سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

تراشه دیمنسیتی ۲۰۰۰ با لیتوگرافی ۴ نانومتری و هسته Cortex-X2 از راه می‌رسد

ماه گذشته گزارشی مدعی شد که نسل آینده تراشه پرچمدار مدیاتک از سری دیمنسیتی از معماری ARMv9 استفاده می‌کند. حالا شایعه‌ای جدید می‌گوید چیپ دیمنسیتی ۲۰۰۰ با لیتوگرافی ۴ نانومتری شرکت TSMC ساخته می‌شود و از هسته Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد.

منبع موثق چینی به نام «Digital Chat Station» پیکربندی این تراشه را مشخص کرده. به گفته این منبع، باید منتظر استفاده از یک هسته Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز به همراه ۳ هسته Cortex-A710 و ۴ هسته Cortex-A510 باشیم. این پیکربندی تفاوتی با تراشه‌های اسنپدراگون ۸۹۸ و اگزینوس ۲۲۰۰ نخواهد داشت، البته این چیپ‌ها با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ به تولید می‌رسند.

به نظر می‌رسد دیمنسیتی ۲۰۰۰ از پردازشگر گرافیکی Mali-G710 MC10 بهره می‌برد. با توجه به اینکه سامسونگ در تراشه پرچمدار بعدی‌اش از پردازشگر گرافیکی AMD استفاده می‌کند و هواوی هم در تولید چیپ‌های قدرتمند مشکلات زیادی دارد، احتمالا تراشه مدیاتک اولین و حتی برای مدت طولانی تنها چیپ مجهز به G710 باشد.

دیمنسیتی ۲۰۰۰

پردازشگر گرافیکی G710 نسبت به G78 تا ۲۰ درصد سریع‌تر است. گفته می‌شود سامسونگ با استفاده از پردازشگر گرافیکی AMD بجای Mali، به ۳۰ درصد سرعت بالاتر دست می‌یابد. به گفته ARM، پردازشگر گرافیکی جدیدش تا ۲۰ درصد بهره‌وری انرژی بالاتری دارد و در زمینه یادگیری ماشینی هم تا ۳۵ درصد عملکرد بهتری از خودش نشان می‌دهد.

برای CPU و GPU، فرکانس عملکرد را مشخص می‌کند که با می‌توان با نودهای ۴ نانومتری به آن دست پیدا کرد. اگزینوس ۲۲۰۰ فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز را مدنظر قرار دارد و ظاهرا کوالکام به دنبال دستیابی به فرکانس ۳.۰۹ گیگاهرتز است.

به نظر می‌رسد مدیاتک با سرعت زیادی در حال کاهش فاصله‌اش با سامسونگ و کوالکام است و سال آینده میلادی باید منتظر رقابت تقریبا سنگینی میان این کمپانی‌ها باشیم. البته اسنپدراگون ۸۹۸ و دیمنسیتی ۲۲۰۰ احتمالا تا پایان سال جاری میلادی معرفی خواهند شد. در گذشته گفته شده بود تراشه مدیاتک نسبت به اسنپدراگون ۸۹۸ تا ۲۰ درصد بهره‌وری انرژی بالاتری دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا