سرور مجازی
zoomit

مقایسه‌ی گوشی‌های آیفون 14 با نسل قبل؛ اپل امسال چه حرف جدیدی برای گفتن دارد؟

سرانجام پس از مد‌‌‌‌ت‌ها انتظار و انتشار شایعات گوناگون، اپل سری جدید گوشی‌های آیفون 14 را رسماً رونمایی کرد. اگرچه هر ساله اپل معمولاً سری جدید گوشی‌های هوشمند خود را با تغییرات چشمگیری در بخش طراحی و عملکرد روانه‌ی بازار می‌کند، امسال داستان کمی متفاوت است و گوشی‌ساز بزرگ و محبوب آمریکایی به‌طور کلی به ارتقای کیفیت گوشی‌های خود به‌همراه تغییرات جزئی در طراحی ناچ و دوربین‌ها بسنده کرده است.

در مطلب پیش رو قصد داریم افزو‌ن‌بر مقایسه‌ای مختصر، مهم‌ترین تفاوت‌های خانواده‌ی آیفون 14 را با نسل قبلی گوشی‌های هوشمند اپل بررسی کنیم. با دیتاسنتر من همراه شوید.

نام‌گذاری

آیفون مینی حذف شد، آیفون پلاس معرفی شد

شاید بتوان حذف مدل مینی را یکی از مهم‌ترین تغییر در سری جدید گوشی‌های آیفون دانست که جای خالی آن با آیفون 14 پر شده و درعوض، مدل جدیدی به نام آیفون 14 پلاس به خانواده‌ی گوشی‌های اپل اضافه شده است. به‌بیان دیگر، اپل نقش گوشی‌های خود را در قسمت 14 سریالش عوض کرده و آیفون 14 معمولی را با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر جایگزین آیفون 13 مینی و آیفون 14 پلاس را در نقش آیفون 13 قرار داده است؛ این درحالی است که آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس موفق شده‌اند نقش خود را از سری‌های قبلی به‌ارث ببرند.

طراحی

مقایسه طراحی آیفون 14 پرو با آیفون 13 پرو

درحالی‌که اپل ترجیح داده است طراحی دلپسند فعلی گوشی‌های آیفون را که بسیاری آن را یادآور مدل‌های دوران استیور جابز می‌دانند در آیفون 14 نیز تقریباً بدون تغییر حفظ کند، طراحی ناچ در مدل‌های پرو و پرو مکس درمقایسه‌با سری قبلی اندکی متحول شده و به‌شکل یک بریدگی بادامی شکل درآمده است. همچنین، دوربین‌های پشتی آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس برآمدگی‌ بیشتری پیدا کرده‌اند که برای جای‌گذاری دوربین‌های قوی‌تر ضروری بوده است. سایر ویژگی‌های مربوط به طراحی سری آیفون 14 مثل محل قرارگیری و چینش دوربین‌ها و اندازه‌ی صفحه و جنس بدنه با مدل‌های قبلی یکسان است و تنها رنگ جدید بنفش به رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی و قرمز سری 13 اضافه شده است. همچنین، آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس نیز با بدنه‌ای از جنس استیل در چهار رنگ جدید بنفش عمیق، نقره‌ای، طلایی و مشکی فضایی عرضه شده‌اند.

نمایشگر

حفره بالای نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکسآیفون‌های نسل جدید نیز مثل سری‌های گذشته در دو اندازه‌ی ۶/۱ و ۶/۷ اینچی به‌دست مشتریان می‌رسد. آیفون 14 و 14 پرو مانند سری 13 از نمایشگر اولد سوپر رتینا ۶/۱ اینچی استفاده می‌کنند و آیفون 14 پلاس و 14 پرو مکس نیز از نمایشگر جدید اولد XDR سوپر رتینا ۶/۷ اینچی برخوردارند. گوشی‌های هوشمند جدید اپل همچون سری قبلی دارای نمایشگر ۶۰ هرتزی هستند که این عدد مثل سال قبل در مدل‌های پرو و پرو مکس به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. بااین‌حال، آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس با جهشی درخور توجه به فناوری نوسازی ۱ هرتزی صفحه نیز مجهز شده‌اند و حداکثر نور آن‌ها نیز از ۱۲۰۰ نیت سری قبل به ۲۰۰۰ نیت افزایش پیدا کرده است.

دوربین

دوربین مدل‌های پرو به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا یافت و دوربین سلفی تمام مدل‌ها بهبود چشمگیری پیدا کرد

شاید بتوان مهم‌ترین مزیت آیفون‌های سری 14 درمقایسه‌با نسل قبلی را در دوربین‌های آن جست‌وجو کرد. درحالی‌که دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی آیفون 14 با افزایش دیافراگم از f/1.6 به f/1.5 و بزرگ‌تر شدن حسگر، عملکرد بهتری از آیفون 13 خواهد داشت و به‌ادعای اپل در تاریکی ۴۹ درصد بهتر عمل می‌کند، اپل با ارتقایی مناسب، دوربین اولترا واید آیفون 13 پرو را نیز در مدل معمولی آیفون 14 تعبیه کرده است که از قابلیت ثبت تصاویر ماکرو به‌همراه فوکوس خودکار بهره‌مند است. به‌گفته‌ی اپل فناوری جدید Photonic Engine عملکرد دوربین اولترا واید و دوربین اصلی آیفون 14 و آیفون 14 پلاس را در نور کم تا متوسط درمقایسه‌با نسل قبل به‌ترتیب ۲ و ۲/۵ برابر بهتر کرده است. همچنین، گوشی‌های جدید آیفون به فلشی با ۱۰ درصد خروجی نور بیشتر مجهز شده‌اند.

دوربین آیفون 14 پرو

اما چشمگیرترین تغییر در دوربین‌های سری 14 را باید به ارتقای دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس به ۴۸ مگاپیکسل در آیفون 14 و 14 پرو مکس مربوط دانست که باتوجه به کیفیت بی‌نظیر تصاویر ثبت‌شده در سری‌های قبلی، قطعاً باید توانایی تصویربرداری گوشی های جدید آیفون را درمقایسه‌با قبل بهتر هم کرده باشد. همچنین دوربین اولترا واید مدل‌های آیفون 14 پرو از حسگرهای بزرگ‌تری از سری 13 برخوردارند که در نور کم تصاویر واضح‌تری را ثبت خواهند کرد. از دیگر نقاط قوت دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس توانایی ترکیب پیکسل چارگانه است که تصاویر واضح‌تری را در نور کم به‌ارمغان می‌آورد. سری آیفون 14، مانند آیفون‌های سری 13 امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه دارند.

ناگفته نماند که تغییرات دوربین آیفون 14 به همین‌جا ختم نمی‌شود و اپل با ارتقای دوربین سلفی هر چهار مدل سعی کرده دل علاقمندان به عکس‌های سلفی را به‌دست آورد. درحالی‌که آیفون‌های 13 از دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس ثابت استفاده می‌کردند، اپل سری 14 را به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دریافراگم f/1.9 مجهز کرده است که با بهره‌مندی از قابلیت‌ فوکوس خودکار و تثبیت‌کننده تصویر کیفیتی مشابه‌با دوربین اصلی به‌ارمغان می‌آورند.

دوربین آیفون 14 پرو

از دیگر مزایای دوربین آیفون 14، اضافه‌شدن قابلیتی به نام Action Mode است که می‌تواند با ثابت کردن تصویر، عکس‌های باکیفتی از اشیاء یا صحنه‌های درحال حرکت ثبت کند. چنین قابلیتی دوربین آیفون 14 را بدون هزینه‌ی اضافی به یک دوربین ورزشی یا اکشن کمرا تبدیل می‌کند که حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

سخت‌افزار و عملکرد

ارتقای تراشه‌‌ی مدل‌های پرو به A16 بیونیک، سایر مدل‌ها تقریباً بدون تغییر سخت‌افزاری!

اپل در بخش سخت‌افزاری گوشی‌های آیفون 14 به‌معنی واقعی کلمه سنت‌شکنی کرده است؛ اما با دنده‌ی معکوس! درحالی‌که شرکت‌های مختلف هر سال از جدیدترین تراشه‌های موجود در گوشی‌های پرچم‌دار جدیدشان استفاده می‌کنند، اپل تصمیم گرفته است مثل سری آیفون 13، از تراشه‌ی A15 بیونیک در آیفون 14 و آیفون 14 پلاس استفاده کند؛ هرچند کوپرتینویی‌ها مدعی استفاده از نسخه‌‌ی بهبود‌یافته‌ی تراشه‌ی مذکور در آیفون جدید هستند. درحالی‌که تراشه‌ی به‌کاررفته در آیفون 13 از چهارهسته‌ی پردازش گرافیکی استفاده می‌کرد، تعداد هسته‌های گرافیکی در آیفون 14 و 14 پلاس به پنج عدد افزایش یافته است.

بااین‌حال، علاقمندان به این برند آمریکایی محبوب نباید ناامید شوند؛ چراکه اپل رم آیفون 14 را درمقایسه‌با آیفون 13 از ۴ به ۶ گیگابایت افزایش داده و آن را به فناوری پرسرعت LPDDR5 مجهز کرده است که تفاوت محسوسی در عملکرد دستگاه ایجاد می‌کند.

اگر توانایی کنارآمدن با تراشه ی یکسان با سری آیفون 13 را ندارید، باید به فکر خرید مدل‌های پرو آیفون 14 باشید که از جدیدترین ‌پردازنده‌ی اپل به نام A16 بیونیک استفاده می‌کنند. ازآنجایی که تراشه‌ی شش‌هسته‌ای مذکور از لیتوگرافی ۵ نانومتری مشابهی با A15 و A14 استفاده می‌کند، نباید انتظار جهش چشمگیری در عملکرد آن داشت؛ ولی به‌ادعای اپل، سرعت و مصرف انرژی در تراشه‌ی جدید تا ۴۰ درصد بهبود یافته است.

تراشه A16 Bionic اپل با معماری ۴ نانومتری رونمایی شد

باتری

اپل مدعی است به‌لطف فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید آیفون 14، مصرف باتری گوشی‌های مذکور درمقایسه‌با سری قبل بهبود خیره‌کننده‌ای داشته است.

نرم افزار

یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز گوشی‌های آیفون 14 بهره‌مندی آن‌ها از جدیدترین سیستم‌عامل اپل، یعنی iOS 16، است. اپل در نسخه‌ی جدید iOS قابلیت جذاب نمایشگر همیشه‌روشن را در مدل‌های 14 پرو و 14 پرو مکس فعال کرده است که می‌تواند اطلاعاتی مثل ساعت و تاریخ و میزان باتری را به‌طور مداوم در صفحه‌ی لاک‌اسکرین بدون روشن‌کردن نمایشگر نشان دهد. درحال‌حاضر، آیفون‌های 14 و 14 پلاس و آیفون‌های سری 13 و نسل‌های قبلی که از iOS 15 استفاده می‌کنند از قابلیت مذکور بی‌بهره‌اند.

قیمت

آیفون‌های جدید، قیمت‌های کهنه؛ قیمت‌ها ثابت ماند!

اگرچه گوشی‌های جدید اپل پیشرفت‌های درخور توجهی در مقایسه با سری آیفون 13 داشته‌اند، اپل تصمیم گرفته است با ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها در مقایسه‌با نسل قبلی همچنان کاربران بیشتری را به خود جذب کند. بنابراین، گوشی آیفون 14 معمولی مثل نسل قبلی با قیمت ۸۰۰ دلار و آیفون 14 پلاس با نمایشگر بزرگ‌تر با قیمت ۹۰۰ دلار عرضه می‌شود. مدل‌های 14 پرو و 14 پرو مکس نیز مثل گذشته با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ دلار روانه‌ی بازار می‌شوند.

مقایسه‌ی قیمت گوشی‌های سری آیفون 14 و آیفون 13
مدلآیفون 13آیفون 14
مینی۷۰۰ دلار
معمولی۸۰۰ دلار۸۰۰ دلار
پلاس۹۰۰ دلار
پرو۱٬۰۰۰ دلار۱٬۰۰۰ دلار
پرو مکس۱٬۱۰۰ دلار۱٬۱۰۰ دلار

شما می‌توانید مقایسه‌ی کامل مشخصات آیفون‌های جدید سری ۱۴ را با نسل قبلی در جدول زیر مشاهده کنید:

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا