سرور مجازی
zoomit

TSMC احتمالا قادر به تولید تراشه A16 اپل با لیتوگرافی سه نانومتری نخواهد بود

مدتی است که کمبود جهانی قطعات نیمه‌هادی سرتیتر بسیاری از اخبار بوده است؛ چرا که تقریبا تمامی صنایع با مشکلات لجستیکی ناشی از این کمبود جهانی تراشه دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بلطبع اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست و به‌نظر می‌رسد که با مشکلات متعددی در زنجیره تأمین گوشی‌های آیفون مواجه است. اکنون گزارش جدیدی از آن حکایت دارد که TSMC از بازه زمانی تعیین‌شده برای انتقال به خطوط تولید با فناوری بسیار پیشرفته ۳ نانومتری عقب مانده است.

در حال حاضر تراشه A15 براساس لیتوگرافی ۵ نانومتری پلاس ساخته شده و تراشه‌ی ام‌وان پرو و ام‌وان پرو مکس نیز دارای همان فرایند ساخت هستند. فرایند کوچک‌تر، به لطف کاهش فاصله‌ی میان ترانزیستورها، عملکرد و بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد و آزادی بیشتری در طراحی محصول فراهم می‌کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که غول دنیای فناوری در سال آینده میلادی نمی‌تواند از جدیدترین فناوری TSMC در در ساخت تراشه‌های اختصاصی‌اش بهره بگیرد.

آیفون ۱۴ اگر دارای تراشه‌های ۳ نانومتری جدید باشد، اپل می‌تواند پردازنده‌ای قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر را بدون افزایش اندازه سیلیکون در بطن جدیدترین گوشی‌هایش قرار بدهد؛ اما ظاهرا این روند به موقع برای گوشی‌های آیفون ۱۴ دردسترس نخواهد بود.

مفهومی از تراشه‌های ۳ نانومتری اپل

جالب است بدانید که غول تایوانی صنعت تراشه پیش‌تر ادعا می‌کرد که فناوری N3 (سه نانومتری) با شروع تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، پیشرفته‌ترین فناوری در حوزه ساخت تراشه در جهان خواهد بود. از قرار معلوم، N3 با تکیه‌بر ترانزیستورهای FinFET برای بهترین عملکرد، بازده انرژی و به‌صرفه بودن ساخته شده است و تا ۷۰ درصد تراکم منطقی بیشتری در مقایسه با فرایند ساخت ۵ نانومتری ارائه می‌دهد. از قرار معلوم، فرایند ساخت ۳ نانومتری تقریبا ۱۵ درصد عملکرد و ۳۰ درصد بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد و در ابتدا قرار بود از اواخر سال آینده وارد فاز تولید انبوه شود که درست هم‌زمان با معرفی خانواده آیفون ۱۴ بود.

گفته می‌شود با توجه ناتوانی TSMC برای گذار به‌موقع به فناوری جدیدتر، اپل ممکن است برای نخستین بار سه سال متوالی از تراشه‌های ۵ نانومتری در گوشی‌های آیفون استفاده کند؛ اما نباید از این غافل شد که TSMC در حال حاضر پردازنده‌های ۴ نانومتری را نیز تولید می‌کند و گزارش‌های قبلی نیز ادعا می‌کردند که اپل عمده ظرفیت تولید لیتوگرافی یادشده را رزرو کرده است؛ بنابراین، TSMC می‌تواند با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سفارش‌های پردازنده‌ی A16 را به تولید انبوه برساند که متناسب با زمان‌بندی و روند طراحی اپل است.

کوپرتینویی‌ها از زمان تولید پردازنده‌ی A10X، با استفاده از فرایند ساخت ۱۰ نانومتری و طراحی FinFET شرکت TSMC، هر دو سال یک‌بار فرایند ساخت پردازنده‌های سری A را کوچک‌تر می‌کنند. سال گذشته پردازنده‌های A14 Bionic و M1 برای اولین ‌بار از معماری ۵ نانومتری در کلاس خود استفاده کردند که نشان می‌دهد جهش بعدی می‌تواند پردازنده‌ی A16 باشد و تولید آن در سال ۲۰۲۲، برای محصولاتی مانند آیفون ۱۴ و آیپدها صورت گیرد.

افزون‌براین، شواهد نشان می‌دهد که کوالکام نیز مانند اپل از این روند پیروی خواهد کرد و از فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC برای قدرت بخشیدن به نسل بعدی پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده خواهد کرد. با وجود این تاخیرها، انتظار می‌رود که TSMC اولین شرکتی باشد که جلوتر از رقبایی همچون سامسونگ و اینتل به فرایند ساخت ۳ نانومتری در حجم انبوه دست می‌یابد.

به‌طور کلی، مدت‌ها است که اپل برای تولید تراشه‌های محصولاتش از بازوی تولید شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) بهره می‌گیرد و بر کسی پوشیده نیست که این دو شرکت روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و تا حد بسیار زیادی به هم وابسته هستند. همچنین گفته TSMC معمولا تولید تراشه‌های اپل را در اولویت قرار می‌دهد. به هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم اپل و TSMC درنهایت تراشه A16 با چه فرایند ساختی به تولید انبوه می‌رسانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا