سرور مجازی
فضای مجازی

تشکیل «پروانه کیهانی» در تصویری از برخورد دو کهکشان

ستاره شناسان تلسکوپ شمالی جمنای در هاوایی تصویری خیره کننده منتشر کرده اند که دو کهکشان مارپیچی را در فرآیند برخورد و ادغام نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش اسپیس، کهکشان‌های در حال برخورد NGC ۴۵۶۸ و NGC ۴۵۶۷ – نام دارند که به دلیل شکل برخوردشان به نام کهکشان‌های پروانه‌ای نیز شناخته می‌شوند. این کهکشان‌ها در فاصله ۶۰ میلیون سال نوری از زمین در خوشه سنبله قرار دارند و یک کهکشان بیضی شکل کاملاً جدید را در اطراف تشکیل خواهند داد. طبق بیانیه NOIRLab که تلسکوپ شمالی جمنای را اداره می‌کند، فرایند این برخورد ۵۰۰ میلیون سال طول می‌کشد.

این تصویر جدید به دانشمندان پیش‌نمایشی از آنچه در حدود ۵ میلیارد سال آینده اتفاق خواهد افتاد می‌دهد. زمانی که کهکشان ما با نزدیک‌ترین همسایه بزرگ خودی یعنی کهکشان آندرومدا برخورد کند. این برخورد به هر کهکشان یک تغییر اساسی می‌دهد، و همچنین احتمالاً خورشید و منظومه شمسی را به منطقه متفاوتی از کهکشان پرتاب می‌کند.

پروانه کیهانی

این تصویر مراحل اولیه ادغام کهکشانی را به تصویر می‌کشد و دو کهکشان را نشان می‌دهد که توسط میدان گرانشی متقابلشان به هم قفل شده‌اند. البته مراکز دو کهکشان مذکور هنوز حدود ۲۰ هزار سال نوری از هم فاصله دارند که معادل سه چهارم فاصله بین زمین و قلب کهکشان راه شیری می‌شود.

تصویر تلسکوپ شمالی جمنای، که از داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد، همچنین یک ابرنواختر، انفجار کیهانی درخشانی را نشان می‌دهد که با مرگ یک ستاره پرجرم ایجاد شده است. این ابرنواختر، برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ مشاهده شد. گفتنی است پیامد‌های انفجار در ابتدا توسط تلسکوپ فضایی هابل مشاهده شد.


بیشتر بخوانید

  • کمک ماموریت‌های کاوش مشتری به جستجوی ماده تاریک

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا