سرور مجازی
zoomit

عملکرد فوق‌العاده نسخه نمایشی فناوری ارتقای مقیاس XeSS اینتل درمقابل DLSS انویدیا

کانال یوتیوب Digital Foundry با انتشار ویدئویی اختصاصی، فناوری بهبود تصویر جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی اینتل به نام XeSS را به‌طور‌عمیق بررسی کرده است. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد قدرت عملکرد XeSS از نسخه‌های قدیمی‌تر DLSS انویدیا بسیار بهتر است.

اگر با XeSS آشنا نیستید، باید اشاره کنیم این فناوری درواقع پاسخ اینتل به تکنولوژی‌های ارتقای مقیاس هوشمند انویدیا DLSS و AMD FSR است. راهکار ارتقای مقیاس تیم آبی می‌تواند وضوح تصاویر را با کمترین میزان کاهش کیفیت افزایش دهد و جزئیات آن‌ها را بهبود درخورتوجهی بخشد.

به‌نوشته‌ی TomsHardware، روش عملکرد XeSS اینتل شباهت بسیار زیادی به فناوری DLSS انویدیا دارد. ارتقای مقیاس در این فناوری با بهره‌گرفتن از الگوریتم هوش مصنوعی انجام می‌شود؛ راهکاری که جزئیات تصاویر را به‌طور‌هوشمند و با استفاده از داده‌های تصویری قبلاً ثبت‌شده به آن‌ها اضافه می‌کند.

فناوری ارتقای مقیاس تصویر اینتل برخلاف رقبایی چون DLSS انویدیا در سه نوع برای پشتیبانی از انواع گرافیک‌ها ارائه خواهد شد: سری Arc Alchemist و گرافیک‌های یکپارچه‌ی اینتل و گرافیک‌های ساخت شرکت‌های دیگر. این یعنی با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD نیز سازگار است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فناوری ارتقای مقیاس اینتل XeSS می‌تواند نرخ فریم اجرای بازی‌ها را تا ۱۰۰ درصد بهبود دهد
  • نمایش عملکرد بازسازی تصویر XeSS اینتل در بازی هیتمن ۳ و ریفت‌بریکر

کانال یوتیوب Digital Foundry در آزمایش خود از گرافیک Arc Alchemist A770 اینتل و نسخه‌ی مخصوصی از بازی Shadow of the Tomb Raider استفاده کرده است؛ زیرا این نسخه از فناوری ارتقای مقیاس تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدید اینتل پشتیبانی می‌کند. در این بررسی، بازی مدنظر با وضوح 1440p و 1080p و 4K اجرا شد. XeSS در اجرای بازی Shadow of the Tomb Raider، عملکرد بسیار موفقی از خود نشان داد.

طبق یافته‌های Digital Foundry، استفاده از فناوری ارتقای مقیاس تیم آبی هنگام اجرای بازی مذکور با وضوح 4K، نرخ فریم را در بهترین حالت تا ۸۸ درصد بهبود داد. عملکرد این فناوری هنگام اجرای بازی در سایر حالت‌ها چندان درخورتوجه نبود؛ اما همچنان می‌توان آن را در سطح مطلوب توصیف کرد. درواقع، نتایج بررسی‌های این کانال نشان می‌دهد اجرای بازی در حالت Balanced تا ۶۶ درصد و در حالت Quality Mode تا ۴۷ درصد و در حالت Ultra Quality تا ۲۳ درصد بهبود داده شده است.

تماشا در آپارات

نکته‌ی جالب درباره‌ی XeSS اینتل، این است که عملکرد آن هنگام اجرای بازی در وضوح بالاتر مثل 4K که بار پردازشی بیشتری روی پردازنده‌ی گرافیکی دارد، بهتر ارزیابی می‌شود. به‌عنوان مثال، هنگام استفاده از این فناوری در وضوح 1080p حداکثر مزیت عملکرد آن درمقایسه‌با حالت غیرفعال‌بودن آن حدود ۵۲ درصد بود؛‌ هرچند بهبود ۵۲ درصدی کیفیت بصری بازی نیز همچنان رقم درخورتوجهی محسوب می‌شود.

همچنین، آزمایش Digital Foundry نشان می‌دهد قدرت عملکرد XeSS درمقایسه‌با نسخه‌ی ۲٫۳٫۲ انویدیا DLSS که درحال‌حاضر با Shadow of the Tomb Raider عرضه می‌شود، در سطح یکسانی قرار می‌گیرد. فناوری ارتقای مقیاس اینتل با وجود اجرای آزمون TAA با وضوح اصلی، در برخی از سناریو‌ها در اجرای بازی بهتر عمل کرد.

اگر XeSS و DLSS را بدون بزرگ‌نمایی کنار یکدیگر قرار دهید، تقریباً امکان تشخیص تفاوت در عملکرد آن‌ها وجود ندارد. درواقع برای مشاهده‌ی تفاوت در کیفیت تصاویر، باید روی آن‌ها بزرگ‌نمایی کرد؛ اما به‌طور‌کلی نتیجه‌ی استفاده از این دو تکنولوژی غیر از برخی سناریوهای خاص یکسان است. XeSS در ارتقای کیفیت تصاویر متحرک نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد.

ناگفته نماند باگ‌هایی در XeSS وجود دارد که اینتل باید آن‌ها را برطرف کند. اولین باگ به سوسو‌زدن غیرمعمول پوشش‌های گیاهی یا لباس شخصیت‌ها در بازی مربوط می‌شود که گاهی اوقات اثر آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌براین، فعال‌کردن فناوری مذکور در برخی مواقع باعث لرزش شدید نمای آب و گل می‌شود که این مورد باعث حواس‌پرتی گیمر خواهد شد.

جدا از مشکلات اشاره‌شده، بررسی Digital Foundry نشان می‌دهد که اینتل رقیبی بسیار جدی را برای فناوری‌های ارتقای مقیاس مبتنی‌بر هوش مصنوعی موجود در بازار توسعه داده است. البته اگر تیم آبی بخواهد در فضای رقابت با DLSS و FSR حضور داشته باشد، باید راهکاری اتخاذ کند تا فناوری آن تاحدممکن با پذیرش مواجه شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا