سرور مجازی
zoomit

تاکسی‌های کاملاً خودران و بدون راننده بایدو در دو شهر چین مستقر می‌شوند

بایدو (Baidu)، موتور جست‌و‌جوی بزرگ چینی، می‌گوید مجوزهای لازم را از دو شهر چین دریافت کرده است تا خدمات ربوتاکسی بدون راننده را در جاده‌های بین‌شهری ارائه دهد. رویترز می‌نویسد این نخستین‌بار است که چنین مجوزی در چین صادر می‌شود.

مجوزهای مذکور را شهرداری جنوب‌‌غرب چونگ‌کینگ و شهر مرکزی ووهان صادر کرده‌اند و به تاکسی‌های رباتیک تجاری امکان می‌دهند بدون نیاز به حضور راننده در داخل خودرو مسافران را جابه‌جا کنند. بایدو می‌گوید مجوزهایش از امروز وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود.

طبق اعلام بایدو، دریافت مجوز از دو شهر چونگ‌کینگ و ووهان نشان‌دهنده‌ی تغییری چشمگیر در سیاست‌گذاری چین در حوزه‌ی خودروهای خودران است. وی دانگ، مدیر ارشد عملیات ایمنی در گروه تجاری رانندگی هوشمند شرکت بایدو می‌گوید: «این مجوزها اهمیت بسیار زیادی برای صنعت دارند. اگر به اکتشاف فضا فکر کنیم، این لحظه مثل فرودآمدن روی ماه است.»

در ابتدا بایدو قرار است گروهی شامل پنج تاکسی رباتیک در هر شهر مستقر کند. این تاکسی‌ها اجازه دارند در مناطق تعیین‌شده در شهر ووهان از ساعت ۹ تا ۱۷ و در شهر چونگ‌کینگ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ فعالیت کنند. ناحیه‌ی سرویس‌دهی ربوتاکسی‌های بایدو ۳۰ کیلومترمربع از منطقه‌ی یونگ‌چوان شهر چونگ‌کینگ و ۱۳ کیلومترمربع از منطقه‌ی توسعه‌ی اقتصادی و تکنولوژیکی ووهان را دربر می‌گیرد.

در اوایل سال ۱۴۰۱، شرکت Pony.ai که از شرکت‌های Apollo Global Management و تویوتا کمک مالی دریافت کرده است، از دریافت مجوزهایی ویژه در شهر پکن خبر داد تا ربوتاکسی‌های خود را در ناحیه‌ای به مساحت ۶۰ کیلومترمربع مستقر کند. مجوزی که Pony.ai در شهر پکن دریافت کرد، اعلام می‌کند به حضور هیچ‌کس روی صندلی راننده نیازی نیست؛ اما فردی متخصص باید روی صندلی مسافر جلو حضور داشته باشد. رویترز می‌گوید خدمت‌دهی ربوتاکسی‌های Pony.ai در پکن آغاز شده است.

دختر در حال ورود به ربوتاکسی بایدو خودرو مشکی خیابان

بایدو در حال مذاکره با مقام‌های رسمی پکن و شانگهای و شنژن است تا در یک سال آینده، مجوزهایی برای آزمایش ربوتاکسی کاملاً خودران در این شهرها دریافت کند. ظاهراً بایدو به‌دنبال مستقرکردن تاکسی‌هایی است که خدماتشان را رایگان ارائه می‌دهند. تاکسی‌هایی که در چونگ‌کینگ و ووهان مستقر می‌شوند، از مسافران هزینه دریافت می‌کنند.

تلاش‌های چین برای صدور سریع مجوز استفاده از خودروهای خودران در حالی پیگیری می‌شود که قانون‌گذاران ایالات متحده نیز در حال تصویب قوانین جدیدی در این حوزه هستند. Cruise، شرکت تحت مالکیت جنرال موتورز، در اوایل سال جاری میلادی گفت از کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا مجوز دریافت کرده است تا در برخی از خیابان‌های منتخب سان‌فرانسیسکو در بازه‌ی‌ زمانی بین ساعت ۲۲ تا ۶ مسافران را با خودروهای کاملاً خودران و بدون راننده جابه‌جا کند. ناگفته نماند سرویس‌هایی که Cruise ارائه می‌دهد، پولی است.

Apollo Go، سرویس ربوتاکسی بایدو، از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۲۰ تاکنون، بیش از یک‌میلیون سفر در ۱۰ شهر چین انجام داده است. بایدو می‌گوید تاکنون هیچ مشکلی در سرویس مشاهده نکرده است. فعلاً مشخص نیست که بایدو برای رسیدن به جایگاه فعلی چقدر سرمایه‌گذاری کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • تاکسی خودران آینده‌نگرانه‌ Baidu مانند راننده‌ای باتجربه عمل می‌کند
  • بایدو، غول حوزه موتور جست‌وجو در چین، خودرو الکتریکی می‌سازد

در همین حین، وزارت حمل‌و‌نقل چین در پیش‌نویس قوانین جدیدی که برای قاعده‌مندکردن صنعت خودروهای خودران تصویب خواهد شد، می‌گوید این کشور باید با احتیاط استفاده از خودروهای خودران در سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری را امکان‌پذیر کند. وزارت حمل‌و‌نقل چین می‌گوید که بهتر است خودروهای خودران نظیر ربوتاکسی‌ها در جاده‌های کم‌ترافیک و در موقعیت‌هایی استفاده شوند که به‌راحتی امکان کنترل‌کردن آن‌ها وجود داشته باشد. به‌گفته‌ی این وزارت، دولت چین قبل از صدور هرگونه مجوز باید ایمنی مسافران را در اولویت قرار دهد.

چین و ایالات متحده در رقابتی مستقیم برای تجاری‌سازی سیستم‌های خودران هستند؛ از ابداع فناوری‌های جدید در حسگرها گرفته تا تصویب قوانینی جدید برای صدور مجوز استفاده از خودروهای خودران در جاده. دراین‌میان، ایالت‌هایی در آمریکا مثل آریزونا به شرکت‌های حمل‌و‌نقل اجازه داده‌اند از خودروهای خودران بدون راننده استفاده کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا