سرور مجازی
zoomit

مدیاتک Dimensity 9200 معرفی شد؛ اولین تراشه موبایلی دنیا با وای فای 7 و معماری نسل دوم ARMv9

مدیاتک با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در سال‌های اخیر هنوز غالباً روی گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده متمرکز است، اما در گذر زمان توانسته تراشه‌های مناسبی برای گوشی‌های پرچم‌دار نیز بسازد. براساس گزارش انگجت، جدیدترین سیستم-روی-چیپ (SoC) مدیاتک که برای گوشی‌های رده‌بالا معرفی شده است، فناوری‌های جدید زیادی در خود دارد.

MediaTek Dimensity 9200 اولین تراشه‌ی موبایلی دنیا است که از WiFi 7 پشتیبانی می‌کند. بهره‌مندی از مزایای WiFi 7 مشروط به تهیه‌ی یکی از روترهای جدید بازار است. WiFi 7 هم‌زمان با کاهش تأخیر، به دستگاه امکان می‌دهد به سرعت حداکثر ۶٫۵ گیگابیت‌برثانیه دسترسی پیدا کند.

مشخصات فنی سیستم-روی-چیپ Dimensity 9200 مدیاتک
پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

۱ هسته‌ی Arm Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۰۵ گیگاهرتز

۳ هسته‌ی Arm Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Arm Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)Arm Immortalis G715 با پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو
صفحه‌نمایشِ تحت پشتیبانی

وضوح فول HD پلاس با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز

وضوح WHQD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز

وضوح 5K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز

پردازنده‌ی هوش مصنوعیAPU 690 نسل ششم، ۳۵ درصد سریع‌تر از نسل پنجم
حافظه‌ی تحت پشتیبانیLPDDR5X
پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP)۱۸ بیت HDR، پشتیبانی هم‌زمان از ویدیوی 4K HDR در سه دوربین، پشتیبانی نیتیو از آرایه‌ی RGBW، حداکثر ۱۲٫۵ درصد مصرف انرژی کمتر به‌هنگام ضبط ویدیوی 8K
مودم5G (پشتیبانی از هر دو نسخه)
ارتباطاتBluetooth 5.3 و Wi-Fi 7 و Wireless Stereo Audio
لیتوگرافی۴ نانومتری نسل دوم TSMC

XDA Developers می‌نویسد پردازنده‌ی دایمنسیتی ۹۲۰۰ مدیاتک اولین تراشه‌ی موبایلی دنیا بر پایه‌ی معماری ARMv9 Gen 2 محسوب می‌شود و به هسته‌های جدیدی مجهز است. این پردازنده یک هسته‌ی اصلی Cortex-X3 دارد که با کمک سه هسته‌ی پرقدرت Cortex-A715 پردازش‌های اصلی و سنگین را انجام می‌دهد.

تراشه‌ی جدید مدیاتک که با لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC تولید شده، به چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 نیز مجهز است. این هسته‌ها باعث می‌شوند پرچم‌دار جدید مدیاتک ۱۰ تا ۱۲ درصد سریع‌تر از Dimensity 9000 باشد و مصرف انرژی را ۲۵ درصد کاهش دهد.

پردازنده دایمنسیتی ۹۲۰۰ مدیاتک Dimensity 9200 از نمای جلو

بیشترین پیشرفت Dimensity 9200 در واحد پردازشی گرافیکی دیده می‌شود. تراشه‌ی پرچم‌دار مدیاتک یکی از اولین تراشه‌های دنیا با واحد گرافیکی جدید Immortalis-G715 آرم است. به‌لطف استفاده از این واحد گرافیکی، Dimensity 9200 به‌صورت سخت‌افزاری از رهگیری پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کند، توانایی آن در پردازش محتوای گرافیکی بسیار بیشتر است و بهره‌وری بالاتری دارد. واحد گرافیکی Dimensity 9200 تا ۳۲ درصد سریع‌تر از واحد گرافیکی Dimensity 9000 عمل می‌کند و هم‌زمان ۴۱ درصد مصرف انرژی کمتر دارد.

Dimensity 9200 برخلاف بسیاری از پردازنده‌های مدیاتک از هر دو نسخه‌ی شبکه‌ی 5G (موج میلی‌متری و فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز) پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) موجود در پرچم‌دار جدید مدیاتک که Imagiq 890 نام دارد، اولین ISP دنیا است که از حسگرهای مبتنی‌بر آرایه‌ی رنگی RGBW پشتیبانی می‌کند. آرایه‌ی RGBW نسبت‌به RGB روشنایی و جزئیات تصاویر را بیشتر می‌کند و توانایی مقابله با تاری حرکتی (موشن‌بلور) را هم دارد.

مشخصات فنی پردازنده دایمنسیتی ۹۲۰۰ مدیاتک Dimensity 9200

گوشی‌های مجهز به پردازنده‌ی Dimensity 9200 مدیاتک از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 و حافظه‌ی ۸٫۵ گیگابیت‌برثانیه‌ای LPDDR5X و صدای ۲۴ بیت ۱۹۲ کیلوهرتزی پشتیبانی می‌کنند. اولین گوشی‌های مجهز به پردازنده‌ی Dimensity 9200 در پایان سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. کوالکام در روزهای آینده پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 را به‌عنوان رقیب Dimensity 9200 معرفی می‌کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا