داستان طراحی لوگوی یک شرکت با هوش مصنوعی DALL-E 2
اخیراً خبرهای زیادی درمورد هوش مصنوعی DALLE-2 منتشر شده است. اولین نسخهی عمومی این فناوری چندماه قبل رونمایی شد و از چند هفته قبل دردسترس تعدادی از افرادی که در فهرست انتظار ثبتنام کرده بودند قرار گرفت.
اکنون جیکوب مارتینز، توسعهدهندهی OctoSQL از DALL-E 2 برای ساخت لوگوی این پروژه استفاده کرده است. این ابزار بهشما اجازه میدهد چندین پایگاه داده و فرمتهای فایل را در یک پرسوجوی SQL انجام دهید.
مارتینز اکنون مسیر ساخت لوگوی OctoSQL را درقالب یک داستان جذاب ارائه داده است که در ادامه آن را مرور میکنیم. لوگوی نهایی او را که با استفاده از هوش مصنوعی DALL-E 2 ساخته شده است، در بالا مشاهده میکنید.
- هوش مصنوعی DALL-E اکنون میتواند تصاویری دقیق از چهره انسانهای خیالی خلق کند
- هوش مصنوعی Dall-E 2 مدلهای مفهومی خیرهکنندهای از خودرو برقی اپل ایجاد کرده است
ابتدا توضیحات مختصری درمورد نحوهی عملکرد DALL-E 2 ارائه میکنیم. شما با دریافت اعتبار رایگان میتوانید بهطور محدود از این ابزار استفاده کنید و درصورت نیاز، امکان خرید اعتبار بیشتر وجود دارد. با هر اعتبار میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- Generate: برای یک عبارت معین چهار تصویر ایجاد کنید.
- Edit: سه تصویر برای یک عبارت معین و تصویر اصلی با مناطقی که بهعنوان شفاف علامتگذاری شدهاند (با استفاده از نرمافزار ویرایش تصویر یا با استفاده از ابزار ترسیم شفافیت داخلی) ایجاد کنید.
- Variations: براساس تصویر داده شده، سه تغییر ایجاد کنید.
ساخت لوگو
ایدهی اولیهی مارتینز نسبتاً خاص بود. نام OctoSQL از اختاپوس (Octopus) و SQL سرچشمه میگیرد و نظر اولیهی وی این بوده که یک اختاپوس بازوهای زیادی دارد و میتواند بسیاری از موجودیتها را بهطور همزمان دستکاری کند؛ درست مثل OctoSQL که میتواند بهطور همزمان روی بسیاری از منابع داده کار کند؛ بنابراین ماتینز در ابتدا قصد داشت به چیزی شبیه یک اختاپوس کارتونی که گویی با دستهای از پایگاههای اطلاعاتی درحال شعبدهبازی است فکر کند. بدینترتیب برای ساخت لوگو باید یک عبارت نسبتاً ساده به آن ارائه داد و مارتینز نیز از برخی کلمات کلیدی مثل تنظیم جهت (direction-setting) استفاده کرده است. اولین توضیح او به هوش مصنوعی DALL-E 2 بهشرح زیر بود:
یک بچه اختاپوس درحال شعبدهبازی با نمودارهای پایگاه داده، هنر دیجیتال، کارتون، طراحی
اولین لوگو تولیدشده با هوش مصنوعی DALL-E 2، در واقع بسیار جالب بهنظر میرسد. مارتینز در این مرحله تغییراتی روی آن اعمال کرده است.
تصاویر بالا کارتونی بهنظر میرسند، اما مارتینز در این مرحله ترجیح میدهد تا لوگویش عمق بیشتری داشته باشد. بااینحال، مسئلهی اصلی این است که این اختاپوسها، نمودارهایی دراختیار دارند. OctoSQL با نمودارها سروکار ندارد، بلکه با دادهها کار میکند. این مورد میتواند توضیحی نادرست درمورد کارکرد OctoSQL ارائه دهد.
در ادامه توضیح جدیدی برای ساخت یک نمونهی بهتر ارائه شده است:
یک بچه اختاپوس درحال شعبدهبازی با نمودارهای پایگاه داده، بازوی پیچیدهشده دور یک مکعب، هنر دیجیتال، کارتون، طراحی
تصویر بالا جالب بهنظر میرسد ولی بازهم مارتینز اعلام میکند که این لوگو، هدف نهایی او نیست. او در ادامه سبکهای طراحی را آزمایش میکند.
یک بچه اختاپوس که اشکال سهبعدی که پایگاه دادهها را نشان میدهد در دست دارد، بازویی که دور یک مکعب پیچیده شده است، جریانهای دادهای که از مکعبها عبور میکنند، هنر دیجیتال، کارتون، طراحی، لوگو، اشکال ساده
در تصویر بالا، اشکال ساده، کیفیت مطلوب مارتینز را ارائه ندادهاند. او در ادامه چند مورد دیگر را آزمایش میکند که نتیجهی آن تصاویر زیر است:
اکنون شاید بتوان به رویکرد اصلی مارتینز بازگشت و طرح را سادهسازی کرد. او بهجای پایگاه داده، از شکلها بهره میبرد و همچنین برخی برچسبهای بهبود کیفیت را به توضیحات خود اضافه میکند:
یک بچه اختاپوس که با اشکال سهبعدی مانند مکعب و کره، هنر دیجیتال، کارتون، ایستگاه هنری، شعبده بازی میکند
تصاویر بالا کیفیت خوبی دارند اما برای یک لوگو کافی بهنظر نمیرسد. مارتینز در ادامه توضیح زیر را به هوش مصنوعی DALL-E 2 ارائه میدهد:
یک بچه اختاپوس درحال بازی با نمودارهای پایگاه داده، رکوردهای داده، و اشکال سهبعدی مانند مکعب و کره، هنر دیجیتال، کارتون، طراحی، طرح مداد
تصاویر بالا نیز خوب بهنظر میرسند اما تغییر خیرهکنندهای در آنها دیده نمیشود. مارتینز در ادامه سعی میکند از کلماتی مثل جریانهای داده یا لوگو استفاده کند.
بچه اختاپوس درحال بازی با جریانهای داده، آرم، هنر دیجیتال، طراحی
هرچند تصاویر بالا برای سرگرمی جذاب بهنظر میرسند اما برای یک پروژه قابل استفاده نیستند. مارتینز در این مرحله سعی کرده است تا یک اختاپوس ساده را به تصویر اضافه کند.
بچه اختاپوس، لوگو، هنر دیجیتال، طراحی
تصاویر بالا نیز جذابیت خاص خود را دارند. مارتینز در ادامه با ویرایش آنها سعی میکند آیتمهایی مثل جریانهای داده، رکوردهای داده، اشکال سهبعدی و… را به بازوهای اختاپوس اضافه کند.
هربار که مارتینز بخشی از تصویر را برای جایگزینی، علامتگذاری کرده و اجازه داده تا DALL-E 2 خودش کارش را انجام دهد، نتیجهی کار بهتر بوده است.
بچه اختاپوس، لوگو، هنر دیجیتال، طراحی
تصویر بالا سرانجام نظر مارتینز را بهخود جلب میکند، زیرا اغلب لوگوها دارای پسزمینه هستند. این دایرهی پسزمینهی تیره، ظاهر خوبی به تصویر بخشیده است و علاوهبراین DALL-E 2 را مجبور میکند از همهی فضای پسزمینه استفاده نکند. او با امتحان یک عبارت اساسی، چند لوگوی زیبای دیگر ایجاد میکند.
بچه اختاپوس، آرم، هنر دیجیتال و طراحی در یک دایره تاریک بهعنوان پس زمینه
تصاویر بالا بهخوبی به فضای مرکزی خود محدود میشوند که برای یک لوگو بسیار جذاب بهنظر میرسد. مارتینز دراین مرحله سعی میکند چند موجودیت به اختاپوس اضافه کند.
تصاویر بالا خوب بهنظر میرسند اما اختاپوسهای آن، ظاهر خطرناکی دارند. مارتینز از کلمهی دوستداشتنی استفاده کرده است تا نتیجهای بهتر بهدست آورد.
بچه اختاپوس دوستداشتنی درحال بازی با مکعبها، آرم، هنر دیجیتال، طراحی، در یک دایره تاریک بهعنوان پسزمینه
نمونههای بالا، خیلی بهتر بهنظر میرسند، اما مارتینز بازهم به این موارد اکتفا نمیکند و از توضیح زیر برای ایجاد لوگوی جدید بهره میبرد:
بچه اختاپوس دوستداشتنی درحال بازی با مکعبها، آرم، هنر دیجیتال، طراحی، در یک دایره تاریک بهعنوان پسزمینه، پر جنبوجوش، شاد، حبابها
مارتینز در ادامه با اعمال زنجیرهای از تغییرات، یک اختاپوس زیبا و تعدادی آیکون برنامه دریافت میکند.
تصاویر بالا واقعیت کیفیت مطلوبی برای استفاده بهعنوان لوگو دارند و شاید بتوان آنها را براساس نیاز، ویرایش کرد. بااینحال، OctoSQL برای بررسی جدی دادهها درنظر گرفته شده است و لوگو باید این موضوع را منعکس کند، درحالیکه تصاویر بالا، نشاندهندهی یک اختاپوس بازیگوش هستند. شاید اضافه کردن یک کلاه زرد ایمنی بتواند اعتماد کاربران را بیشتر جلب کند. توسعهدهندهی OctoSQL در ادامه از عبارت زیر برای ایجاد نسخههای نهایی لوگو خود استفاده کرده است:
بچه اختاپوس دوستداشتنی درحال بازی با مکعبها با کلاه ایمنی زرد، آرم، هنر دیجیتال، طراحی، در یک دایره تاریک بهعنوان پسزمینه، پر جنبوجوش، شاد، حباب
ارائهی عبارت فوق به هوش مصنوعی DALL-E 2 به ایجاد تصاویر زیر میانجامد:
تصاویر فوق نیز بسیار خوب بهنظر میرسند. مارتینز سپس سعی کرده تا تغییراتی در کلاه ایمنی اعمال کند. هوش مصنوعی DALL-E 2 نیز با توجه به تغییرات موردنظر وی، نمونههای زیر را تولید کرده است:
مارتینز با دریافت تصاویر بالا، فکر میکند شاید رکوردهای داده، مکعبها، پایگاههای داده و استوانهها، ایدهی خوبی نباشند. او سپس سعی میکند از آیتمهای طبیعیتری مثل صدف استفاده کند.
بچه اختاپوس دوستداشتنی درحال بازی با صدف، آرم، هنر دیجیتال، طراحی، در یک دایره تاریک بهعنوان پسزمینه، پر جنبوجوش، شاد، حباب.
تصویر بالا سرانجام نظر مارتینز را بهخوبی جلب میکند و از دیدگاه او، این لوگو بسیار زیبا است. وی سپس کلاه ایمنی را ویرایش کرده تا تصویر جدیدی ایجاد کند.
بچه اختاپوس دوستداشتنی درحال بازی با صدفها با کلاه ایمنی زرد رنگ، آرم، هنر دیجیتال، طراحی، در یک دایره تاریک بهعنوان پسزمینه، پر جنبوجوش و شاد، حباب
چشم اختاپوس در تصاویر فوق کمی ناواضح است که میتوان آن را با ابزارهای ویرایشی DALL-E 2 اصلاح کرد. اکنون توسعهدهندهی OctoSQL بار دیگر روی صدفها متمرکز میشود. او میگوید صدفها در تصاویر بالا زیبا بهنظر میرسند اما خیلی کوچک هستند. علاوهبراین، پیام اصلی پروژهی وی را منتقل نمیکنند. او در این گام سعی میکند با اضافه کردن عبارت «بازی با اشکال سهبعدی»، صدفها را با شکلهای سهبعدی جایگزین کند.
تصاویر بالا مورد پسند مارتینز قرار میگیرند، اما ازنظر وی بازهم کرهی سمت راست بنفش، خیلی بزرگ است. او در این مرحله تصمیم میگیرد یک شکل متفاوتتر اضافه کند. استفاده از عبارت «اشکال سهبعدی مثل معکبها و کرهها» تصاویر فوق را به شکل زیر تغییر میدهد:
همانطور که در ابتدای مقاله مشاهده کردید، مارتینز لوگو وسط را برای پروژهی OctoSQL انتخاب میکند. این تصویر اختاپوسی را نشان میدهد که درحال دستکاری چند شیء است. این لوگو همچنین اعتمادبهنفس را القا میکند و هیچ عنصر کوچکی در آن دیده نمیشود و بنابراین از فاصلهی دور نیز خوب بهنظر میرسد.
مارتینز سرانجام لوگو نهایی ایجادشده ازطریق DALL-E 2 را با اپلیکیشن Procreate ویرایش میکند تا لوگوی نهایی را دریافت کند.
مارتینز در نهایت، از ابزار جستوجوی تصویری گوگل برای یافتن نمونههای مشابه با لوگو خود بهره گرفته تا اطمینان حاصل کند که این عکس در جای دیگری مورد استفاده قرار نگرفته است.