سرور مجازی
اقتصادی

میل به مهاجرت در گروه‌های مختلف دانشگاهی

ب-ه گزارش دیتاسنتر من، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از اساتید، دانشجویان، محققان، پزشکان، پرستاران و فعالان استارتاپی میل به مهاجرت دارند که اکثر آن‌ها مشکلات کشور را از دلایل عمده مهاجرت خود عنوان کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، این روزها مسئله مهاجرت از ایران مورد توجه است، به‌ویژه درباره نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی. اما قبل از اقدام به مهاجرت، میل به مهاجرت است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

براساس تعریف موسسه گالوپ شاخص گرایش میل به مهاجرت، علاقه افراد به مهاجرت را می‌سنجد. این شاخص فقط میل را اندازه‌گیری می‌کند و با مفهوم تصمیم یا اقدام به مهاجرت تفاوت دارد.

رصدخانه مهاجرت ایران در یک پژوهش به بررسی شاخص میل به مهاجرت میان  پرداخته است.

در نتایج رصدخانه مهاجرت ایران آمده که شاخص میل به مهاجرت در گروه‌های مورد بررسی بیش از ۴۰ درصد است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، پزشکان، پرستاران، اساتید، محققان، پژوهشگران و فعالان کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها گروه‌های هدف این پژوهش هستند.

به عبارتی ۵۳ درصد اساتید و محققان، ۴۵ درصد پزشکان و پرستاران، ۴۳ درصد فعالان استارتاپی و ۴۰ درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی میل دارند از ایران مهاجرت کنند.

تاثیر عوامل بیرونی و درونی بر شاخص میل به مهاجرت

همچنین در این پژوهش تاثیر عوامل درونی و بیرونی برای میل به مهاجرت بررسی شده است. عوامل دورنی شامل موارد شخصی و فردی و عوامل بیرونی به شرایط کلی کشور اشاره دارد.

۷۱ درصد پزشکان و پرستاران به‌دلیل عوامل بیرونی یعنی شرایط کشور میل به مهاجرت دارند. این درصد در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۵۸ درصد است.

درخصوص اساتید دانشگاه و فعالان استارتاپی این پرسش به‌صورت طیفی بررسی شده است، فعالان استارتاپی ۶۰ درصد و اساتید، محققان و پژوهشگران ۸۲ درصد تمایل خود به مهاجرت را تحت‌تاثیر عوامب بیرونی (خیلی زیاد و کاملا بیرونی) دانسته‌اند.

تاثیر تحولات اقتصادی سال‌های اخیر بر شاخص میل به مهاجرت

یکی از دلایل بیرونی (شرایط کلی کشور) تاثیرگذار بر مهاجرت وضعیت اقتصادی کشور است.

در این پژوهش آمده که ۷۳ درصد پزشــکان و پرستاران، و ۵۹ درصد دانشجویان اثرات تورم را بر تمایل به مهاجرت خود بسیار زیاد دانسته‌اند، این درحالی‌ست که ۶۳ درصد پزشکان پرستاران و ۵۱ درصد دانشجویان اثرات تحریــم را بر تمایل بــه مهاجرت خود را خیلــی زیاد ارزیابی کرده‌اند.

تاثیر عوامل اقتصادی در شاخص میل به مهاجرت میان اساتید، محققان، پژوهشگران و فعالان استارتاپی نشان می‌دهد ۶۹ درصد از اساتید و محققان و ۵۹ درصد از فعالین استارتاپی اثر تحولات اقتصادی بر تصمیم به مهاجرت را بسیار زیاد دانسته‌اند.

کشورهای مطلوب برای مهاجرت

در نمودار زیر ۵ کشور مطلوب برای مهاجرت در میان گروه‌های مختلف اجتماعی که توسط رصدخانه مهاجرت بررسی شده‌اند نشان داده شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا