سرور مجازی
zoomit

۱۱۶ درصد کاربران از اینترنت سیار استفاده می‌کنند

براساس آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند کشور ۱۰۸ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۲۵۹ است که فقط ۱۱ میلیون و ۱۶ هزار و ۴۲۸ مشترک اینترنت ثابت و بقیه یعنی ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. تمایل کاربران ایرانی به استفاده از اینترنت سیار از سال ۱۳۹۵ به سرعت رو به افزایش بود. آن زمان مشترکان اینترنت ثابت بیش از ۹ میلیون بودند و بیش از ۳۳ میلیون از اینترنت سیار استفاده می‌کردند. حالا با گذشت ۶ سال شاهد افزایش بیش از ۶۰ میلیون مشترک در کاربران اینترنت همراه هستیم درحالی‌که مشترکان اینترنت ثابت کمتر از ۲ میلیون بیشتر شده است. تعداد مشترکان اینترنت ثابت نسبت به سال گذشته کمتر شده؛ در سال ۱۳۹۸ هم مشترکان اینترنت ثابت به نسبت سال قبل از آن کاهش یک میلیونی داشت در‌حالی‌که در تمام این سال‌ها تمایل مردم به استفاده از اینترنت سیار با شیب زیادی در حال افزایش است.

مشترکین اینترنت سیار و ثابت

همچنین مقایسه‌ی فناوری‌های دسترسی به اینترنت پهن‌باند در ایران نشان می‌دهد نزدیک به ۹۰ درصد مشترکان از اینترنت 3G و 4G استفاده می‌کنند و پس از آن مشترکان DSL ها با نزدیک به ۸ درصد بیشترین سهم را دارند.

کاربران ایرانی در حالی بیشتر ترجیح می‌دهند از اینترنت سیار استفاده کنند که اینترنت ثابت پایداری بیشتری دارد و کمتر از شرایط جوی تأثیر می‌پذیرد. طبق مصوبه‌ی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال ۹۵ که امسال قرار شد تعرفه‌های اینترنت تا سقف آن افزایش پیدا کند، سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت دائمی و اعتباری به ترتیب حدود ۴۰ هزار و ۶۰ هزار تومان است درحالی‌که سقف همین رقم برای اپراتورهای ثابت ۲ هزار تومان اعلام شده است. با وجود‌ این افزایش تعرفه‌ها و تقاضای اپراتورها برای افزایش بیشتر شاید دیگر استفاده از اینترنت سیار برای کاربران ایرانی بصرفه نباشد و آن‌ها به سمت اینترنت ثابت تمایل بیشتری پیدا کنند. در چند سال گذشته فاصله‌ی کمی بین تعرفه‌ی اینترنت همراه و ثابت وجود داشت که احتمالاً بسیاری به این دلیل اینترنت سیار را به اینترنت ثابت ترجیح می‌دادند. علاوه بر آن اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی اینترنت همراه تا چند سال بسته‌های پرحجم یا نامحدود با قیمت‌های مناسب پیشنهاد می‌کردند که کاربران را به استفاده از اینترنت سیار عادت داده بود. اما در سال ۱۳۹۹ هزینه‌ی اینترنت موبایل به مرور با افزایش رو‌به‌رو شد و بسته‌های اقتصادی و طولانی‌مدت حذف شدند. شاید در واکنش به این اتفاقات بود که در سال ۱۴۰۰ مشترکان اینترنت ثابت هم افزایش پیدا کردند.

باوجوداین، کندی سرعت اینترنت ثابت بسیاری را همچنان مجاب به استفاده از اینترنت همراه می‌کند. وزیر ارتباطات هم سال گذشته درباره اینترنت ثابت گفته است: «شبکه ارتباطات ثابت وضعیت خوبی نداشته، توسعه پیدا نکرده و ظرفیت آن اشباع شده؛ شبکه انتقال مخابرات نیز در برخی استان‌ها فرسوده شده و در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است.»

حجم بالای استفاده از اینترنت سیار به معنای فشار زیاد بر شبکه‌ی موبایلی کشور است که در بحران‌های جوی شاید زودتر مختل شود و همچنین بسیاری از کاربران به یاد دارند که پس از قطعی اینترنت در آبان ۹۸، اینترنت ثابت زودتر از اینترنت همراه متصل شد و از همان زمان، بسیاری به فکر استفاده از اینترنت ثابت افتادند. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته‌ی دنیا اینترنت ثابت با تعرفه بسیار ارزان‌تر از اینترنت همراه ارائه می‌شود و دولت‌ها نیز مردم را به استفاده از اینترنت ثابت تشویق می‌کنند چراکه افزایش مصرف دیتای کاربران تلفن همراه مشکلات بسیاری از جمله اشغال باندهای فرکانسی و نیاز به نصب و راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی را به‌همراه دارد.

اما در کشور ما زیرساخت‌های فیبرنوری توسعه‌داده نشده و سرویس‌های فعلی که روی خطوط مسی ارائه می‌شوند کیفیت و سرعت مورد نیاز کاربران را ندارند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا