سرور مجازی
zoomit

تراشه S8 اپل واچ‌های ۲۰۲۲ درواقع همان تراشه S7 و S6 با نام جدید است

گزارشی ناامیدکننده حاکی از آن است که سیستم-روی-چیپ S8 اپل با شناسه‌ی T8301 از پردازنده‌ی مرکزی مشابه تراشه‌های S7 و S6 بهره می‌برد. اگر با این تراشه‌ها آشنا نیستید، باید بگوییم اپل واچ سری ۷ و سری ۶ به‌ترتیب با سیستم-روی-چیپ S7 و S6 روانه‌ی بازار شدند. این یعنی همه‌ی تراشه‌های اشاره‌شده از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و پردازنده‌ی مرکزی دوهسته‌ای بهره می‌برند. علاوه‌براین، گفته می‌شود اپل به‌دلیل یکسان‌بودن این تراشه‌ها، جزئیاتی از مقایسه آن‌ها ارائه نکرده است.

WccfTech می‌نویسد اپل در سال‌های گذشته از فناوری پیشرفته‌ی TSMC برای توسعه‌ی تراشه‌های سفارشی خود استفاده کرده است. غول فناوری مستقر در کوپرتینو درنهایت برای ساخت سیستم-روی-چیپ‌های M2 و M2 Pro و M2 Max در مدل‌های به‌روزشده‌ی مک‌بوک پرو از فرایند ۳ نانومتری تراشه‌ساز تایوانی بهره گرفت.

علاوه‌براین انتظار می‌رود از همین معماری برای ساخت تراشه‌های A17 Bionic استفاده کند؛ سیستم-روی-چیپی که سال آینده در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به‌کار گرفته خواهد شد. تراشه‌های S6 و S7 و S8 همگی براساس A13 Bionic تولید شده‌اند؛ تراشه‌ای که در سری آیفون ۱۱ به‌کار رفته است و با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC ساخته می‌شود.

اپل واچ سری ۸

مقاله‌ی مرتبط:

  • آینده اپل واچ؛ آیا اپل واچ به محصول مهم بعدی اپل تبدیل می‌شود؟
  • برخلاف تصور، اپل واچ اولترا گران‌قیمت‌ترین ساعت هوشمند اپل نیست

نکته‌ی سردرگم‌کننده درباره‌ی تراشه‌ی S8 این است که چرا اپل هرگز به استفاده از فرایندهای بهبودیافته گرایش پیدا نکرد و برای سه‌ نسل همچنان از لیتوگرافی یکسانی بهره گرفته است. شاید دلیل این شرکت به کاهش درآمدزایی مرتبط باشد؛ زیرا مهاجرت به فرایندهای پیشرفته‌تر TSMC باعث افزایش هزینه‌ها و درنتیجه‌، کاهش سوددهی خواهد شد.

تراشه‌های سفارشی این شرکت برای سری اپل واچ، به اولویت‌بندی عملکردها نیازی ندارند و از بهره‌وری بهتری بهره می‌برند؛ زیرا ساعت‌های هوشمند ازجمله محصولاتی هستند که عمر باتری بیشتر در آن‌ها مزیت مهمی است. ممکن است استفاده از تراشه‌ی S8 در اپل واچ اولترا برای خریداران ناعادلانه به‌نظر برسد؛ زیرا با درنظر‌گرفتن قیمت اپل واچ سری ۸ و اپل واچ SE جدید، آنان باید پول بیشتری پرداخت کنند و همچنان با تراشه‌ای قدیمی مواجه شوند.

شاید زمانی‌که اپل به استفاده از معماری ۳ نانومتری روی بیاورد، در مصرف انرژی ساعت‌های هوشمند آینده‌ی این شرکت صرفه‌جویی بیشتری شود. باید دید آیا با معرفی سیستم-روی-چیپ S9، سرانجام این تغییر را شاهد خواهیم بود یا خیر.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا