سرور مجازی
zoomit

اینتل به پشتیبانی از DirectX9 خاتمه داد

اینتل به پشتیبانی سخت‌افزاری از DirectX9 پایان داده است که شامل گرافیک‌های یکپارچه‌ی Xe و پردازنده‌های گرافیکی مجزای سری Arc Alchemist می‌شود. این تصمیم بدان‌معنا نیست که اینتل دیگر به DX9 دسترسی نخواهد داشت و درعوض، با DirectX12 و ازطریق شبیه‌سازی همچنان از آن پشتیبانی می‌کند که چنین قابلیتی برای گیمرها کافی به‌نظر می‌رسد.

پایان پشتیبانی اینتل از DirectX9 اولین‌بار ازطریق حساب کاربری SquashBionic در توییتر اعلام شد. این تغییر در سکوت خبری و در صفحه‌ی پشتیبانی محصول اینتل اعلام شده است که براساس آن، به‌نظر می‌رسد گرافیک‌های یکپارچه در پردازنده‌های نسل دوازدهم این شرکت و پردازنده‌های گرافیکی مجزا سری Arc Alchemist، دیگر از DX9 پشتیبانی نمی‌کنند. درواقع، تیم آبی به‌جای اینکه به‌تنهایی با پایان پشتیبانی از DX9 مقابله کند، این وظیفه را به مایکروسافت محول کرد تا ازطریق DX12 به آن دسترسی داشته باشد.

دسترسی به DX9 با DX12 ازطریق شبیه‌سازی با استفاده از یک لایه‌ی تبدیل منبع‌باز موسوم به D3D9On12 انجام می‌شود که مایکروسافت آن را توسعه داده است. روش کار بدین‌صورت است که دستورهای گرافیکی سه‌بعدی DirectX9 مستقیماً به D3D9On12 ارسال می‌شوند و این فراخوانی‌ها در مرحله‌ی بعد به دستورهای DX12 تبدیل خواهند شد. این لایه‌ی منبع‌باز به‌نوعی جایگزین درایور پردازنده‌ی گرافیکی می‌شود و معمولاً ارتباطات DX9 را مدیریت و به‌عنوان پلی بین این فناوری عمل می‌کند.

واکنش‌ها به تصمیم‌گیری اینتل نیز کمی متفاوت بوده است؛ اما این تغییر چندان تعجب‌آور به‌نظر نمی‌رسد. پیش‌ازاین، می‌دانستیم که پردازنده‌های گرافیکی Arc اینتل به‌شدت به DX12 متکی هستند و عملکرد آن هنگام استفاده از DX11 به‌نصف کاهش می‌یابد. ازآن‌‌جاکه DX9 حتی قدیمی‌تر است و حدود بیست سال قبل راه‌اندازی شده است، در اولویت اینتل قرار ندارد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • شرایط متزلزل گرافیک‌های Arc اینتل به کجا ختم خواهد شد
  • با ضرر ۳٫۵ میلیارد دلاری کسب‌وکار گرافیکی اینتل، واگذاری این واحد تجاری دور از انتظار نیست

به‌گزارش DigitalTrends، مایکروسافت به‌طورکلی به فناوری شبیه‌سازی کاملاً خوش‌بین به‌نظر می‌رسد و ادعا می‌کند که این فناوری به پیاده‌سازی مناسبی از DX9 تبدیل شده است. اگرچه امکان دارد عملکرد آن به‌خوبی پشتیبانی از DX9 واقعی نباشد، در سطحی نزدیک به آن قرار دارد. در برخی مواقع نیز، ممکن است عملکرد شبیه‌ساز حتی کاملاً مشابه DX9 اصلی باشد. بااین‌حال، یکی از معایب استفاده از این فرایند افزایش میزان استفاده از پردازنده‌ی مرکزی است.

اینتل با پایان‌دادن به پشتیبانی از DirectX9، مدیریت آن را کاملاً به مایکروسافت واگذار کرده است. این شرکت حتی در صفحه‌ی پشتیبانی خود می‌گوید:

ازآن‌‌جاکه مایکروسافت مالک DirectX است و وظیفه‌ی پشتیبانی از آن را هم برعهده دارد، عیب‌یابی مشکلات برنامه‌ها و بازی‌های مبتنی‌بر DX9 مستلزم ارتقای یافته‌ها به پشتیبانی مایکروسافت است تا بتوانند اصلاحات مناسب را در به‌روزرسانی بعدی سیستم و APIهای DirectX اعمال کنند.

درمجموع، این تغییر باید تأثیر نسبتاً کمی روی روند اجرای بازی‌ها بگذارد. بیشتر عناوین محبوب امروزی از DirectX11 یا نسخه‌های جدیدتر پشتیبانی می‌کنند و این یعنی برای پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیک اینتل هیچ تبدیلی انجام نخواهد شد. بازی‌های قدیمی‌تر که فقط روی DX9 اجرا می‌شوند، باید مراحل شبیه‌سازی مایکروسافت را طی کنند. همچنین، اگر پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی قدیمی‌تر اینتل (مدل‌های قبل از Xe) دارید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ زیرا این تراشه‌ها همچنان بدون نیاز به شبیه‌سازی از DX9 پشتیبانی می‌کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا