سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

استخراج رمزارز چیا در بلندمدت دیگر برای ماینرها صرفه اقتصادی نخواهد داشت

زمانی که رمزارز چیا (با نماد XCH) در ماه اردیبهشت توجهات را به خود جلب کرد، بسیاری تصور می‌کردند که با خرید چند درایو ذخیره‌سازی می‌توانند به سوددهی برسند، اما حالا تحقیق تازه‌ای نشان داده که سودآوری استخراج چیا خیلی کمتر از چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد.

وب‌سایت Backblaze در بررسی‌های خود متوجه شده که با در اختیار داشتن ۱۵۰ پتابایت فضای ذخیره‌سازی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دلار درآمد داشته باشد. اما با توجه به رشد پیوسته شبکه Chia Netspace که حالت نمایی پیدا کرده، این درآمد پس از ۱۶ هفته تقریبا به صفر می‌رسد. حتی اگر فرض کنیم که رشد شبکه Netspace خطی باشد، کاهش میزان درآمد ادامه‌دار خواهد بود اما شاید به اندازه حالت رشد نمایی پرشتاب نباشد.

رشد شبکه چیا از ۷ آوریل تا ۵ ژوئیه ۲۰۲۱

افزون بر این، وقتی هزینه مراکز استخراج را به معادله وارد کنیم، شرایط بدتر می‌شود. اگر فرض بگیریم که حفظ هر ترابایت فضای ذخیره‌سازی ماهانه ۵ دلار هزینه داشته باشد، این رقم برای ۱۵۰ پتابایت به ۱۷۵ هزار دلار می‌رسد. حالا اگر سناریوی رشد نمایی را لحاظ کنیم، رقم هزینه‌ها در هفته هفتم از رقم درآمدها بیشتر می‌شود. همین شرایط در سناریوی رشد خطی در هفته بیست و هشتم رقم می‌خورد. این محاسبات برای کسانی که در حال حاضر به دنبال ورود به حوزه استخراج چیا هستند، اصلا نویدبخش به نظر نمی‌رسد.

میزان درآمد در طول زمان

وب‌سایت Backblaze در گزارش خود به این نکته هم اشاره کرده که فرآیند Plotting چقدر می‌تواند پرهزینه باشد، چرا که به پردازنده‌های چندهسته‌ای سریع و SSDهای پرسرعت نیاز دارد. این مؤلفه معمولا توسط کسانی که استخراج چیا را تبلیغ می‌کنند، نادیده گرفته و به غلط اعلام می‌شود که برای استخراج این رمزارز فقط به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید.

فراگیری ناگهانی استخراج چیا در چند ماه اخیر موجب کاهش موجودی درایوهای HDD و SSD در بازار شد. این رمزارز مدعی بود که برخلاف بیت‌کوین برای استخراج به توان پردازشی بالایی نیاز ندارد و همین مسئله خیلی از کاربران را به شبکه چیا جذب کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا