سرور مجازی
zoomit

امکانات جدید ویندوز 11 سرانجام دلایل کافی برای ارتقا به این سیستم‌عامل را ارائه می‌دهند

اکنون با گذشت یک سال از انتشار اولیه‌ی ویندوز ۱۱، بسیاری از کاربران همچنان دربرابر به‌روزرسانی به این نسخه، مقاومت می‌کنند. به‌هرحال آپدیت جدید ۲۰۲۲ این سیستم‌عامل احتمالاً می‌تواند دلایل کافی برای ارتقا را به کاربران ارائه دهد زیرا این نسخه، تقریباً همه‌ی قابلیت‌هایی را که مایکروسافت درمورد ویندوز ۱۱ وعده داده بود ارائه می‌دهد و بهبودهای زیادی روی رابط کاربری آن اعمال شده که به ساده‌سازی تجربه‌ی کاربری کمک می‌کند. علاوه‌براین، قابلیت‌های دسترسی جدیدی وجود دارد که باعث می‌شود این سیستم‌عامل از این‌ نظر با macOS و iOS و اندروید در یک سطح قرار گیرد. ازطرف دیگر، ویرایشگر ویدئویی بومی جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که کاربران را نسبت به ارتقا به این سیستم‌عامل، ترغیب کند. در ادامه، خلاصه‌ای از برخی قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیز ویندوز ۱۱ را ارائه خواهیم کرد.

روش دانلود به‌روزرسانی ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱

اگر ازقبل از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۱ یا نسخه‌های جدیدتر استفاده می‌کنید و اکنون تصمیم دارید جدیدترین آپدیت آن را دریافت کنید، باید به بخش Windows Update مراجعه کرده و گزینه‌ی Check for new updates را انتخاب کنید.

اگر مثل بسیاری از کاربران همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه‌ی مایکروسافت به شما این است که ازطریق برنامه‌ی PC Health Check، اطمینان حاصل کنید که رایانه‌ی شما حداقل مشخصات موردنیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ را برآورده می‌کند.

اگر همچنان تصمیم دارید از ویندوز ۱۰ استفاده کنید، خبر خوب این است که مایکروسافت تا اکتبر ۲۰۲۵ به پشتیبانی از این سیستم‌عامل ادامه خواهد داد و به‌روزرسانی‌های دوره‌ای را برای آن منتشر خواهد کرد.

بهبود در سرتاسر ویندوز

مرورگر فایل ویندوز ۱۱

مایکروسافت همیشه از قابلیت‌های چندوظیفه‌ای ویندوز برای انجام هم‌زمان چندین کار صحبت کرده و این موضوع درمورد نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل دسکتاپ این شرکت نیز صدق می‌کند. بخش تب‌ها به مرورگر فایل ویندوز ۱۱ اضافه شده است و حالا عملکردی شبیه به مرورگرهای وب ارائه می‌دهد. صفحه‌ی اصلی جدید مرورگر فایل امکان دسترسی سریع به فایل‌های اخیر و فایل‌هایی که به‌عنوان علاقه‌مندی‌ها نشانه‌گذاری کرده‌اید و همچنین فایل‌ها و پوشه‌های سنجاق‌شده را ارائه می‌دهد. علاوه‌براین مایکروسافت براساس حساب‌های وان‌درایو و مایکروسافت ۳۵۶، پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده‌ی بیشتری ارائه می‌دهد.

با طرح‌بندی‌های موسوم به Snap Layouts در آپدیت جدید ویندوز ۱۱، امکان ناوبری لمسی بهتر دردسترس کاربران خواهد بود که باعث می‌شود هنگام استفاده از قابلیت‌های لمسی، عملکرد بهتری داشته باشد. اگر از مایکروسافات اج استفاده می‌کنید، این به‌روزرسانی، طرح‌بندی‌های فوری را به مرورگر وب اضافه می‌کند و بنابراین قادر خواهید بود لینک‌های بازشده را به‌جای قراردادن در سرتاسر دسکتاپ، درون خود مرورگر نگه‌ دارید و بدین‌ طریق مدیریت چندین پنجره روی اج آسان‌تر می‌شود.

اپلیکیشن Photos مایکروسافت نیز تغییراتی داشته است. در آپدیت جدید شاهد به‌روزرسانی‌هایی در گالری هستیم که به کاربران کمک می‌کند مسیر خود را در سیستم فایل پیدا کنند. مایکروسافت با معرفی Memories که تصاویر مشابه را باهم ترکیب می‌کند و آن‌ها را به‌طور خاطره‌انگیزی به‌نمایش می‌گذارد، سعی دارد به رقابت با برنامه‌های Photos گوگل و اپل بپردازد.

به‌نوشته‌ی Gizmodo، جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ اکنون هنگام کپی کردن متن، شماره تلفن یا تاریخ‌ها، اقدامات پیشنهادی ارائه می‌دهد که البته این پیشنهادها به اکوسیستم داخلی مایکروسافت محدود می‌شوند. به‌عنوان مثال، با کپی کردن شماره تلفن، به‌ شما پیشنهاد می‌شود ازطریق Teams یا اسکایپ با آن تماس بگیرید و اگر تاریخی را کپی کنید، گزینه‌ای برای اضافه کردن آن به رویداد در برنامه‌ی تقویم ارائه خواهد شد.

بهبودهای جدید در رابط کاربری ویندوز ۱۱ از ماه اکتبر به این سیستم‌عامل اضافه خواهند شد.

ابزارهای بومی ویندوز ۱۱

اپلیکیشن های بومی ویندوز ۱۱

ویندوز همیشه خود را به‌عنوان پلتفرمی برای بهره‌وری توصیف می‌کند و به‌همین دلیل، جدیدترین آپدیت ویندوز ۱۱ راهکارهای فراوانی را برای انجام کارهای مختلف، بدون‌ نیاز به اپلیکیشن‌های متفرقه دردسترس کاربران قرار می‌دهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ امکان مشاهده تمام‌صفحه بخش ابزارک‌ها را فراهم می‌کند
  • مایکروسافت در حال آزمایش نواروظیفه مخصوص تبلت در ویندوز 11 است

به‌عنوان مثال می‌توان به کنترل بهتر اعلان‌ها اشاره کرد. ویژگی جدیدی به‌نام Do Not Disturb و Focus Session، نمایش اعلان‌ها را در سرتاسر سیستم و برای همه‌ی برنامه‌ها، غیرفعال می‌کند. علاوه‌براین، نشان‌های نواروظیفه با این گزینه‌ها پنهان خواهند شد تا از حواس‌پرتی کاربر جلوگیری شود. همچنین یکپارچه‌شدن با برنامه‌ی ساعت به‌شما یادآوری می‌کند که پس از مدتی کار، استراحت‌های دوره‌ای داشته باشید.

مایکروسافت برای افرادی که در تمام طول روز با Teams کار می‌کنند قابلیتی به‌نام Windows Studio Effects را ارائه می‌دهد که به‌ بهبود کیفیت صدا و تصویر در این پلتفرم کمک می‌کند. این ویژگی با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، با محوکردن پس‌زمینه و ارائه‌ی کادربندی‌های خودکار، باعث می‌شود هنگام انجام کارها، تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشید. قابلیت مذکور همچنین به حذف صداهای مزاحم پس‌زمینه کمک می‌کند؛ امکانی که نمونه‌ی آن را در بسیاری از برنامه‌های کنفرانس آنلاین دیده‌ایم. ازآنجاکه هنگام کار در محیط خانه احتمالاً با مواردی چون سروصدای کودکان یا حیوانات خانگی مواجه خواهید شد، سیستم حذف صداهای پس‌زمینه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

مایکروسافت امکان ویرایش ویدئوها را به‌طور بومی روی ویندوز ۱۱ فراهم کرده و بسیاری از کاربران برای استفاده از این قابلیت، هیجا‌ن‌زده هستند. بدین‌ترتیب برای کارهای ساده مثل برش بخش‌هایی از یک ویدئو، نیازی به استفاده از ابزارهای پیچیده و سنگین شخص‌ ثالث نخواهید داشت. Clipchamp اکنون بخشی از ویندوز است و اگر قصد دارید ویدئوهای جذاب‌‌تر تولید کنید، می‌توانید از قالب‌ها و جلوه‌های اضافه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، استفاده کنید.

زیرنویس‌های زنده و ویژگی‌های دسترسی بیشتر

قابلیت زیرنویس های زنده ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ اکنون قابلیت زیرنویس‌های زنده را در سرتاسر این سیستم‌عامل ارائه می‌دهد. این ویژگی قبلاً در برخی برنامه‌های خاص ویندوزی وجود داشت اما حالا هر زمان که ویدئو یا صدا را تنظیم کنید، دردسترس خواهد بود. کاربران می‌توانند زیرنویس‌های زنده را به‌دلخواه خود جابه‌جا کنند تا خواندن آن راحت‌تر شود.

ویندوز ۱۱ اکنون دسترسی صوتی را به‌عنوان بخشی از ابزارهای مبتنی‌بر دسترسی این سیستم‌عامل، ارائه می‌دهد؛ قابلیتی که به شما اجازه می‌دهد رابط کاربری را پیمایش کرده و متن را با صدای خود دیکته کنید. هنگام اجرای این ویژگی برای اولین‌بار، راهنمای مختصری برای آموزش روش فرمان دادن به کامپیوتر به کاربر نمایش داده خواهد شد.

درنهایت، مایکروسافت صدایی طبیعی را به بخش راوی ویندوز اضافه کرده که باعث می‌شود رایانه‌ی شخصی کمتر شبیه ربات به‌نظر برسد. نام این راوی‌ها آریا، گای و جنی است که غول فناوری مستقر در ردموند، بازخوردهای زیادی برای آن‌ها جمع‌آوری کرده است.

بهبود کیفیت اجرای بازی‌ها

اگر از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنید، شاید حداقل به چند بازی مختص این پلتفرم علاقه داشته باشید. نوار کنترلر جدید به‌عنوان بخشی از این به‌روزرسانی ارائه می‌شود که می‌توان با بهره گرفتن از آن، با روشی راحت‌تر میان بازی‌ها و لانچرها جابه‌جا شد. هنگامی‌که دکمه‌ی Xbox را روی کنترلر بی‌سیم ایکس‌باکس یا سایر کنترلرهای بی‌سیم فشار دهید، این منو ظاهر خواهد شد.

آپدیت ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱ همچنین گرافیک بازی‌هایی که درحال تمام صفحه اجرا نمی‌شوند را بهبود می‌بخشد. بازی‌هایی که با Direct X10 و Dirext X11 سازگاری دارند از نرخ‌ تأخیر بهبودیافته، HDR خودکار و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر بهره خواهند برد؛ قابلیت‌هایی که به اجرای روان‌تر بازی کمک می‌کنند. شایان‌ ذکر است این ویژگی‌ها قبلاً فقط برای بازی‌های تمام‌صفحه دردسترس بود.

امنیت بهتر

قابلیت‌های امنیتی جدیدی که مایکروسافت در ماه آوریل معرفی کرد، سرانجام با به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۱ به این سیستم‌عامل اضافه شده‌اند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به پشتیبانی از Microsoft Pluton اشاره کرد که از تراشه‌ی امنیتی تعبیه‌شده در پردازنده‌ی مرکزی برای کمک به رمزنگاری و کنترل هوشمند برنامه‌ها استفاده می‌کند. علاوه‌براین می‌توان از قابلیت مذکور برای کمک به اسکن برنامه‌ها قبل از اقدام به‌نصب روی سیستم، بهره گرفت. مایکروسافت همچنین با Defender SmartScreen می‌تواند عملیات‌های فیشینگ را بهتر تشخیص دهد.

به‌روزرسانی ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱ که با نام 22H2 نیز شناخته می‌شود، از امروز منتشر خواهد شد. برخی از قابلیت‌ها ازجمله تب‌های مرورگر فایل برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده‌اند. شایان‌ ذکر است اگر دستگاه شما با پیش‌نیازهای موردنظر مایکروسافت مطابقت نداشته باشد، شاید این به‌روزرسانی‌ها تا مدتی دردسترس شما قرار نگیرند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا