سرور مجازی
فضای مجازی

تحولاتی که لباس‌های هوشمند در زندگی ما ایجاد خواهند کرد

ساعت‌های هوشمند، پوشیدنی هوشمند، قفل‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند همه محصولاتی هستند که احتمالاً با آن‌ها آشنا هستید، اکنون می‌توانید لباس‌های هوشمند را نیز به این فهرست اضافه کنید. این لباس‌ها به فناوری‌های هوشمندی مجهز شده اند و مانند لباس‌های معمولی به نظر می‌رسند، با این تفاوت که دارای الیاف رسانا و حسگر‌هایی هستند که مستقیماً روی پارچه بافته شده اند.

به گزارش slashgear، ممکن است فکر کنید که تولید لباس‌های هوشمند یک حوزه جدید است، اما باید گفت که این حوزه، صد‌ها سال پیش وجود داشته است. به گفته محققان، اولین نسل از لباس‌های هوشمند توسط صنعتگرانی ساخته شد که نخ‌های فلزی را روی نخ‌های پارچه‌ای معمولی می‌پیچیدند حتی ملکه الیزابت اول چندین لباس بافته شده با نخ‌های رسانای طلا و نقره داشت. هنگامی که برق در پایان قرن نوزدهم رایج شد، طراحان شروع به ادغام برق با لباس و جواهرات کردند تا چیزی مانند کلاه‌های موتوری و لباس‌های شب را ایجاد کنند که می‌توانند روشن شوند.

امروزه، برند‌های بزرگ پوشاک گزینه‌های لباس هوشمند مانند ژاکت، هودی، تی شرت و لباس خواب را به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند، اما می توانند قیمت بالایی داشته باشند و اگر می‌خواهید برخی از این لباس‌ها که از نظر فناوری پیشرفته هستند را به کمد لباس خود اضافه کنید، ممکن است مجبور شوید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

فناوری پوشیدنی های هوشمند

لباس هوشمند می‌تواند شما را گرم یا خنک‌تر کند

بیشتر مردم با پارچه‌های جاذب رطوبت که برای جذب عرق و خنک نگه داشتن شما طراحی شده است، ارتباط گرفته اند. اما، اکنون دانشمندان دانشگاه مریلند با طراحی یک پارچه هوشمند که می‌تواند به طور خودکار شما را بر اساس دمای بیرون گرم یا خنک کند، گام را فراتر گذاشته اند. محققان دانشگاه مریلند، YuHuang Wang و Ouyang Min پارچه‌ای از نخ حساس به مادون قرمز ساختند که به دما و رطوبت واکنش نشان می‌دهد. وانگ در مصاحبه‌ای گفت که پس از تفکر در مورد اینکه چگونه لباس‌های حساس به دما می‌تواند راه حلی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد به فکر ایجاد این پوشیدنی کردند.

لباس‌های هوشمند می‌توانند حرکات پوشنده را ردیابی کنند

محققان MIT از آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی لباس‌هایی تولید کرده اند که می‌تواند حرکت و وضعیت بدن را حس کنند. بر اساس گزارشات این محققان این لباس از الیاف خاصی ساخته شده است که می‌تواند فشار شخصی را که لباس می‌پوشد را اندازه گیری کند. آن‌ها از این فناوری جدید به عنوان “الکترونیک لمسی” یاد می‌کنند که می‌توان از این فناوری در ساختن لوازمی مانند جوراب، جلیقه و دستکش استفاده کرد.

پوشیدنی های هوشمند

این محققان قصد دارند تا لوازم الکترونیکی لمسی را وارد بازار کنند همچنین آن‌ها معتقدند که لباس‌های آن‌ها برای تمرینات ورزشی و توانبخشی مفید است. این گروه خاطرنشان کرد که لباس‌های آن‌ها می‌تواند برای هر کسی که نیاز به نظارت مستمر دارد، مانند ساکنان مراکز مراقبت ویژه مفید باشد. پوشیدن لباس‌های هوشمند به مراقبین این امکان را می‌دهد که بررسی کنند ساکنین آن‌ها در چه شرایطی قرار دارند. به طور مثال آیا آن‌ها جایی افتاده اند یا بیهوش شده اند؟

کمک فناوری‌های مختلف برای توسعه پوشیدنی‌های هوشمند

برای افرادی که نمی‌خواهند با دستگاه‌های اضافی سر و صدا کنند یا توجهات دیگران را جلب کنند فناوری‌های پوشیدنی ممکن است بتواند نیاز‌های آن‌ها را برآورده کند. اخیراً، گوگل از طریق Google ATAP وارد صنعت نساجی شده است و یک پلتفرم لباس متصل به نام Jacquard ایجاد کرده است.

لباس های هوشمند

اولین پروژه گوگل از طریق همکاری با Levi Strauss در سال ۲۰۱۵ برای ساخت این ژاکت بود. این ژاکت قادر بود تا به اینترنت متصل شود و زمانی که ژاکت برای اولین بار عرضه شد به قیمت ۳۵۰ دلار فروخته شد. این پوشیدنی از نخ رسانا ساخته شده است و دارای آستین هوشمندی است که کاربران اگر بخواهند می‌توانند به تماس‌ها پاسخ دهند، مسیر‌ها را دریافت کنند، لیست‌های پخش موسیقی را تغییر دهند یا قفل گوشی خود را باز کنند. هدف ایجاد این پوشیدنی عمدتاً برای دوچرخه‌سوارانی بود که ممکن است بیرون آوردن تلفن برایشان سخت باشد.

به گفته گوگل، این پوشیدنی دارای نخ ژاکارد رسانا است و می‌تواند به صورت بی سیم از طریق یک برچسب به دستگاه شما متصل شود. اگر تماس‌ها یا پیام‌های دریافتی دارید، برچسب روشن می‌شود تا به شما هشدار دهد. درست مانند هر لباس دیگری، این لباس قابل شستشو است، اما برای این کار ابتدا باید برچسب هوشمند را بردارید.


بیشتر بخوانید

  • لباس‌های هوشمند احتمالا تا سال ۲۰۳۰ در بازار‌ها عرضه می‌شوند

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا