سرور مجازی
بازی

تاثیرات جبران‌ناپذیر بازی‌های جنگی بر روی کودکان

تاثیرات جبران‌ناپذیر بازی‌های جنگی بر روی کودکان

جوانا عبود، روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان، معتقد است کودک در هر کاری که انجام می‌دهد نیاز دارد تمام انرژی درون خود را تخلیه کرده و خشم خود را آزاد کند و این ماهیت را در اسباب‌بازی‌هایی که برای بازی انتخاب کرده، بیان می‌کند.

انتخاب اسباب‌بازی‌ها در بین کودکان، اغلب نشانگر روحیات و شخصیت درونی آن‌هاست و کودکانی که سلاح‌های جنگی را در بین اسباب‌بازی‌ها انتخاب می‌کنند، از روحیه‌ای جنگ‌طلبانه، پرخاشگر و خشن برخوردارند.

بازی‌های خشونت‌آمیز الکترونیکی که این روزها بین کودکان و نوجوانان طرفداران زیادی دارند، تاثیرات منفی جدی از جمله افزایش خشونت در میان کودکان و تلاش آنان برای استفاده از سلاح سرد در توصیف نبردها و درگیری‌ها برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

بنابراین نقش خانواده در کنترل و نظارت بر انتخاب بازی‌ها توسط فرزندان خود بسیار پررنگ است و آن‌ها نباید به فرزندان خود اجازه دهند که از اسباب‌بازی‌های جنگی و خشونت‌آمیز استفاده کنند. زیرا این سلاح‌ها در روحیه کودکان تاثیر منفی داشته و به خشونت و نزاع در میان آن‌ها دامن می‌زند.

عبود معتقد است که اغلب کودکان از قهرمانان خیرخواه تقلید می‌‌کنند که به دنبال برقراری عدالت، دفع بی‌عدالتی و مبارزه با قاتلان هستند. تا اینجا موضوع خطرناک نیست، اما باید مراقب بود که کودک از شخصیت شیطانی که منعکس‌کننده نفرت و کینه‌توزی است و سعی دارد به مردم آسیب برساند، تقلید نکند و از همذات‌پنداری کودکان با این شخصیت‌ها جلوگیری شود.

 

تاثیرات جبران‌ناپذیر بازی‌های جنگی بر روی کودکان

اگرچه این نوع بازی‌ها به بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند، اما تاثیرات منفی آن‌ها در روحیات و خلقیات کودکان برای آینده جبران‌ناپذیر است.

هر چه میزان خشونت بیشتر در وجودش رخنه می‌کند، او را به دنیای انزوا و جدای از واقعیت سوق می‌دهد، حس زمان و مکان او از بین می‌رود و میل به خوردن یا انجام کارهای مفید را در او کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای که‌ سال ۲۰۱۰ در دانشگاه فناوری سوینبرن انجام شده، نشان داد که بازی‌های الکترونیکی حاوی محتوای خشونت‌آمیز فقط بر کودکانی تأثیر می‌گذارد که دارای درجه بالایی از عصبی بودن، استرس و خشم هستند.

مطالعه دیگری که توسط مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان داد که اگرچه بازی‌های جنگی بر رفتار کودکان تأثیر می‌گذارد و به دلیل تماشای مکرر صحنه‌های خشونت‌آمیز، رفتار پرخاشگرانه را در کودکان تحریک می‌کند، اما در واقع ارتکاب واقعی جرم را هم کاهش می‌دهد.

متخصصان این حوزه به والدین توصیه می‌کنند در برخورد با کودکان پرخاشگر این نکات را مد نظر داشته و رعایت کنند:

– نظارت بر اسباب‌بازی‌های منتخب کودک و محافظت از او در برابر آسیب‌های احتمالی رفتاری ناشی از بازی‌ها

– تعیین زمان خاص برای بازی الکترونیکی برای جلوگیری از اعتیاد کودک به آن‌ها

– پیدا کردن و انتخاب انواع بازی‌های الکترونیکی که روحیه چالشی، اراده و عزم برای موفقیت را در کودک توسعه دهند

– شرکت دادن کودکان در مسابقات با نشان دادن روحیه ورزشی و اصرار بر تشدید تلاش‌های کودک برای دستیابی به بهترین نتایج

– تشویق کودکان به ورزش کردن

– بازی با همسالان در فضاهای باز

– ایجاد روابط دوستانه سالم

– تلقین عشق به خواندن، نقاشی و داستان‌نویسی

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا