سرور مجازی
فناوری

پیشرفت چشمگیر فناوری باتری به دنبال کشف سنگی معدنی در چین

پیشرفت چشمگیر فناوری باتری به دنبال کشف سنگی معدنی در چین

زمین‌شناسان در مغولستان داخلی شمال چین فلز خاکی نادر نیوبیوم را در سنگ معدنی جدیدی به نام نیوبوبائوتیت کشف کردند.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از ایندیپندنت، از این فلز خاکی نادر در بسیاری از آلیاژهای موتورهای جت و موشک استفاده می‌شود و نیز ثابت شده است که برای انتقال جریان الکتریکی در دماهای پایین ویژگی‌های خاصی دارد. برخی پژوهشگران گفته‌اند باتری‌هایی که از نیوبیوم ساخته می‌شوند، نسبت به باتری‌های لیتیوم یون سنتی چندین مزیت دارند.

منبع اصلی نیوبیوم تاکنون از سنگ معدنی کلمبیت بوده است که بیشتر در کانادا، برزیل، استرالیا و نیجریه استخراج می‌شود و چین نزدیک به ۹۵ درصد این عنصر برای صنعت فولادش را از طریق واردات به دست می‌‌آورد.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که به گفته کارشناسان، اگر زمین‌شناسان بتوانند ثابت کنند که می‌توان نیوبیوم را در حجم کافی و کیفیت مناسب از نیوبوبائوتیت استخراج کرد، این به «خودکفایی» چین کمک می‌کند.

به گفته شرکت ملی هسته‌ای چین، شرکت دولتی مسئول نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی و نظامی چین، سنگ نیوبوبائوتیت تایید رسمی کمیته طبقه‌بندی انجمن بین‌المللی کانی‌شناسی را دریافت کرده است.

شرکت فلزشناسی و معدن برزیل (سی‌بی‌ام‌ام) روی طرح‌هایی جدید به منظور استفاده از نیوبیوم برای ساخت باتری‌های لیتیومی‌ــ‌‌یونی پیشرفته کار می‌کند.

شین هوآ، خبرگزاری دولتی چین، پیش‌تر در سال جاری گزارش داد که این شرکت برزیلی با دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تولیدکنندگان باتری برای استفاده بهینه از این عنصر خاکی نادر در باتری لیتیومی همکاری می‌کند.

آنتونیو کاسترو نتو، مدیر مرکز مواد پیشرفته دوبعدی دانشگاه ملی سنگاپور، پیش‌تر در سال جاری گفته بود انتظار می‌رود باتری‌های نیوبیوم نسبت به باتری‌های لیتیوم یون سنتی که چالش‌هایی مانند مخاطرات ایمنی، چرخه عمر کوتاه و زمان شارژ طولانی دارند، مزایای متعددی داشته باشد.

دکتر نتو گفت: «در توسعه باتری‌های نیوبیوم‌ــ‌گرافن به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم که ثابت می‌کند [این باتری‌ها] در ایمنی، کارآیی و پایداری تحول‌آفرین‌اند.»

به گفته پژوهشگران، مدت زمان کارکرد باتری نیوبیوم‌ــ‌گرافن می‌تواند ۱۰ برابر باتری لیتیوم‌ــ‌یون سنتی باشد، بنابراین باعث می‌شود حدود ۳۰ سال عمر کنند. همچنین آن‌ها را بادوام‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.

این پژوهشگران معتقدند این باتری‌ها که اکنون در حال تولیدند در کمتر از ۱۰ دقیقه کامل شارژ می‌شوند.

روجریو ریباس، رئیس جهانی باتری‌های سی‌بی‌ام‌ام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عمر طولانی‌تر باتری‌ گرافن‌ــ‌نیوبیوم جدید هزینه کل مالکیت آن را در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون موجود کاهش می‌دهد و امکان شارژ بسیار سریع دارد. افزون بر این، ایمنی بالاتری ارائه می‌دهد چون حتی در دمای بالا خطر انفجار ندارد.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا