سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مدرنا: اثربخشی واکسن کرونا تا ۶ ماه ادامه دارد اما تزریق دوز سوم احتمالا ضروری است

مدرنا که یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن کرونا محسوب می‌شود، اعلام کرده واکسن این شرکت تا ۹۳ درصد اثربخشی پس از گذشت شش ماه از تزریق دوز دوم را نشان می‌دهد، اما با توجه به گسترش سویه جدید، تزریق دوز سوم احتمالا ضروری است.

مدیران مدرنا در جریان ارائه گزارش مالی اخیر خود اشاره کردند که با وجود اثربخشی مناسب واکسن، افزایش ابتلا به سوی دلتا موجب شده است تا تزریق دوز سوم قبل از فرا رسیدن زمستان ضروری به نظر برسد. آن‌ها در حال حاضر مشغول انجام مطالعاتی هستند که گزینه مطلوب جهت تزریق به عنوان دوز تقویتی برای افزایش اثر علیه سویه دلتا و سایر سویه‌ها را مشخص کند و موارد جدید در حال گذراندن فاز دوم مطالعات بالینی هستند. همچنین مدرنا ادعا دارد که تزریق دوباره نیمی از مقدار واکسن فعلی به عنوان دوز سوم یا استفاده از نمونه بهبود یافته می‌تواند در هر دو حالت به افزایش میزان آنتی‌بادی در بدن افراد واکسینه شده منتهی شود.

ارقام اعلام شده از سوی مدرنا نشان می‌دهد که ۹۳.۲ درصد از افراد واکسینه شده تا شش ماه پس از تزریق دوم در برابر ابتلا به کووید ۱۹ همراه با علائم، مصونیت دارند. همچنین تزریق واکسن توانسته است از بروز فرم شدید بیماری در ۹۸.۲ درصد از افراد جلوگیری کند و به صورت کامل (۱۰۰ درصد) از مرگ و میر نیز ممانعت به عمل بیاورد. با این حال بسیاری از مقامات بهداشتی در سراسر جهان هشدار داده‌اند که سویه دلتا می‌تواند بسیار بیشتر از گذشته موجب بروز فرم علامت‌دار بیماری در افراد واکسینه شده شود؛ اگرچه واکسیناسیون هنوز هم می‌تواند به عنوان ابزار مناسبی جهت جلوگیری از بستری و کاهش آمار مرگ و میر بکار گرفته شود.

فایزر نیز چندی پیش اعلام کرده بود که تزریق دوز سوم واکسن به عنوان دوز تقویتی جهت افزایش میزان آنتی بادی در بدن افراد پس از گذشت ۶ الی ۱۲ ماه از تزریق دوم، ضروری به نظر می‌رسد. در سوی دیگر مقامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) از کشورهای پیشرفته خواسته‌اند تا از شروع تجویز دوز سوم برای شهروندان خود تا دو ماه آینده خودداری کنند و سهمیه بیشتری از واکسن تولید شده به کشورهایی اختصاص دهند که موفقیت چندانی در اجرای برنامه واکسیناسیون نداشته‌اند.

مدرنا در حال آزمایش واکسن اصلی خود روی گروه سن ۱۲ تا ۱۷ سال است که نتایج آن تاکنون مشابه با بزرگسالان بوده است و از ایمنی و اثربخشی کافی برخوردار است. فاز دوم آزمایش واکسن روی کودکان ۶ ماه تا ۱۱ سال نیز در جریان است. این شرکت در نظر دارد فاز اول آزمایش نسل بعدی واکسن کووید ۱۹ خود را نیز شروع کند که گفته می‌شود پروتئین‌های سطحی متفاوتی از ویروس را هدف می‌گیرد تا بتواند در مقابل سویه‌های جهش یافته، اثربخشی بیشتری از خود نشان دهد. واکسن جدید در برابر گرما مقاومت بیشتری خواهد داشت و می‌توان آن را در یخچال هم نگهداری کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا