سرور مجازی
zoomit

با ضرر ۳٫۵ میلیارد دلاری کسب‌وکار گرافیکی اینتل، واگذاری این واحد تجاری دور از انتظار نیست

مؤسسه‌ی تحقیقاتی Jon Peddie Research می‌گوید در صورتی که وضعیت مالی اینتل همچنان بدتر شود و واحد تجاری AXG که به پردازنده‌های گرافیکی ارتباط دارد محصولاتی رقابتی ارائه ندهد و سوددهی نکند، تیم آبی احتمالاً مجبور به رها کردن بازار پردازنده‌های گرافیکی خواهد شد.

غول بزرگ آمریکایی که از قدیمی‌ترین بازیگران صنعت تراشه محسوب می‌شود در گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۲ اعلام کرد که درآمد کمتر از حد انتظار بوده و ضرر نیم میلیارد دلاری ثبت کرده است.

اینتل در سال ۲۰۱۶ با هدف پیشرفت در بازار کارت گرافیک مجزا و دیتاسنتر تیم جدیدی با حضور متخصصان GPU تشکیل داد. پس از استخدام راجا کودوری، عضو سرشناس AMD، اینتل رسماً اعلام کرد که روی گرافیک مجزا کار می‌کند. تیم گرافیک اینتل در سال ۲۰۱۷ تقریباً ۳٫۵ میلیارد دلار بودجه برای تولید محصول در نظر گرفت.

سرمایه‌‌ی ۳٫۵ میلیارد دلاری باید دوباره به خزانه‌ی اینتل برگردد و آمار نشان می‌دهد از زمان آغازبه‌‌کار واحد تجاری AXG در فصل اول سال ۲۰۲۱ تاکنون، ضرر انباشته‌ی ۲٫۱ میلیارد دلار ثبت شده است. این در حالی است که Jon Peddie Research می‌گوید ضرر نهایی این واحد تجاری نزدیک‌به ۳٫۵ میلیارد دلار است. واحد تجاری AXG نتوانسته طبق برنامه‌ریزی قبلی عمل کند.

به گزارش نوت‌بوک‌چک، واحد تجاری AXG در ابتدا توسعه‌ی معماری گرافیکی Xe-HPG برای تراشه‌های کلاس دیتاسنتر را متوقف کرد و سپس عرضه‌ی گرافیک پونته وکیو را بارها به تأخیر انداخت و اکنون برای عرضه‌ی مدل‌های مختلف گرافیک‌های سری ARC Alchemist با معضلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در همین حین شرکت‌های انویدیا و AMD در حال آماده شدن برای رونمایی جدیدترین نسل از گرافیک‌های پرقدرت خود هستند.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، نشان داده که اگر واحدی تجاری سودآور نباشد به‌راحتی خط قرمز روی آن می‌کشد. او در دوران مدیریتش واحد تجاری فعال اینتل در بازار حافظه‌های اپتین، واحد فعال در بازار پهپاد، واحد ورزشی و کسب‌و‌کار حافظه‌ی NAND را واگذار کرده است. به‌طور کلی تعداد واحدهای تجاری موردبحث به ۶ مورد می‌رسد و تمامی این ۶ کسب‌و‌کار ۱٫۵ میلیارد دلار به اینتل ضرر زدند، این در حالی است که واحد تجاری AXG به تنهایی ضرر ۳٫۵ میلیارد دلاری به بار آورد.

Jon Peddie Research می‌گوید پت گلسینگر ترسی از اتخاذ تصمیم‌های سخت ندارد و پروژه‌هایی را که سودده نباشند به پایان کار می‌رساند، حتی اگر خودش شخصاً به آن پروژه‌ها علاقه‌مند باشد: «در همین حین شایعه‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند که دوران خوش به پایان رسیده و AXG توسط اینتل رها می‌شود.»

اینتل در فاصله‌ی پنج سال پس از آغاز‌به‌کار تیم جدیدش توانسته صرفاً دو کارت گرافیک پایین‌رده و چند محصول مرتبط به دیتاسنتر عرضه کند. این تیم در اینتل یک معماری گرافیکی کم‌قدرت را نیز توسعه و oneAPI را برای پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی و تراشه‌های FPGA دردسترس قرار داده است.

بازار GPU برای رشد اینتل در آینده حیاتی به نظر می‌رسد، اما احتمالاً برنامه‌ی فعلی تیم آبی نمی‌تواند جواب‌گو باشد. درنتیجه تحلیلگران می‌گویند که اینتل بهتر است رویکرد خود را تغییر دهد.

به گزارش Techgenyz از زمان آغاز آمادگی اینتل برای بازار GPU،‌ رقیب بزرگ این شرکت یعنی AMD توانسته سه نسل جدید از پردازنده‌های گرافیکی را تولید و عرضه کند. گرافیک‌هایی که AMD می‌سازد بسیار پیشرفته‌تر از گرافیک‌های جدید اینتل هستند. در ۶ سال اخیر چند شرکت جدید نیز وارد بازار گرافیک شده‌اند. در همین بازه‌ی زمانی قوانینی که برای قاعده‌مند کردن بازار گرافیک تدوین شده‌اند تغییرات زیادی تجربه کرده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

  • عملکرد ناامید‌کننده اینتل در فصل دوم ۲۰۲۲؛ از افت ۲۵ درصدی فروش پردازنده تا ضرر نیم میلیارد دلاری
  • تأخیر در عرضه و مشکلات نرم‌افزاری می‌تواند آینده گرافیک‌های Arc اینتل را به‌خطر بیندازد

بسیاری از پروژه‌های استراتژیک اینتل وابسته به قدرت پردازشیِ گرافیکی است و به همین دلیل شاید رها کردن واحد تجاری AXG برای اینتل کار ساده‌ای نباشد. بدون داشتن کسب‌و‌کار گرافیکی، اینتل از پیشرفت در حوزه‌های مهم و آینده‌داری مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و تراشه‌های نسل آینده که واحد CPU و GPU را با هم ترکیب می‌کنند باز می‌ماند.

مؤسسه‌ی Jon Peddie Research می‌گوید که اینتل باید تصمیم نهایی خود را درباره‌ی آینده‌ی واحد تجاری AXG اتخاذ کند. اگر تیم آبی بخواهد با این وضعیت به کارش ادامه دهد احتمالاً باید تا چند سال دیگر ضرردهی کسب‌و‌کار گرافیکی خود را تحمل کند، چون این شرکت به‌دنبال حضور در بازاری بسیار رقابتی است.

Jon Peddie Research می‌گوید: «بهترین کاری که اینتل در این شرایط می‌تواند بکند، پیدا کردن یک شریک تجاری و فروختن AXG است. شاید بتوان فروش AXG را به‌عنوان حرکتی استراتژیک جلوه داد.»

مشکلات اینتل در بازار گرافیک در حالی زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد که دولت ایالات متحده اخیراً قانونی ۵۲ میلیارد دلاری برای حمایت از تراشه‌سازان تصویب کرده است. تحلیلگران می‌گویند در بین شرکت‌های آمریکایی‌، اینتل بیشترین سود را از این قانون جدید می‌برد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا