سرور مجازی
zoomit

انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: لوازم خانگی تولید داخل با برچسب خارجی فاقد اصالت است

انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان امروز، ۲۳ آبان‌ماه، در راستای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که واردات هرگونه لوازم خانگی خارجی با نشان تجاری و ساخت کشور کره جنوبی به کشور ممنوع است و شرکت‌های خارجی هم به‌واسطه تحریم‌های ایران، هیچ تولیدی در داخل کشور ندارند. درنتیجه ورود لوازم خانگی با برند کره‌ای و عرضه در بازار قاچاق محسوب شده و خرید و فروش آن ممنوع است.

این انجمن متذکر شده که لوازم خانگی تولید داخل که به هر نحو با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند نیز، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند. درنتیجه «شایسته است مصرف‌کنندگان به‌منظور حمایت از کالاهای تولید داخل و ارج‌نهادن به تلاش کارگران، مهندسان و تولیدگران ایرانی به برندهای خارجی موجود در بازار اعتماد نکنند و از خرید این قبیل کالای خارجی اجتناب کنند.»

در هفته‌های اخیر و پس از نامه جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی به رهبری، واردات لوازم خانگی کره‌‌ای به کشور ممنوع اعلام شد. این موضوع باعث شد تا برخی نسبت به تبلیغات شرکت «انتخاب» با برند «دوو» و استفاده از نام تجاری این برند کره‌ای قدیمی اعتراض کنند. برند دوو از سال ۱۹۹۸ کاملاً تعطیل شده و چندین سال است که هیچ تولیدی در بازار لوازم خانگی ندارد و از ایران نیز خارج شده. پس از این جنجال‌ها، تبلیغات گسترده‌ی یادشده از سطح شهر جمع‌آوری شد.

درحالی‌که بیش از ۳۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران در سیطره کالای قاچاق است، قیمت‌ها در این بازار نیز به دغدغه‌ای چندساله تبدیل شده است. مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند کالای قاچاق با برند شناخته‌شده‌ی خارجی را به‌جای کالای ایرانی خریداری کنند؛ حال آنکه بازار غیر شفاف این روزهای لوازم خانگی، شناخت کالای بااصالت و باکیفیت را نیز بسیار دشوار کرده و برخی اوقات کالای درجه‌چهارم چینی با لوگوی شرکتی معتبر و بدون گارانتی به فروش می‌رود.

افزایش قیمت تولیدات شرکت‌های ایرانی هم درست اندکی پس از اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌‌ای به کشور حاشیه‌ساز شد. با اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان زیر بار پذیرش این موضوع نمی‌رود، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درنهایت سه هفته پس از انتشار لیست قیمت جدید لوازم خانگی داخلی، افزایش قیمت‌ها را تأیید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا