سرور مجازی
اخبار آی تی

فعال شدن ۱۶ خانه خلاق برای حمایت از ایده‌های حوزه علوم انسانی

به گزارش ایسنا دکتر سورنا ستاری در اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه در ۸ سال گذشته اتفاقات خوبی در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور رخ داده است، افزود: در این زمینه فکر می‌کنیم که به مدل موفقی برای تجاری سازی دستاوردهای فناوری رسیده‎‌ایم.

وی ادامه داد: این اکوسیستم شامل مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و در کنار آن ساختارهای مالی چون صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های بورسی برای سرمایه گذاری بر روی فناوری‌ها قرار دارند تا زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این اکوسیستم فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه ما برای رفع مشکلات مردم نیاز به محصول داریم، اظهار کرد: این محصولات حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های فناوری و نوآوری است و تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری نکند، تلاش در این حوزه بی ثمر است.

ستاری با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر حدود ۷ هزار شرکت دانش بنیان و خلاق ایجاد شده است، ادامه داد: ما ایجاد شرکت‌های خلاق را برای توسعه علوم انسانی آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم کتاب‌های زیادی درباره بانکداری اسلامی تالیف کنیم، ولی وضعیت بانکداری کشور به این صورت است و کودکان در منزل با عروسک‌هایی بازی می‌کنند و یا انیمیشن‌هایی را تماشا می‌کنند که با فرهنگ ما سنخیت ندارد و این علوم انسانی است که در این زمینه می‌تواند ما را یاری کند.

ستاری اظهار کرد: ما مدل‎های موفقی برای توسعه فناوری‌های این حوزه ارائه کردیم، هر چند که در این حوزه دیر اقدام کردیم؛ چرا که در سایر بخش‌ها به دلیل آنکه زودتر به محصول می‌رسیدیم، تمرکز شده بود.

به گفته وی در حال حاضر ۳۰ خانه خلاق که شامل خانه‌های میراث فرهنگی و قدیمی می‌شوند، راه اندازی شده که از این تعداد ۱۶ خانه فعال شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این باره توضیح داد: این خانه‌ها مکان‌هایی است که جوانان خلاق در حوزه علوم انسانی که ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی را شامل می‌شوند، جمع می‌شوند و در نهایت محصولاتی را تحویل می‌دهند تا جامعه از آن بهره مند شوند.

ستاری تعداد شرکت‌های خلاق را ۱۵۰۰ شرکت دانست که به شدت در حال توسعه هستند، یادآور شد: این بخش از جمله بخش‌هایی است که با حمایت اساتید می‌تواند توسعه قابل توجهی یابد.

رییس بنیاد ملی نخبگان از همه کسانی که تاکنون جشنواره فارابی را زنده نگه داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: ما در معاونت علمی در خدمت هستیم و هر پیشنهادی برای توسعه این حوزه را پذیراییم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا