سرور مجازی
فضای مجازی

صید شهاب سنگ از اعماق اقیانوس با یک آهنربای عظیم

ستاره شناسان در حال برنامه ریزی یک پروژه برای خارج کردن یک شئ فرازمینی هستند. این شئ یک شهاب سنگ کوچک از منظومه ستاره‌ای دیگر است که در سال ۲۰۱۴ با انرژی معادل حدود ۱۲۱ تن TNT به اقیانوس آرام برخورد کرد.

بر اساس گزارش لایو ساینس، این تیم از دانشگاه هاروارد امیدوار است که تکه‌هایی از این صخره بین ستاره‌ای که به CNEOS ۲۰۱۴-۰۱-۰۸ معروف است را در اعماق اقیانوس پیدا کند.

امیر سراج، اخترفیزیکدان در دانشگاه هاروارد و اولین نویسنده مقاله منتشر شده جدید پیدا کردن چنین قطعه‌ای را نشان دهنده اولین تماس بشر با موادی بزرگتر از غبار خارج از منظومه شمسی می‌داند. سراج منشا بین ستاره‌ای این جرم را با اطمینان ۹۹ درصد در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ شناسایی کرد، اما در می ۲۰۲۲ بود که این موضوع از سوی فرماندهی فضایی آمریکا تأیید شد.

هیچ شاهد شناخته شده‌ای مبنی بر برخورد این شئ به زمین وجود ندارد. گفته می‌شود این شهاب سنگ در حدود ۱۶۰ کیلومتری سواحل پاپوآ گینه نو با انرژی معادل ۱ درصد انرژی بمب هیروشیما به اتمسفر برخورد کرد.

شهاب سنگ

اکنون به نظر می‌رسد که این شهاب سنگ با عرض نیم متری، اولین جرم بین ستاره‌ای کشف شده در منظومه شمسی بوده است. پیش از این، یک شی مستطیل شکل به نام Oumuamua این عنوان را داشت. این سنگ فضایی که در سال ۲۰۱۷ در طی بررسی آسمان کشف شد، با سرعت ۹۲ هزار کیلومتر در ساعت از منظومه شمسی عبور کرد.

کشتی پروژه گالیله برای کشف قطعه‌های این شهاب سنگ، از قابلیت مغناطیسی استفاده خواهد کرد و به مدت ۱۰ روز در امتداد بستر دریا حرکت می‌کند تا قطعه‌هایی به اندازه ۰.۱ میلی متر را بازیابی کند.


بیشتر بخوانید

  • تلاش محققان برای پیدا کردن شهاب سنگی که ۸ سال پیش بر زمین افتاد

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا