سرور مجازی
اخبار آی تی

گسترش همکاری علمی ایران و ژاپن

به گزارش ایسنا، این فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی مشترک پژوهشگران ایران و ژاپن را در دو قالب حمایتی «انجمن ترویج علم ژاپن » و «همکاری باز» منتشر و در دستور کار قرار داده است.

انجمن ترویج علم ژاپن ( JSPS ) سالیانه فراخوانی منتشر می‌کند که طی آن پژوهشگران شهروند کشورهای دارای رابطه دیپلماتیک با ژاپن می‌توانند با پژوهشگران ژاپن همکاری داشته باشند.

در این قالب، متقاضی ژاپنی عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها یا مؤسسات پژوهشی ژاپن پروپوزال طرح پژوهشی خود را به JSPS و متقاضی ایرانی عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها یا مؤسسات پژوهشی ایران نیز پروپوزال خود را به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ارسال می‌کند.

ارسال پروپوزال در ایران صرفاً از طریق سامانه طرح‌های پژوهشی صندوق به آدرس rtms.insf.org میسر است.

حوزه‌های علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم اجتماعی در اولویت حمایت این فراخوان قرار دارند.

در این قالب صرفاً از طرح‌های پژوهشی مشترک حمایت شده و حمایت از کارگاه و سمینارهای مشترک در دستور کار صندوق قرار ندارد. مدت زمان اجرای هر طرح حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۲۴ ماه است.

میزان حمایت صندوق از هر طرح پژوهشی در ایران ۲ و نیم میلیارد ریال برای دو سال است. چنانچه پژوهشگر ایرانی موفق شود از مشارکت دیگر نهادهای حمایت از پژوهش داخل کشور در طرح خود استفاده کنند، این مبلغ تا سقف ۳میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. منابع حمایت برای متقاضی ژاپنی جداگانه و توسط JSPS تأمین خواهد شد. پذیرش پروپوزال پس از انجام داوری در ایران و ژاپن و در صورت تأیید پروپوزال در هر دو کشور میسر خواهد بود.

حمایت در قالب همکاری باز

با توجه به اینکه فراخوان JSPS همه حوزه‌های علمی را پوشش نمی‌دهد، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، قالب دیگری نیز تحت عنوان همکاری باز تدوین کرده است.

در این قالب، اگر متقاضی ایرانی قصد همکاری با پژوهشگری در کشور ژاپن را داشته و پژوهشگر ژاپنی نیز، بدون نیاز به فراخوان فوق الذکر در JSPS ، امکان تأمین منابع مالی لازم برای همکاری با متقاضی ایرانی را داشته باشد، صندوق پس از ارزیابی پروپوزال متقاضی ایرانی، حمایت‌های مالی مورد نظر متقاضی در کشور ایران را تأمین خواهد کرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاع بیشتر از جزئیات این طرح به سایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران مراجعه کنند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تلاش است از طریق صندوق‌های وابسته به معاونت، همکاری پژوهشگران ایرانی و کشورهای توسعه یافته را افزایش دهد. این موضوع می‌تواند انتقال تکنولوژی به داخل کشور را تسهیل کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا