سرور مجازی
فضای مجازی

رباتی که قرار است نمونه‌های موجود در مریخ را به زمین ارسال کند

مریخ نورد استقامت ناسا اکنون در حال جستجوی سطح مریخ برای یافتن مکان فرود مناسب برای فضاپیمای آینده مریخ (MSR) است. در حالی که آماده‌سازی برای MSR ادامه دارد، آژانس فضایی اروپا (ESA) بازوی رباتیکی را ایجاد کرده است که از طریق لوله‌هایی، نمونه‌های خاک جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد استقامت را می‌گیرد و سپس به زمین منتقل می‌کند.

به گزارش slashgear، این دستگاه که “بازوی انتقال نمونه (STA) ” نام دارد، توسط شرکت هوافضای ایتالیایی لئوناردو طراحی و تولید خواهد شد. نکته ویژه در مورد بازوی رباتیک که حدود ۸.۲ فوت طول دارد، این است که گفته می‌شود در حوزه الگوریتمی خود دارای توانایی دیدن و احساس کردن است و همچنین می‌تواند به تنهایی تصمیم‌های حیاتی بگیرد. در حال حاضر این محصول از مرحله نمونه سازی گذشته است. بازوی رباتیک برای تحویل در سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

این بازوی رباتیک از طرح اساسی بازوی انسان، یعنی نواحی آرنج، شانه و مچ کپی شده است. STA مجهز به مجموعه‌ای شبیه به مغز و چشم بوده و قادر به انجام طیف گسترده‌ای از وظایف مانند اجتناب از برخورد با تخته سنگ‌های مریخ، جمع آوری نمونه‌های مناسب، انتقال همه نمونه‌ها به یک ظرف و اطمینان از بسته شدن ظرف است. دیوید پارکر، مدیر اکتشافات انسان و رباتیک آژانس فضایی اروپا، خاطرنشان کرد که بهره برداری از نمونه‌های مریخ گرانبها و آماده سازی آن‌ها برای تحویل در یک سفر فوق العاده از مریخ به زمین یک شاهکار شگفت انگیز است.

ربات هوشمند

ماموریت تاریخی بازگشت نمونه مریخ، همکاری مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است که هدف آن بررسی سنگ و خاک مریخ روی زمین برای اولین بار با کمک تجهیزات پیشرفته است. همچنین این اولین ماموریتی است که شامل پرتاب وسیله نقلیه از سطح سیاره دیگری است. انتظار می‌رود این وسیله بازگشتی که تمام نمونه‌های خاک مریخ را حمل می‌کند، در اواسط تا اواخر دهه ۲۰۲۰ آغاز به کار کند و در اوایل دهه ۲۰۳۰ به زمین برسد.


بیشتر بخوانید

  • مریخ‌نورد استقامت دهمین نمونه سنگ مریخ را جمع‌آوری کرد

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا