سرور مجازی
zoomit

ماهواره‌ خیام از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد

وزیر ارتباطات در سفر خود به قزاقستان از این ماهواره‌ و پایگاه فضایی بایکونور بازدید کرد و پرتاب این ماهواره‌ی راهبردی را برای تأمین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور گام بلندی دانست. زارع‌پور در ویدیویی که در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر کرد پرتاب ماهواره‌ی خیام را آغاز همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی دانست که چند سال به طول انجامیده بود: «می‌توانیم از تصاویر با دقت بالای این ماهواره برای ارتقای کاربردهای صنعت فضایی کشور از کشاورزی تا محیط زیست استفاده کنیم.» زارع‌پور گفت ایران در کنار همکاری‌های راهبردی با کشورهای صاحب‌نام در صنعت فضایی چون روسیه، توسعه‌ی فناوری بومی فضایی را در دستور کار قرار می‌دهد و تا پایان امسال پرتاب ماهواره‌های ۱۰۰ کیلوگرمی در مدار ۵۰۰ کیلومتری محقق خواهد شد.

ماهواره‌ی خیام یک ماهواره‌ی ۶۰۰ کیلوگرمی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی کشور، ماهواره خیام یک ماهواره‌ی سنجش از دور است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلاً توسط محققان سازمان فضایی در آن تعبیه شده انجام شده است و در این فرایند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را ندارد.

سازمان فضایی ایران تأکید کرده که شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد و فعالیت‌ها و اهداف این ماهواره صرفاً صلح‌آمیز و غیرنظامی است. همچنین این بیانیه می‌گوید نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر‌به‌فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا