سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا احتمالا با بشر باقی می‌ماند

ویروس کرونا از زمانی که به انسان‌ها سرایت کرده، چندین بار جهش داشته و گونه‌های جدیدش دنیا را با بحران روبه‌رو کرده‌اند. حالا سازمان بهداشت جهانی (WHO) با توجه به همین جهش‌ها در کشورهایی که مردم واکسینه نشده‌اند، گفته احتمالا کووید-۱۹ در میان ما باقی می‌ماند و امیدها برای از بین بردن آن کاهش یافته است.

به گفته دکتر «مایکل رایان»، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی، این ویروس مانند ویروس‌های همه‌گیری آنفلونزا تکامل پیدا می‌کند:

«من فکر می‌کنم این ویروس با ما می‌ماند و مانند ویروس‌های همه‌گیری آنفلونزا، تکامل می‌یابد. کرونا به اندازه‌ای تکامل پیدا می‌کند تا به یکی از ویروس‌های تاثیرگذار در زندگی ما تبدیل شود.»

رایان در ادامه صحبت‌هایش از احتمال کم نابودی این ویروس خبر داده:

«مردم می‌گویند ما می‌خواهیم این ویروس را نابود یا ریشه‌کن کنیم، اما به احتمال بسیار بسیار زیاد ما نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم.»

دکتر مایکل رایان

مقامات سازمان بهداشت جهانی پیش از این هم گفته بودند که واکسیناسیون تضمینی برای ریشه‌کن کردن کرونا نیست که البته با توجه به تجربه‌ای که تا به امروز از ویروس‌ها داریم، چنین گفته‌ای چندان غیرمنطقی نیست. البته پیش از اینکه مدیرعامل مدرنا و همچنین مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، «آنتوچی فاوچی» هم هشدار داده بودند که باید تا ابد با کووید-۱۹ زندگی کنیم.

به گفته یکی از مقامات WHO به نام «ماریا ون کرخوو»، اگر در زمان شروع همه‌گیری کرونا دنیا رویکرد متفاوتی را در پیش می‌گرفت، احتمالا وضعیت امروز کاملا متفاوت بود:

«ما یک شانس در زمان شروع همه‌گیری کرونا داشتیم و این همه‌گیری نباید به این بدی که امروزه می‌بینیم، تبدیل می‌شد.»

ویروس کرونا تا به امروز در سراسر جهان بیش از ۲۲۲ میلیون نفر را مبتلا کرده و بیش از ۴.۶ میلیون نفر را هم به کام مرگ کشانده. خطرناک‌ترین گونه این ویروس تا به امروز، دلتا نام دارد که با سرعت بالایی میان افراد جامعه شیوع پیدا می‌کند، البته با توجه به گفته‌های مقامات سازمان بهداشت جهانی، باید منتظر گونه‌های بعدی کووید-۱۹ هم باشیم. در حال حاضر WHO‌ گونه‌ای به نام «مو» را زیرنظر دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا