سرور مجازی
zoomit

کاهش چشمگیر قیمت حافظه‌های HDD با فناوری جدید؛ ۵ دلار به‌ازای هر ترابایت!

به‌دنبال بروز بحران‌های سیاسی و اقتصادی و جغرافیایی در جهان، این روزها خبرهای خوشی برای کاربران کامیپوترهای شخصی و گیمرها منتشر می‌شود که همگی از کاهش قیمت‌ها حکایت می‌کنند. درحالی‌که چند ماهی است با افت تب بازار ارزهای دیجیتال قیمت گرافیک‌ها سقوط شدیدی را تجربه کرده است، گزارش‌های جدید تحلیلگران از کاهش چشمگیر قیمت حافظه‌های SSD و رم‌های DDR5 در آینده نزدیک خبر داده‌اند. باوجوداین، این پایان داستان نیست و فناوری هم به‌دنبال ایفای نقش خود در کاهش قیمت نهایی محصولات کامیپوتری است.

اگرچه امروزه کاربران کامپیوترهای شخصی و گیمرها در حال مهاجرت به دنیای SSDهای پرسرعت هستند، حافظه‌های دیسکی HDD سنتی همچنان ظرفیت بیشتری با قیمت ارزان‌تر ارائه می‌کنند. اخیراً شرکتی آمریکایی مدعی ابداع روش جدیدی شده است که می‌تواند گام بزرگی برای فناوری دیسک‌های نوری ذخیره‌سازی باشد. هفته‌ی جاری، شرکت Folio Photonics روش جدیدی برای تولید حافظه‌های دیسک نوری معرفی کرد که می‌تواند با کاهش چشمگیر قیمت، ظرفیت‌ بسیار بیشتری به‌ارمغان بیاورد.

به‌گفته‌ی شرکت مذکور، با استفاده از مواد و تکنیک‌های تولید جدید امکان ساخت حافظه‌های ذخیره‌سازی با قیمت ۵ دلار به‌ازای هر ترابایت و در‌نهایت، ۱ دلار به‌ازای هر ترابایت وجود دارد. بهترین گزینه‌های موجود فعلی حداقل پنج‌ برابر گران‌ترند و هر یک ترابایت حدود ۲۵ دلار هزینه دارد.

دیسک‌های نوری جدید از قابلیت‌ خواندن و نوشتن چندلایه‌ی پویا (دینامیک) برخوردارند که قبلاً تولید آن‌ها در مقیاس تجاری مقرون‌به‌صرفه نبود؛ اما Folio موفق شده است ازطریق پتنت اکستروژن پلیمری و فرایند تولید دیسک مبتنی‌بر فیلم و واحدهای پیکاپ نوری سفارشی و فرایند هم‌اکستروژن پلیمری مقیاس‌پذیر و مواد نسل جدید ورق را برگرداند. درحالی‌که دیسک‌های آرشیوی فعلی توانایی گنجایش سه لایه‌ی نوری در هر طرف دیسک را دارند، Folio تاکنون توانسته است این میزان را تا ۱۶ لایه‌ی فیلم افزایش دهد و همچنان به‌دنبال افزایش آن است.

درایو نوری HDD

Folio مدعی است که مصرف انرژی دیسک‌های جدید درمقایسه‌با HDDهای قدیمی کمتر است و در کاهش تولید کربن صنعتی حافظه‌های دیجیتالی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. همچنین، حافظه‌های ذخیره‌سازی سخت جدید دربرابر پالس‌های الکترومغناطیسی مقاوم‌‌تر‌‌‌ند.

Folio Photonics قصد دارد عرضه‌ی دیسک‌های جدید را از سال ۲۰۲۴ شروع کند و محصولاتش را در قالب ۱۰ دیسک ۱ ترابایتی که مجموعاً حافظه‌‌ای ۱۰ ترابایتی را تشکیل می‌دهند، با قیمت ۵۰ دلار وارد بازار کند. درحال‌حاضر، با چنین مبلغی می‌توان تنها یک هارد درایو ۲ ترابایتی خرید. Folio امیدوار است در‌ادامه بتواند درایوهای بزرگ‌تری حتی با قیمت ارزان‌تر تولید کند.

اگر فناوری Folio موفق شود، می‌تواند رقابت فعلی HDDهای بیش از ۲۰ ترابایت را متحول کند. اکنون تولیدکنندگانی مثل وسترن دیجیتال و سیگیت در حال رقابت برای عرضه‌ی درایوهای ۳۰ ترابایتی تا اواسط دهه‌ی جاری و به‌دنبال دستیابی به ۱۰۰ ترابایت تا سال ۲۰۳۰ هستند. شرکت‌های مذکور به‌همراه توشیبا برای افزایش ظرفیت و بهبود عملکرد حافظه‌های HDD به‌‌کمک فناوری‌هایی نظیر HAMR و دستیار مایکروویو و حافظه‌های iNAND تلاش می‌کنند.

آخرین تلاش تولیدکنندگان یادشده برای افزایش ظرفیت حافظه‌های ذخیره‌سازی به ساخت هارد ۲۰ ترابایتی سیگیت در سال ۲۰۲۰ و رونمایی هارد ۲۶ ترابایتی وسترن دیجیتال در اوایل سال جاری بر‌می‌گردد. حال با پیشرفت فناوری دیسک‌های چندلایه، باید سرعت‌گرفتن رقابت تولید حافظه‌های حجیم‌تر و ارزان‌تر را شاهد باشیم.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا