سرور مجازی
zoomit

تحقیقات جدید امکان تجربه واقعیت مجازی با عینک را فراهم می‌کند

تحقیقات دانشگاه استنفورد و شرکت انویدیا تلاشی است تا دستگاه‌های واقعیت مجازی بیشتر شبیه عینک‌های معمولی باشند تا هدست‌های بزرگ و پیچیده‌ای که امروزه در بازار مشاهده می‌کنیم. نمونه‌ی اولیه‌ی این محصول «عینک هولوگرافیک» نام دارد که تصویری هولوگرافی سه‌بعدی تمام‌رنگی را با استفاده از اپتیکی ارائه می‌دهد که فقط ۲٫۵ میلی‌متر ضخامت و ۶۰ گرم وزن دارد. محققان نمونه‌ی اولیه را با متا Quest 2 مقایسه می‌کنند؛ دستگاهی که وزنش ۵۰۳ گرم است.

DigitalTrends می‌نویسد طراحی عینک واقعیت مجازی در این مرحله با نوارهای فیلمی ارائه شده است که از هر عدسی کشیده شده‌اند. بااین‌حال، تیم محقق می‌گوید این طراحی مزایایی فراتر از قاب کوچک‌تر و نازک‌تر واقعیت مجازی دارد. لنزهای موسوم به پنکیک در نمونه‌ی اولیه‌ی عینک هولوگرافیک، ازنظر تئوری وضوح نامحدود و میدان دید تا ۲۰۰ درجه را امکان‌پذیر می‌کنند.

نمونه‌ی اولیه‌ی فعلی عینک واقعیت مجازی استنفورد و انویدیا با تعدادی محدودیت مواجه است که ازجمله می‌توان به میدان دید بسیار کم ۲۲٫۸ درجه‌ی آن اشاره کرد. عینک هولوگرافیک باید بتواند مردمک چشم کاربر را نیز به‌دقت اندازه‌گیری و ردیابی کند که این امر منوط به طراحی پیشرفته‌تر است.

عینک واقعیت مجازی هولوگرافیک

به‌طورکلی، برای تبدیل‌کردن طرح مفهومی عینک واقعیت مجازی به محصول مصرفی، به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نیاز است. شما می‌توانید جزئیات بیشتر درباره‌ی این پروژه را در مقاله‌ی تحقیقاتی عینک‌های هولوگرافیک برای واقعیت مجازی مطالعه کنید.

دراین‌‌میان، برندها به توسعه‌ی فناوری برای هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ی استاندارد ادامه می‌دهند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، ماه ژوئن فناوری‌هایی را برای حداقل چهار نمونه‌ی اولیه‌ی هدست واقعیت مجازی به‌نمایش گذاشت که درحال‌حاضر روی آن‌ها کار می‌کند و امکان دارد در اواخر سال جاری به‌عنوان محصول مصرفی روانه‌ی بازار شود.

این فناوری‌ها بر حل مسائلی مثل افزایش وضوح، عمق کانونی، اعوجاج نوری و HDR متمرکز شده‌اند که این موارد با مشکلات عمق کانونی و وضوح شبکیه‌ای شباهت دارند که از اهداف تحقیقات استنقورد و انویدیا است.

هدست متا کوئست پرو

مقاله‌ی مرتبط:

  • هدست واقعیت مجازی Legion VR700 لنوو با پردازنده XR2 کوالکام به‌زودی عرضه می‌شود
  • هدست واقعیت مجازی ۲۵۰۰ دلاری اپل احتمالاً ماه ژانویه رونمایی خواهد شد

هدف عمق کانونی این است که چشم‌ها چگونه می‌توانند از اشیای فوکوس در واقعیت مجازی دور شوند؛ درحالی‌که وضوح شبکیه‌ با هدف دستیابی به دید کامل با نمایشگر هدست مرتبط است. چنین پیشرفت‌هایی می‌توانند مشخصات فعلی هدست‌های متا ازجمله Quest 2 را بهبود بخشند. بااین‌حال، انتظار می‌رود این تکنولوژی‌های جدید به‌ویژه برای محصولات واقعیت مجازی بعدی این برند مفید باشد که از مدت‌ها قبل شایعات زیادی درباره‌ی آن منتشر شده است.

گفتنی است این پروژه درحال‌حاضر با نام Project Cambria یا Meta Quest Pro شناخته می‌شود. دراین‌بین، شایعات دیگر نشان می‌دهند که اپل در حال ساخت هدست واقعیت ترکیبی خود است؛ محصولی که گفته می‌شود فقط ۱۵۰ گرم وزن خواهد داشت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا