سرور مجازی
فضای مجازی

iOS یا اندروید؛ کدام انتخاب بهتری است؟

گوگل و اپل در طول این سال‌ها آنقدر از یکدیگر وام گرفته‌اند که این دو سیستم عامل موبایل بیش از هر زمان دیگری شبیه هم هستند. در بیشتر موارد، آن‌ها برنامه‌های یکسانی دارند و دارای بسیاری از ویژگی‌های مشابه هستند؛ و در حالی که این دو پلتفرم برای ارائه پیشنهاد‌های عالی مشابه همگرا هستند، هنوز تفاوت‌های زیادی بین اندروید و iOS وجود دارد.

سفارشی سازی اندروید در مقابل iOS

اندروید همیشه گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری را نسبت به iOS در اختیار کاربران قرار داده است، اگرچه اپل در آخرین نسخه‌های سیستم خود جهش‌های بزرگی انجام داده است. گوشی‌های اندرویدی همیشه قادر به استفاده از ویجت‌هایی مانند جعبه‌های تقویم و نماد‌های آب‌وهوا بوده‌اند، در حالی که آیفون‌ها تنها در سال ۲۰۲۰ با معرفی iOS ۱۴ این قابلیت را داشتند.

اما اندروید در مورد شخصی‌سازی دستگاه شما با پشتیبانی از برنامه‌های لانچر مانند Nova و Evie فراتر می‌رود. آن‌ها ظاهر اندروید را کاملا تغییر می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که آیکون‌های بیشتری را در داک قرار دهید، والپیپر‌هایی داشته باشید که در طول زمان تغییر می‌کنند، یا حتی از تند کشیدن‌ها و حرکات سفارشی برای حرکت در رابط تلفن استفاده کنید.

اندروید همچنین به شما امکان می‌دهد برنامه‌های پیش‌فرض را برای مواردی مانند ارسال ایمیل، مرور وب و پیمایش تنظیم کنید، بنابراین می‌توانید با ضربه زدن روی پیوندی در ایمیل، هر مرورگری را که می‌خواهید انتخاب کنید، اما اپل نیز با این کار کنار آمده است. در آیفون، تنظیمات را باز کنید، مرورگر یا برنامه ایمیل دلخواه خود را پیدا کنید و روی هر گزینه‌ای که «پیش فرض» در آن وجود دارد ضربه بزنید. اولویت خود را انتخاب کنید.

اگر استفاده از برنامه پیام‌های خود اپل در iOS را دوست ندارید باید بدانید که انتخاب سختی است، زیرا نمی‌توانید آن را جایگزین کنید. در اندروید، ده‌ها برنامه پیام‌رسان مختلف برای انتخاب دارید و می‌توانید به راحتی آن‌ها را طوری تنظیم کنید که وظایف ارسال پیامک را از برنامه پیش‌فرض بر عهده بگیرند.

از صفحه اصلی تا صفحه قفل، از برنامه‌های پیش‌فرض و غیره انعطاف‌پذیری بیشتری با اندروید دارید. البته همه افراد این گزینه‌ها را نمی‌خواهند: بسیاری از کاربران از نحوه راه‌اندازی سیستم عامل اپل و برنامه‌های بومی که با آن دریافت می‌کنید کاملا راضی هستند. اما منصفانه است که بگوییم اگر می‌خواهید گوشی خود را سفارشی کنید، اندروید بهترین انتخاب است.

حریم خصوصی اندروید در مقابل iOS

حفظ حریم خصوصی در اندروید و iOS موضوعی است که به شدت مورد بحث قرار گرفته است: هم گوگل و هم اپل قول می‌دهند که منافع شما را در نظر داشته باشند و شما استدلال‌هایی از هر دو طرف خواهید شنید که از نظر حفظ حریم خصوصی داده‌ها برتر هستند. شما می‌توانید با مطالعه سیاست‌های حریم خصوصی رسمی گوگل و اپل تصمیم خود را بگیرید.

جایی که اپل به وضوح خود را متمایز می‌کند، میزان پردازش داده‌ای است که بر روی دستگاه شما انجام می‌دهد نه در فضای ابری: این بدان معناست که نسبت به گوگل در مورد عادات و ترجیحات شما کمتر می‌داند، زیرا اطلاعاتی مانند رستورانی که هر هفته می‌روید، قفل شده است.

گوگل استدلال می‌کند که دانستن بیشتر در مورد شما و جایی که دوست دارید هر هفته غذا بخورید به آن قدرت می‌دهد تا زندگی شما را راحت‌تر کند، به طوری که وقتی در وب و همچنین در اندروید جستجو می‌کنید، رستوران نزدیک بالای نتایج جستجوی شما ظاهر می‌شود. این به آن‌ها اجازه می‌دهد خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تری را در دستگاه‌ها و برنامه‌های بیشتری به راحتی ارائه دهند، اما همچنین شما را به هدف آسان‌تری برای تبلیغات Google تبدیل می‌کند.

در iOS، بسیاری از داده‌هایی که دستگاه شما به اپل ارسال می‌کند مانند آنچه در جستجوی آن هستید و جایی که هستید، ناشناس هستند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را شخصا به شما مرتبط کرد. در همین حال، گوگل خوشحال است که نمایه بزرگتری از شما ایجاد می‌کند، اما مسئله این است که آیا به شرکت اعتماد دارید تا از داده‌های شما به همان اندازه که وعده داده است استفاده کند یا خیر.

در حالی که اپل همچنین اطلاعاتی مانند مکان تلفن (به عنوان مثال برای Find My iPhone) و برنامه‌های نصب شده (برای توصیه برنامه‌های جدید) را جمع‌آوری می‌کند، طبق خط‌مشی رازداری خود، در داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، محدودتر است. همچنین امنیت بیشتری را در برنامه‌های خود ایجاد می‌کند، ردیابی بین سایتی در Safari تعبیه شده است، در حالی که iMessage در هر دو انتهای مکالمه به شدت رمزگذاری شده است.

به طور کلی اگر حریم خصوصی برای شما در اولویت باشد، این یک پیروزی برای اپل است. برخی از کاربران با خوشحالی به گوگل اعتماد خواهند کرد و با تبلیغات مرتبط با مکان یا جستجوی وب اخیر خیلی نگران نخواهند شد، اما شکی نیست که کل مدل کسب و کار گوگل بر اساس شناخت هر چه بیشتر شماست.

اکوسیستم اپل در مقابل اندروید

انتخاب بین اندروید و iOS دیگر تنها یک انتخاب بین یکی یا دیگری نیست: این انتخاب بین همه برنامه‌ها، سرویس‌ها و ابزار‌های دیگری است که می‌توانید از گوگل و اپل دریافت کنید، به عنوان مثال، اگر یک تلویزیون اپل در اتاق نشیمن خود دارید، با آیفون بسیار بهتر از تلفن اندرویدی کار می‌کند.

بسیاری از برنامه‌های گوگل مبتنی بر وب هستند، به این معنی که می‌توانید از آن‌ها در اندروید و ویندوز به همان راحتی در iOS و macOS استفاده کنید، برخی از این موارد به لطف سیاست حفظ حریم خصوصی با محدودیت کمتری که در بالا ذکر کردیم امکان‌پذیر است. اگر جابه‌جایی زیادی بین دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها انجام می‌دهید، گوگل و اندروید ممکن است، بهترین گزینه باشد.

گفته می‌شود، اگر تمام راه را در اکوسیستم اپل سرمایه گذاری کرده باشید، با Mac و iPad در خانه و دفتر کار، می‌توانید کار‌ها را سریعتر در آیفون انجام دهید. برنامه‌هایی مانند Safari و Pages می‌توانند به‌طور خودکار سایت‌ها و اسناد را بین دستگاه‌ها تحویل دهند.

روابط نزدیک شما با یکی از این اکوسیستم‌ها ممکن است دلیلی باشد که نمی‌توانید بین اندروید و iOS جابجا شوید. اما اگر تازه شروع می‌کنید یا دوباره از ابتدا شروع می‌کنید، باید همه چیز‌هایی را که همراه با سیستم‌عامل‌های موبایل اپل و گوگل می‌آیند در نظر بگیرید.


بیشتر بخوانید

  • اپل برای تولید گوشی هایش به دنبال جایگزینی برای چین است

اگر گوگل از نظر داشتن برنامه‌ها و سرویس‌های خود در دستگاه‌های بیشتری برنده شود، اپل قطعا در بحث تقسیم‌بندی پیشتاز است، آی‌فون‌ها جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را سریع‌تر از دستگاه‌های اندروید دریافت می‌کنند که به این معنی است که احتمال بیشتری دارد آخرین نرم افزار را روی گوشی هوشمند خود اجرا کنید.

این به دلایل مختلف مهم است: از محافظت در برابر تهدیدات امنیتی جدید تا دریافت جدیدترین و بهترین ویژگی‌ها در تلفن شما. در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۲ درصد دستگاه‌ها بر روی iOS ۱۵ هستند، در حالی که از نوامبر ۲۰۲۱ اندروید ۱۱ تنها بر روی یک چهارم تمام دستگاه‌های سازگار در سراسر جهان اجرا می‌شد.

گوگل با اجازه دادن به برخی به‌روزرسانی‌های سیستم، از جمله بسیاری از وصله‌های امنیتی، به‌طور جداگانه به‌عنوان بخشی از خدمات Google Play تلاش کرده است تا آسیب‌های وارد شده را به حداقل برساند. علاوه بر این، برخلاف اپل، گوگل برنامه‌های خود (مانند جی‌میل و نقشه‌های گوگل) را جدا از سیستم عامل به‌روزرسانی می‌کند.

بخشی از مشکل، تعداد زیاد تولیدکنندگانی است که گوشی‌های اندرویدی تولید می‌کنند. سامسونگ، وان پلاس، ال‌جی، ایسوس، هوآوی و سایرین در مورد قیمت و طراحی، گستره وسیع‌تری از گزینه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما همه آن‌ها می‌خواهند قبل از انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار، چرخش خود را روی سیستم عامل بگذارند.

با این حال، کاربران گوگل پیکسل این مشکل را ندارند و اگر به سراغ یکی از این گوشی‌ها بروید، می‌توانید مشکل تکه تکه شدن را به حداقل برسانید، زیرا به محض ظاهر شدن نسخه‌های جدید اندروید را دریافت می‌کنند.

منبع: popsci

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا