سرور مجازی
zoomit

خرید گیرنده مولتی فرکانس مناسب با رایمند

بعدها با اضافه شدن سیستم تعیین موقعیت گلوناس به سیستم تعیین موقعیت جهانی نیاز به وجود گیرنده ای که قابلیت دریافت سیگنال‌ های ارسالی از سمت ماهواره های GPS و GLONASS را به‌طور هم‌زمان داشته باشند احساس شد ، بنابراین نسلی از گیرنده ها که با نام جی پی اس سه فرکانسه نیز شناخته می شدند به بازار آمدند.

سیر تکاملی گیرنده مولتی فرکانس

اولین نسل از گیرنده های تعیین موقعیت ، فقط قابلیت دریافت و پردازش یک باند فرکانسی (باند L1) را داشتند ، کم کم و با معرفی سیگنال L2 نوع جدیدی از گیرنده ها با نام جی پی اس دو فرکانسه روانه بازار شدند ، بعدها با اضافه شدن سیستم تعیین موقعیت گلوناس به سیستم تعیین موقعیت جهانی نیاز به وجود گیرنده ای که قابلیت دریافت سیگنال‌ های ارسالی از سمت ماهواره های GPS و GLONASS را به‌طور هم‌زمان داشته باشند احساس شد ، بنابراین نسلی از گیرنده ها که با نام جی پی اس سه فرکانسه نیز شناخته می شدند به بازار آمدند .

اما امروزه با توجه به تنوع ماهواره های موجود بر مدارات اطراف زمین با قابلیت پوشش جهانی مانند سیستم‌های جی پی اس ، گلوناس ، گالیله و بیدو و ماهواره هایی با پوشش منطقه ای مانند IRNSS و QZSS و ماهواره های ارسال تصحیحات مانند SBAS و L-Band به گیرنده ای احتیاج است که بتواند تمام سیگنال های ارسالی از سمت ماهواره های GNSS را دریافت و پردازش کند، به همین دلیل گیرنده های تعیین موقعیت موجود در صنعت نقشه برداری ، در بین مهندسین این رشته به گیرنده مولتی فرکانس GNSS معروف هستند.

باید افزود که با روی کار آمدن سیستم‌های ماهواره ای جدید و لزوم دریافت سیگنال های آن توسط گیرنده های GNSS ، خرید جی پی اس دو فرکانسه انتخابی غلط بوده و بهترین GPS نقشه برداری گیرنده ای است که بتواند سیگنال ‌های ارسالی از سمت همه ماهواره های GNSS را در انواع باندهای فرکانسی دریافت کند.

نحوه تعیین موقعیت نقطه توسط GPS مولتی فرکانس

نحوه تعیین موقعیت نقطه توسط GPS مولتی فرکانس

ماهواره های GNSS بصورت 24 ساعته و به‌طور پیوسته درحال ارسال سیگنال های تعیین موقعیت به سمت زمین هستند. یک گیرنده جی پی اس چند فرکانسه در هر لحظه با دریافت سیگنال های ارسالی از سمت ماهواره های موجود بر مدار و پردازش این سیگنال های دریافتی ،یا ازطریق مشاهدات شبه فاصله با محاسبه مدت زمان سیر سیگنال از ماهواره تا گیرنده و ضرب در سرعت نور فاصله بین ماهواره تا گیرنده را اندازه گیری می‌کند یا ازطریق مشاهده فاز و با شمارش تعداد صحیح سیکل های فازی و حل ابهام فاز سیگنال به موقعیت دقیق نقطه مجهول می‌رسد.

ازآنجاکه این سیگنال در مدت سیر مسیر خود تحت تأثیر خطاها و تأثیرات مختلفی قرار می‌گیرد احتیاج به یکسری تصحیحات تعیین موقعیت دارد که با استفاده از آن اندازه گیری های خود را تصحیح کند.

این تصحیحات یا ازطریق تعیین موقعیت تفاضلی و با استفاده از روش‌های RTK، یا ازطریق تصحیحات اینترنتی یا با استفاده از اعمال مدل‌های تصحیحاتی در تعیین موقعیت پس پردازشی به مشاهدات اعمال می‌شود.

نهایتا تعیین موقعیت دقیق گیرنده با سیگنال عاری از هر نوع خطایی با استفاده از مرتبط کردن معادلات به مجهولات به واسطه ماتریس طراحی و الگوریتم هایی نظیر کمترین مربعات، فیلتر کالمن و… انجام می‌شود.

گیرنده جی پی اس نقشه برداری برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه یک گیرنده جی پی اس مولتی فرکانس برای تمام کسانی که به نوعی با پروژه های ساختمانی و عمرانی در ارتباط هستند یک ابزار ضروری است. از دستگاه GPS مولتی فرکانس در کاربری های متفاوتی نظیر کاداستر شهری، تهیه نقشه های ثبتی، جانمایی و برداشت خطوط لوله، کشاورزی، زمین شناسی و معدن و… استفاده می‌شود.

اگر یک مهندس ساختمان هستید که برای نظارت بر پروژه های خود به ابزاری دقیق احتیاج دارید یا یک ناظر پروژه بر عملیات های عمرانی شهری و روستایی هستید که برای جا نمایی نقاط پروژه به ابزاری سریع و در عین حال دقیق احتیاج دارید یا حتی اگر مایلید در زمین کشاورزی خود محل کاشت درختان یا محل شیرهای آبیاری قطره ای را به دقت نشانه گذاری کنید، باید بدانید که گیرنده جی پی اس مولتی فرکانس یکی از ضروری ترین ابزارهایی است که سبب تسریع عملیات شما خواهد شد.

نکات مهمی که در انتخاب جی پی اس چند فرکانسه باید به آنها توجه کنیم

نکات مهمی که در انتخاب جی پی اس چند فرکانسه باید به آن‌ها توجه کنیم

اگر به این نتیجه رسیدید که به خرید جی پی اس مولتی فرکانس بعنوان ابزار کار خود احتیاج دارید، ما به شما کمک می‌کنیم تا در پایان این مقاله یک چک لیست از موارد مهمی که در هنگام انتخاب گیرنده باید به آن توجه کنید، تهیه کنید تا بتوانید بهترین جی پی اس نقشه برداری را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

در شرایط کنونی و با توجه به اینکه خرید یک گیرنده از برندهای خارجی مانند تریمبل، لایکا، جواد و… در صورت وجود در بازار دست دوم بوده و همچنین مستلزم صرف هزینه بالایی است، خرید جی پی اس مولتی فرکانس از یک شرکت داخلی مانند رایمند که بعنوان یک رقیب سرسخت ایرانی برای این برندها به حساب می آید، انتخاب هوشمندانه است.

این نوشته قصد دارد تا برای انتخاب بهترین GPS نقشه برداری از بین انواع جی پی اس چند فرکانسه موجود در بازار ایران، به شما کمک کند. پس قلم و کاغذ خود را بردارید و لیست مواردی که باید به آن توجه کنید را یادداشت کنید تا در زمان خرید گیرنده GNNS مورد نظرتان سردرگم نباشید.

  • تعداد کانال‌های دریافتی

گیرنده MultiGNSS با استفاده از کانال های مختلف، اطلاعات موجود بر سیگنال های ارسالی را تفکیک کرده و بر سرعت پردازش گیرنده می افزاید، افزایش تعداد کانال باعث می‌شود تا گیرنده جی پی اس مولتی فرکانس قادر به دریافت تعداد بیشتری فرکانس باشد که به سبب آن، تعیین موقعیت را با سرعت بیشتر و خطای کمتری انجام می‌دهد.

بنابراین یکی از موارد مهمی که باید در زمان خرید گیرنده به آن توجه کنید، تعداد کانال هایی است که گیرنده GPS مورد نظر شما برای پردازش سیگنال های دریافتی از آن استفاده می‌کند، امروزه با توجه به تعداد سیگنال هایی که ماهواره ها در هر لحظه به سمت زمین گسیل می‌کنند تعداد 800 کانال دریافتی برای یک گیرنده بهینه است. گیرنده RayMaxPro با 800 و RayMaxUltimate با +800 کانال برای امکان دریافت سیگنال های رزرو، انتخاب‌هایی مناسب برای تعیین موقعیت حتی در شرایط چالشی به شمار می آیند.

  • اندازه و وزن

مهندسین نقشه بردار معمولاً از یک گیرنده GPS در انواع شرایط محیطی مانند کوهستانی، دره و تپه ماهور، در اطراف دریاچه و رود و… استفاده می‌کنند و چون معمولاً مناطق مورد برداشت ممکن است در خارج از شهر باشند، احتیاج به حمل و نقل و جابجایی گیرنده در مسیرهای پیاده‌رو و با سختی زیاد به وسیله اپراتور دستگاه وجود دارد، بنابراین سبک و کوچک بودن برای یک گیرنده GPS یا GNSS یک مزیت شمرده شده و در انتخاب آن تأثیر گذار است.

با توجه به توضیحات فوق چون از یک گیرنده GNSS در انواع تعیین موقعیت و برای محیط های مختلفی استفاده می‌شود توجه به ابعاد و وزن آن یکی از موارد مهمی است که باید در خرید جی پی اس مولتی فرکانس به آن توجه شود.

  • جنس بدنه و استانداردهای بکار رفته در تولید گیرنده

همان‌طورکه احتمالاً تجربه آن را داشته اید، ممکن است در هنگام عملیات تعیین موقعیت و نقشه برداری، گیرنده از ارتفاع به زمین پرت شود یا به‌طور ناگهانی وضعیت آب و هوایی تغییر کرده و گیرنده برای مدت کوتاهی زیر باران قرار بگیرد. بنابراین وجود استانداردهایی نظیر مقاومت دربرابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت (IP)، ضدضربه بودن، ضدشوک بودن، مقاومت گیرنده دربرابر سقوط از ارتفاع و… از موارد مهمی است که باید در هنگام خرید گیرنده به آن توجه کنید.

گیرنده های رایمند، با بهره گرفتن از استانداردهایی نظیر IP67، آنتی ویبره و آنتی شوک نوید دهنده یک گیرنده تعیین موقعیت مقاوم با طول عمری طولانی است.

  • باتری

ازآنجاکه عملیات های نقشه برداری و عمرانی در محیطی خارج از محدوده دفتری انجام می‌شوند و بعلاوه چون گیرنده های جی پی اس چند فرکانسه معمولاً از ارتباط اینترنتی، تیلت سنسورها، رادیو داخلی و… برای تعیین موقعیت استفاده می‌کنند، باتری موجود در گیرنده GNSS باید طول عمر مفید مناسبی داشته باشد.

علاوه بر باتری داخلی فوق‌العاده موجود در گیرنده های رایمند که قابلیت روشن نگهداشتن گیرنده در شرایط نرمال علمیاتی تا حدود 10 تا 12 ساعت عملکرد بی‌وقفه را دارد، وجود باتری اکسترنال قابل تعویض تعبیه شده برای گیرنده های رایمکس آلتیمیت تعیین موقعیتی طولانی را با عملکرد مداوم تضمین می‌کند.

  • قابلیت تجهیز به تیلت سنسور

وجود ماژول هایی نظیر تیلت سنسور در یک گیرنده GPS مولتی فرکانس باعث افزایش سرعت عملیات بدون هیچ تأثیری بر دقت تعیین موقعیت خواهدشد، بنابراین در صورتی که در محل برداشت با موانعی مواجه هستید که امکان تعیین موقعیت قائم را از شما میگیرد، بهترین GPS نقشه برداری که می‌توانید انتخاب کنید یک گیرنده مجهز به تیلت سنسور است.

اما سریع تصمیم نگیرید، برای داشتن بهترین انتخاب باید یک گیرنده GPS مجهز به تیلت سنسور IMU را انتخاب کنید. تیلت حسگرهای IMU بدون تأثیر گرفتن از تداخلات مغناطیسی و با دقت مطلوبی زاویه تیلت را اندازه گیری و محاسبه و برای یک تعیین موقعیت دقیق به مشاهدات اعمال می‌کنند.

  • قابلیت تجهیز به ماژول رادیو

در صورتی که در محیطی کار می‌کنید که امکان تعیین موقعیت RTK اینترنتی برای شما فراهم نیست و اینترنت محل برداشت با قطع و وصلی های زیادی همراه هست، حتماً گیرنده خود را به ماژول رادیویی مجهز کنید.

با بهره‌گیری از ماژول رادیویی و امکان تعیین موقعیت به روش RTK رادیویی، گیرنده شما از اتصال به سامانه های ارسال تصحیحات بی‌نیاز خواهد شد و می‌تواند موقعیت دقیق نقطه مورد نظر را با استفاده از تصحیحات ارسال شده ازطریق لینک رادیویی برآورد کند.

در این بخش از مقاله اشاره به این نکته حائز اهمیت است که انواع گیرنده های رایمند، به شما این امکان را می‌دهند تا هر زمانی که احتیاج به وجود رادیو داخلی یا تیلت سنسور در گیرنده خود را احساس کردید، گیرنده را به این دو ماژول مجهز کنید.

  • آموزش، پشتیبانی و خدمات پس از فروش

پشتیبانی، آموزش و خدمات پس از فروش از جمله مواردی است که در صورت تهیه یک گیرنده غیر ایرانی از آن محروم خواهید ماند، وجود پشتیبانی فنی در هر ساعت از شبانه روز که پاسخ گوی تمام سوالات علمی و تخصصی شما در حوزه تعیین موقعیت با استفاده از گیرنده های GNSS است و همچنین خدمات پس از فروش استثنائی ارائه شده از سمت رایمند به شما اطمینان می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل یا به‌روزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه تعیین موقعیت و ناوبری، گیرنده GPS مولتی فرکانس با کمترین هزینه تعمیر یا به‌روزرسانی می‌شود.

  • نرم افزار مورد استفاده

برای برقراری ارتباط بین گیرنده تعیین موقعیت و کنترلر به نرم‌افزاری احتیاج است تا دستورها مورد نظر را به گیرنده ارسال کند. نرم افزار RaySurvey امکان انواع تعیین موقعیت نظیر تعیین موقعیت RTK، تعیین موقعیت PPK، تعیین موقعیت Static با دقت و قابلیت اعتماد پذیری بالا را برای شما فراهم می‌کند و با بهره‌گیری از طراحی کاربر پسند خود به شما اطمینان می‌دهد که برای انواع فعالیت‌های نقشه برداری نظیر برداشت، پیاده‌سازی، COGO و ترسیم هندسی در محیط نرم ‌افزار با کمترین پیچیدگی و بالاترین تنوع در ابزار رو‌به‌رو باشید.

در این مطلب سعی کردیم تا موارد مهمی که برای تهیه و انتخاب یک گیرنده جی پی اس ایده‌آل باید در نظر بگیرید را به‌طور جامع اما مختصر بیان کنیم و در پایان سوالاتی را مطرح کردیم که به شما در دسته‌بندی کردن نیازهایتان از خرید جی پی اس مولتی فرکانس کمک می‌کند.

با پاسخ دادن به هریک از این سوالات می‌توانید یک جدول از نیاز های خود تهیه و تنظیم کنید تا در هنگام مذاکره برای انتخاب بهترین GPS نقشه برداری موردی را از قلم نیندازید.

  1. برای چه فعالیتی نیاز به انتخاب GPS نقشه برداری دارم؟
  2. می خواهم در چه شرایطی از گیرنده GPS مولتی فرکانس خود استفاده کنم؟
  3. کدام شرکت تولیدی جی پی اس چند فرکانسه بهترین خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد؟
  4. بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی جی پی اس مولتی فرکانس در ایران کدام است؟
  5. آیا در خرید جی پی اس مولتی فرکانس به تیلت سنسور احتیاج دارم؟
  6. آیا برای جی پی اس مولتی فرکانسه خود به ماژول رادیویی احتیاج دارم؟
  7. آیا نرم افزار رابط مورد استفاده گیرنده جی پی اس من برای تعیین موقعیت، قابلیت نصب روی انواع کنترلر را دارد؟
  8. آیا نرم افزار رابط بین GPS مولتی فرکانس و کنترلر من به‌طور دوره ای بروز رسانی می‌شود؟
  9. آیا می توانم در صورتی که تکنولوژی جدیدی وارد عرصه تعیین موقعیت شد، گیرنده جی پی اس چند فرکانسه خود را بروز رسانی کنم؟
  10. آیا نرم افزار داخلی GPS مولتی فرکانس من قابلیت بروز رسانی و پشتیبانی از تکنولوژی های جدید را دارد؟

شرکت مکان پرداز رایمند به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده گیرنده های تعیین موقعیت GNSS مولتی فرکانس در ایران و غرب آسیا فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرده و بیش از یک دهه در تولید محصولات نرم‌افزاری، سخت ‌افزاري و ارائه راهکار های تعیین موقعیت دقیق ماهواره ‌ای در ایران فعال بوده است. این شرکت همواره تلاش می‌کند تا محصولات و خدمات خود را با بهترین کیفیت دراختیار کاربران قرار دهد. بروز رسانی های دوره ای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت به شما اطمینان می‌دهد که گیرنده جی پی اس مولتی فرکانسه شما همیشه با جدیدترین تکنولوژی ها در حوزه GNSS همگام خواهد بود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا