سرور مجازی
اخبار آی تی

تمدید چالش فرایند پوشش‌‎دهی گرم تا ۱۹ شهریور

به گزارش ایسنا، گروه صنایع شیشه و گاز، با همکاری شبکه تبادل فناوری، چالش نوآوری با موضوع «توسعه مواد مورد استفاده در فرایند پوشش‌دهی گرم جهت مقاوم‌سازی ظروف شیشه‌ای و حذف ریزترک‌ها» را برگزار می‌کند که زمان شرکت در این چالش تا ۱۹ شهریور ماه تمدید شد.

ظروف شیشه‌ای غیرقابل شارژ مورد استفاده در صنعت غذا و نوشیدنی به علت وزن و ضخامت کمتر در برابر فشارهای فیزیکی آسیب‌پذیر هستند. بخش قابل توجهی از حساسیت این ظروف شیشه‌ای از تنش‌های حرارتی در زمان شکل‌گیری آنها در کوره ناشی می‌شود. دمای سطحی این ظروف پس از خروج از کوره به یکباره از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد افت کرده و در نتیجه این تنش حرارتی و به تبع آن ایجاد کشش، ترک‌های ریزی در سطح شیشه ایجاد می‌شود که استحکام مکانیکی ظروف شیشه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

برای برطرف کردن این ریزترک‌ها سطح شیشه در طی یک فرآیند حرارتی به نام پوشش‌دهی گرم، بوسیله یک لایه نازک از اکسید قلع پوشانده می‌شود. ماده اصلی مورد استفاده در پوشش‌های گرم مونوبوتیل تری کلرید قلع (MTBCL۳) است. این ماده در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی‌شود و تمام نیاز مصرف داخلی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، علاقه‌مندان برای شرکت در این فراخوان تا ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا