سرور مجازی
zoomit

آپید نسل دهم ؛ از طراحی ظاهری جدید تا پردازنده A14 Bionic

ممکن است پاییز امسال شاهد آیپد نسل دهمی با طراحی کاملاً جدیدی باشیم. در سال‌های اخیر، اپل تنها به به‌روزرسانی جزئی آیپد استاندارد بسنده کرده است و ازآنجاکه این محصول در دسته‌ اقتصادی‌ها قرار می‌گیرد شاهد تغییرات زیادی در طراحی آن نبودیم. در واقع، آیپد نسل نهم، به غیر از برخی به‌روزرسانی در بخش پردازنده و دوربین، تقریباً با دو نسل قبلی مشابه بود.

پیش‌بینی ادامه‌ی مسیر آیپد اقتصادی کمی دشوار به نظر می‌رسد، زیرا اپل تاکنون رفتارهای متفاوتی با این خط تولید داشته است. آیپد استاندارد برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۲ اپل چهار مدل از آن را روانه ی بازار کرد. بااین‌حال، کوپرتینویی‌ها تولید تبلت مذکور را با معرفی آیپد ایر به حالت تعلیق در آورند و درنهایت، بار دیگر آیپد استاندارد در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان تبلتی مقرون‌به‌صرفه بازگشت.

نسل ششم آیپد صرفاً به پردازنده‌ی بهتری مجهز شده بود و هیچ ارتقای قابل توجهی نداشت. نسل هفتم نیز که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، نمایشگر ۱۰٫۲ اینچی و طراحی فعلی را معرفی کرد. تا نسل نهم تغییرات زیادی در طراحی دیده نشد. درواقع، «مقرون‌به‌صرفه» بودن نکته‌ی کلیدی و تجاری برای فروش آیپدهای استاندارد محسوب می‌شود، درنتیجه اپل سعی می‌کند محصول مذکور را در بازه‌ی قیمتی مشخصی نگه دارد.

حال بیایید با هم در این مقاله شایعات و اطلاعات منتشرشده درباره‌ی نسل دهم آیپد را بررسی کنیم تا ببینیم چه دستگاهی در آینده‌ای نه‌چندان دور معرفی می‌شود.

در ادامه شایعات منتشرشده درباره‌ آیپد نسل دهم را بررسی می‌کنیم.

طراحی و نمایشگر

عموماً شایعات اپل درباره‌ی محصولات بزرگ این شرکت منتشر می‌شود، بنابراین اطلاعات نسبتاً کمی در مورد آیپد بعدی در اختیارمان قرار دارد. اما برخی افشاگری‌های اخیر به طراحی مجدد چشمگیر این محصول اشاره دارند. طرفداران اپل می‌دادند که چنین اتفاقی برای دسته‌ی تبلت‌های اقتصادی این شرکت مسئله‌ای تازه به نظر می‌رسد.

علاوه‌بر اطلاعات، تصاویر رندرهای CAD آیپد نسل دهم نیز به بیرون درز کرده است. طراحی فاش‌شده، فریم تخت، ماژول جدید دوربین عقب و حاشیه‌های باریک‌تر در اطراف نمایشگر را نشان می‌دهد. بااین‌حال، با وجود حرکت به سمت طراحی مدرن‌تر، دکمه هوم همچنان در حاشیه پایینی نمایشگر جا خوش کرده است.

استفاده از فریم تخت می‌تواند نشان‌دهنده سازگاری آیپد نسل دهم با Apple Pencil 2 باشد؛ این یعنی احتمالاً اپل پنسل اصلی می‌تواند در نهایت بازنشسته شود. آهنرباهای روی قاب پشتی نیز امکان اتصال کیبورد و قاب جدید را فراهم می‌کند. البته طرح‌های CAD جزئیاتی مانند شارژر اپل پنسل یا Smart Connector را به نمایش نمی‌گذارند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • طرح شماتیک نسل دهم آیپد طراحی جدید ماژول دوربین پشتی و شاسی تخت آن را نشان می‌دهد

از سوی دیگر، نمایشگر کمی بزرگ‌تر نشان داده شده و به نظر می‌رسد آیپد نسل دهم به صفحه‌نمایشی ۱۰٫۵ اینچی مجهز خواهد بود؛ حاشیه‌ها نیز ظاهراً» کمی کاهش یافته‌اند و جلوه زیباتری را برای نمای جلویی دستگاه ایجاد کرده‌اند. از دیگر تغییرات احتمالی این دستگاه می‌توان به حذف شدن جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و جایگزین شدن درگاه USB-C به‌جای درگاه لاتنینگ اشاره کرد.

ماه ژانویه، کاربری به نام Dylandkt در توییتر توییتی منتشر و در آن ادعا کرد نسل دهم آیپد اپل صرفاً دارای فناوری‌های بی‌سیم ارتقا یافته و پردازنده بهتر خواهد بود و تغییر چشم‌گیری در طراحی آن صورت نمی‌گیرد. وی اظهار داشت سال ۲۰۲۳ شاهد طراحی جدیدتر و جامع‌تری خواهیم بود. وی افشاگری قابل اعتمادی محسوب می‌شود اما ازآنجاکه پست او برای ماه‌ها پیش است، برنامه‌های مربوط به طراحی می‌توانند تغییر کرده باشند.

رندر پنل پشتی آیپد نسل دهم در رنگ های مختلف

از سوی دیگر، افشاگران محبوبی مانند جان پراسر و مارک گِرمن در مورد آیپد استاندارد نسل بعدی سکوت کرده‌اند. آن‌ها روی دستگاه‌های قدرتمند و محبوب‌تری مانند آیفون ۱۴ پرو تمرکز دارند. گورمن آخرین بار در مورد آیپد استاندارد قبل از معرفی نسل نهم صحبت کرده بود. او اظهار داشت که ممکن است مدل نازک‌تری در راه باشد، اما طراحی آن دستخوش تغییر چندانی نخواهد شد.

فقدان وجود شایعات پیرامون آیپد نسل دهم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که اپل در سال ۲۰۲۲ طراحی خود را تغییر نخواهد داد. بسیاری از افشاگری‌های زنجیره تأمین زمانی رخ می‌دهند که اپل سفارش‌هایی برای قطعات جدید داشته باشد، بنابراین عدم سفارش قطعات جدید به معنای فرصت کمتری برای افشای اطلاعات است.

اپل مطمئناً در سال ۲۰۲۲ آیپد جدیدی عرضه می‌کند اما تنها زمان نشان می‌دهد که آیا محصول جدید این شرکت به‌طور کامل بازطراحی می‌شود یا کوپرتینویی‌ها به فرم فاکتور سه‌سال پیش خود پایبند خواهند بود.

تراشه

سایر جزئیات ارائه‌شده توسط Dylandkt واقع‌بینانه به نظر می‌رسد. وی اظهار داشت که آیپد نسل دهم از پردازنده A14 استفاده می‌کند و درنتیجه به شبکه‌های 5G، بلوتوث ۵.۰ و وای‌فای ۶ دسترسی خواهد داشت. این دقیقاً همان مشخصاتی است که سری آیفون ۱۲ و آیپد ایر ۴ نیز از آن بهره می‌بردند.

استفاده از تراشه‌ی جدید در نسل آینده‌ی آیپد اتفاق تعجب‌اوری نخواهد بود. تراشه جدید در مقایسه با A13 Bionic حدود ۳۰ درصد عملکرد پردازشی بهتری ارائه خواهد داد و طبیعتاً عملکرد برای کاربرانی که از مدل‌های قدیمی‌تر آیپد می‌آیند، بیشتر محسوس خواهد بود. ناگفته نماند که داشتن تراشه‌ای جدیدتر به آیپد کمک می‌کند عمر مفید بیشتری داشته باشد زیرا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری دریافت خواهد کرد.

اتصال 5G

تقریباً تمام مدل‌های آیفون و آیپد که در حال حاضر توسط اپل فروخته می‌شوند، از 5G پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، نسخه‌های سیم‌کارتی آیپد نسل نهم همچنان به LTE محدود می‌شوند. گفته می‌شود نسل دهم به آیپدهای گران‌تر می‌پیوندد زیرا از شبکه‌های 5G سریع‌تر نیز پشتیبانی می‌کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اپل نسخه‌های مختلف آیپد را در دو گزینه Wi-Fi و Wi-Fi + Cellular می‌فروشد، بنابراین انتظار نداشته باشید که 5G در مدل پایه آیپد جدید دردسترس باشد.

آیپد نسل دهم

دوربین

رندرهای منتشرشده از آیپد نسل دهم تغییراتی را در دوربین این محصول نشان می‌‌دهد. در نسل پیشین شاهد استفاده از دوربین اصلی تکی بودیم اما حالا آرایه‌ای افقی در پشت تبلت اپل دیده می‌شود که می‌تواند میزبان دوربین دیگری نیز باشد. بعضی شایعات نیز اضافه شدن دوربین ثانویه را تأیید می‌کنند. درنتیجه می‌توان انتظار داشت نسل بعدی آیپد استاندارد اپل بتواند تجربه بهتری در زمینه فیلم‌برداری و عکس برداری ارائه دهد. درضمن، احتمالاً دوربین جلوی این دستگاه ۱۲ مگاپیکسلی باشد.

کانکتور USB-C

شاید یکی از موردانتظارترین تغییرات آیپد اقتصادی، تبدیل لایتنینگ به USB-C باشد. این دستگاه تنها مدل آیپدی است که هنوز به جای استاندارد USB-C، از کانکتور لایتنینگ اختصاصی اپل استفاده می‌کند.

بعضی افشاگران مدعی هستند در آیپد نسل دهم کانکتور لایتنینگ به نفع USB-C مدرن‌تر حذف می‌شود. داشتن USB-C دنیایی از امکانات را دراختیار کاربران قرار می‌دهد، زیرا این کانکتور از سرعت انتقال سریع‌تر و حتی طیف گسترده‌تری از تجهیزات جانبی پشتیبانی می‌کند.

قیمت‌

در حال حاضر اپل آیپد نسل نهم را با قیمت ۳۲۹ دلار به فروش می‌رساند. بااین‌حال، به دلیل تورم و با توجه به گران شدن چندین محصول اپل، ممکن است این شرکت برای اولین بار قیمت آیپد سطح پایه را افزایش دهد. اگر اپل آیپد را با طراحی و قابلیت‌های کاملاً جدید عرضه کند، حفظ قیمت ۳۲۹ دلاری کار آسانی نخواهد بود. مشخص نیست که قیمت آن چقدر خواهد بود اما مسلما اگر به ۵۹۹ دلار آیپد ایر نزدیک شود احتمال از دست رفتن مشتریانش زیاد خواهد شد.

هیچ اطلاعات یا شایعه‌ای در مورد قیمت آن وجود ندارد، اما می‌توان تخمین زد که آیپد بازطراحی‌شده حدود ۳۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. این دستگاه گران‌تر از نسل پیشین خواهد بود، اما نه آنقدر که از محدوده‌ی مقرون‌به‌صرفه خارج شود.

رندر پنل پشتی آیپد نسل دهم در رنگ های مختلف

همچنین به نظر می‌رسد میزان حافظه ذخیره‌سازی کانفیگ‌های مختلف آن مانند نسل فعلی، ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت، باقی بماند. درضمن، هنوز مشخص نیست که آیا اپل رنگ‌های جدیدی را به غیر از خاکستری فضایی و نقره‌ای به آیپد نسل دهم اضافه می‌کند یا خیر.

زمان احتمالی رونمایی

هنوز هیچ شایعه دقیقی در مورد تاریخ عرضه نسل بعدی آیپد منتشر نشده، اما با توجه به اینکه نسخه‌ی فعلی در سپتامبر ۲۰۲۱ عرضه شد، احتمالاً نسل جدید را نیز در همین بازه زمانی مشاهده خواهیم کرد.

مقاله مرتبط:

  • آیپد نسل ۱۰ احتمالاً با ظاهر بازطراحی‌شده و درگاه USB-C در کنار سری آیفون ۱۴ رونمایی می‌شود

براساس ادعای مارک گرمن، افشاگر خوش‌سابقه‌ی رسانه‌ی بلومبرگ، اپل قصد دارد ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۶ شهریور ۱۴۰۱) رویدادی برای معرفی محصولات جدیدش برگزار کند. اپل معمولاً در نیمه‌ی اول ماه سپتامبر (حدوداً اواسط تا اواخر شهریور) رویداد مربوط به رونمایی آیفون را برگزار می‌کند و اکنون که گارمن به تاریخ ۱۶ شهریور اشاره کرده، به‌احتمال زیاد در همان روز شاهد رونمایی جدیدترین نسل آیفون خواهیم بود.

اپل احتمالاً در رویداد پیش رو اپل واچ سری 8 را به‌همراه اپل واچ پرو و مدل جدید اپل واچ SE معرفی می‌کند. براساس شایعه‌ها، اپل مشغول کار روی نسل جدید ایرپاد پرو است و مدل جدید آیپد را نیز معرفی می‌کند.

***

نظر شما همراهان دیتاسنتر من درباره‌ی آیپد نسل دهم چیست؟ به نظر شما آیا طراحی محصول مذکور به طرز چشمگیری متفاوت خواهد بود؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا