سرور مجازی
فضای مجازی

کوتاه‌تر شدن روز چه تاثیرات مخربی بر روی زمین می‌گذارد؟

زمین کوتاه‌ترین روز خود را ثبت کرده است و به گفته کارشناسان شرکت متا این اتفاق، می‌تواند فاجعه‌ای برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات امروزی باشد.

به گزارش slashgear، زمین در ۸ تیر با انجام یک چرخش کامل بر روی محور خود ۱.۵۹ میلی ثانیه زودتر از زمان معمولی ۸۶۴۰۰ ثانیه (یا دقیقاً ۲۴ ساعت) چرخید و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. زمین در ۴ مرداد نیز توانست به اندازه ۱.۵۰ میلی ثانیه زودتر بچرخد و دوباره به شکستن رکورد خود نزدیک شد. به بیان ساده با این اتفاق روز‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. این الگو چندین بار در سال ۲۰۲۱ ادامه داشت، در حالی که در سال ۲۰۲۰، سیاره ما ۲۸ مورد از کوتاه‌ترین روز‌های ثبت شده را ثبت کرد. این تغییرات باعث برهم خوردن نظم زمانی می‌شود و تاثیرات زیادی بر فعالیت‌های ما و طبیعت می‌گذارد به ویژه در سیستم‌های جهانی فناوری اطلاعات مبتنی بر کد.

پیامد‌های کوتاه‌تر شدن روز

متا رسماً در حال تلاش است تا یک سیستم جدید زمان‌بندی را اتخاذ کند. در حالی که به نظر می‌رسد کم شدن یک ثانیه از زمان روز تاثیرات مهمی را نداشته باشد، اما این کم شدن ثانیه‌ها تأثیرات را مخربی بر نرم‌افزار متکی به تایمر‌ها یا زمان‌بندی‌ها می‌گذارد. توضیح این اتفاق جزئیات فنی زیادی دارد، اما خطرات آن واقعی است و در گذشته ما تجربیاتی در خصوص چنین خرابی سیستمی را داشتیم. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷، سرور‌های Cloudflare در شب سال نو دچار اختلال شدند.

سیاره زمین

افزایش سرعت زمین و کوتاه شدن روز‌ها ممکن است توسط هر چیزی از تغییرات آب و هوا گرفته تا حرکت جزر و مدی اثر بگذارد حتی کشش گرانشی ماه نیز می‌تواند از این تغییر تاثیر بپذیرد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در نیچر، زلزله و سونامی سال ۲۰۰۴ اقیانوس هند به دلیل تغییر در سرعت چرخش زمین اتفاق افتاد. این گزارش اشاره کرد که تغییر در رفتار چرخشی زمین به دلیل “تغییر جرم به سمت مرکز سیاره” ایجاد شده است.

یکی از توضیح‌های احتمالی برای‌ این پدیده نظریه چرخش چندلر (Chandler Wobble) است. چرخش چندلر که توسط ستاره شناس آمریکایی ست کارلو چندلر با استفاده از دستگاهی به نام آلموکانتار کشف شد. این نظریه به حرکت قطب زمین به میزان ۰.۷ ثانیه قوسی در یک بازه زمانی تقریباً ۱۴ ماهه اشاره دارد. دانشمندان بر این باورند که کوتاه‌تر شدن روز تغییراتی در فشار، دما و شوری در کف اقیانوس‌ها را به وجود می‌آورد.


بیشتر بخوانید

  • ۵۰ سال تغییر سیاره زمین از نگاه ماهواره لندست + تصاویر

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا