سرور مجازی
zoomit

اسپیس ایکس در تقلا برای راه‌اندازی سیستم ارتباط ماهواره‌ای؛ تأمین‌کننده اپل اعتراض کرد

اپل هنگام رونمایی آیفون ۱۴، از اضافه‌شدن سیستم ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های این خانواده خبر داد و بعدها مشخص شد کوپرتینویی‌ها برای ارائه‌ی این قابلیت سراغ ماهواره‌های گلوبال‌استار رفته‌اند. به‌گزارش اکستریم‌تک، گلوبال‌استار می‌گوید برنامه‌های اخیر اسپیس ایکس، شرکت ایلان ماسک، ممکن است توانایی‌ سرویس‌دهی گلوبال‌استار را به‌خطر بیندازد.

ظاهراً اسپیس ایکس از کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرده است اجازه‌ی دسترسی به باندهای بیشتری را برای این شرکت صادر کند. این شرکت قصد دارد طیف‌های اضافه را برای سرویس موبایلی خود استفاده کند که سال آینده راه‌اندازی می‌شود. اسپیس ایکس می‌گوید که روش‌‌هایی برای جلوگیری از تداخل با سرویس‌های گلوبال‌استار وجود دارد؛ اما گلوبال‌استار با این ادعا موافقت نمی‌کند.

اقدام اخیر اسپیس ایکس، تنها یکی از اقداماتی است که این شرکت برای دسترسی به باندهای بیشتر انجام داده. شرکت فضایی ایلان ماسک چند ماه پیش خواستار دسترسی به باند ۲٫۰ گیگاهرتزی شد تا ازطریق آن داده‌ها را منتقل کند. این باند در‌حال‌حاضر دراختیار شرکت Dish است.

درحال‌حاضر، اسپیس ایکس به‌جای باند ۲٫۰ گیگاهرتزی خواستار دسترسی به باندهای ۱٫۶ گیگاهرتزی و ۲٫۴ گیگاهرتزی شده است. سرویس‌های گلوبال‌استار با استفاده از این دو باند ارائه می‌شوند. اسپیس ایکس می‌خواهد از باندهای ۱٫۶ گیگاهرتزی و ۲٫۰ گیگاهرتزی برای آپلود داده‌ها استفاده کند و به‌منظور دانلود سراغ باند ۲٫۴ گیگاهرتزی برود. سرویس ارتباط ماهواره‌ای اسپیس ایکس از‌لحاظ تئوری می‌تواند در مناطقی که ارتباط سلولی ارائه نمی‌شود، با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار کند.

گلوبال‌استار گفته است به ادعاهای شرکت فضایی ایلان ماسک درباره‌ی تداخل‌نداشتن شک دارد؛ ازاین‌رو، از کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرده است اجازه‌ی دسترسی اسپیس ایکس به باندهای ۱٫۶ گیگاهرتزی و ۲٫۴ گیگاهرتزی را صادر نکند. گلوبال‌استار مدعی شده است که درخواستش اکنون فوریت بیشتری دارد؛ چون این شرکت همکاری رسمی با اپل را شروع کرده است.

عرضه‌ی آیفون‌های نسل جدید به‌تازگی شروع شده است و قطعاً تا هفته‌های آینده میلیون‌ها نفر آیفون ۱۴ را تهیه می‌کنند. با در‌نظرگرفتن مقابله‌ی گلوبال‌استار و دیش با اسپیس ایکس، احتمالاً پرونده در کمیسیون فدرال ارتباطات وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود.

بعید است اسپیس ایکس از مواضع خود عقب‌نشینی کند؛ زیرا هفته‌ی گذشته، این شرکت دلایل خود برای دسترسی به باندهای بیشتر را توضیح داد. اسپیس ایکس می‌گوید کمیسیون فدرال ارتباطات حق دسترسی انحصاری گلوبال‌استار به باندهای ۱٫۶ گیگاهرتزی و ۲٫۴ گیگاهرتزی را صادر نکرده است؛ اما گلوبال‌استار مدت‌ها است به‌‌صورت انحصاری به بخش‌هایی از این دو باند دسترسی دارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • اپل در زمینه سیستم ارتباط ماهواره‌ای ماه‌ها جلوتر از اسپیس ایکس و تی‌موبایل است
  • گوشی‌های هوشمند از سال آینده مستقیماً به سرویس استارلینک متصل می‌شوند

تنها شرکتی که می‌تواند به‌زور خودش را در حوزه‌ی سرویس‌های ماهواره‌ای موبایلی جا کند، اسپیس ایکس است. اسپیس ایکس مجوزی برای دسترسی به باندهای سنتی ارتباطات موبایلی ندارد؛ اما اکنون صاحب بزرگ‌ترین مجموعه‌ماهواره در مدار زمین است. تعداد ماهواره‌های این شرکت در مدار زمین حدوداً به ۳٬۰۰۰ دستگاه می‌رسد. اسپیس ایکس با هر‌بار پرتاب موشک چندبارمصرف فالکون ۹ بیش از ۶۰ ماهواره‌ی جدید به مدار اضافه می‌کند.

اسپیس ایکس گفته است سال آینده موشک غول‌آسای استارشیپ نسل دوم ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین می‌فرستد. این ماهواره‌ها با همکاری اپراتور تی‌موبایل سرویس ارتباط موبایلی را به کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه خواهند داد. ایلان ماسک می‌گوید ماهواره‌های نسل دوم بسیار بزرگ‌اند و امکان حمل‌کردن آن‌ها با موشک‌های عادی وجود ندارد.

گفتنی است گلوبال‌استار در‌حال‌حاضر ۴۸ ماهواره در مدار پایینی زمین در فاصله‌ی ۱٬۴۰۰ کیلومتری دارد و به‌لطف همین ماهواره‌ها، اپل در‌زمینه‌ی سیستم ارتباط ماهواره‌ای ماه‌ها جلوتر از اسپیس ایکس و تی‌موبایل است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا