومان مبادله می‌شد به احتمال شوک قیمتی بازدارنده به بازار ارز توسط بانک مرکزی اشاره کرده بود.

بلاتکلیفی بازار ارز در گرداب اخبار

علی صادقین دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به روند قیمت دلار در هفته‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار ارز کمی سردرگم است. ابهام در سمت و سوی توافق هسته‌ای، بلاتکلیفی رفتارهای بازارهای رقیب نظیر خودرو و بورس، قیمت‌گذاری دستوری سیاست‌گذاران اقتصادی در ایجاد شرایط کنونی دست داشته است.»

وی با اشاره به بازار کم‌تحرک دلار در روزهای اخیر گفت: «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «روند قیمت این اسکناس در میان و بلندمدت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد و تا زمان گزارش آژانس انرژی اتمی و پایان نشست اخیر شورای حکام در وین، اخبار سیاسی اثرگذاری نخواهیم داشت و نوسان قیمت دلار می‌تواند به صورت اندک و محدود باشد.»

وی همچنین تعیین روند بلندمدت اسکناس آمریکایی در طولانی‌مدت و تا پایان سال را وابسته به جلسه شورای حکام و نتایج این نشست عنوان کرد. پیش از این نیز صادقین به رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی به‌عنوان عواملی بنیادی برای رشد دلار اشاره کرده بود.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا