سرور مجازی
zoomit

چه زمانی مرورگرها به بازی با قابلیت‌های جدید خاتمه می‌دهند؟

بسیاری از ما ممکن است سال‌ها در حال استفاده از مرورگری یکسان باشیم. شاید این دوره پیوسته نبوده باشد و گاهی نیز مرورگر متن‌بازی را به نمونه‌ی دیگری ترجیح داده باشیم تا قابلیت جدیدی را امتحان کنیم که به‌تازگی به یکی از آن‌ها اضافه شده است. برای مثال، قابلیت Workspaces (فضاهای کاری) اوپرا تحول بزرگی در مدیریت تعداد زیاد تب‌ها ایجاد کرد؛ به‌‌گونه‌ای که امروزه نبودش را نمی‌توان هضم کرد. برخلاف‌ این، قابلیت‌های دیگری به اوپرا اضافه شده است که نه‌تنها با Workspaces سازگاری ندارد؛ بلکه کاربردشان نیز برای کاربران مشخص نیست.

مسئله‌ی مذکور برای سایر مرورگرهایی که به‌دنبال همه‌فن‌حریف‌بودن هستند، نیز صدق می‌کند؛ یعنی به‌جای اینکه مرورگرها فقط مرورگر باشند، به ابزار کیف پول ارز دیجیتال، پخش‌کننده‌ی رسانه، ایمیل، تقویم آنلاین، مدیریت کارها، فهرست وظایف، یادآور برنامه‌ها، خبرخوان، هشدار، مترجم، پلتفرم بازی، ساخت تم و… تبدیل شده‌اند.

گویا هر هفته قابلیت جدیدی به یکی از مرورگرها اضافه می‌شود تا آن‌ها را روز‌به‌روز بزرگ‌تر کند؛ اما چنین رویکردی مشکل بزرگی دارد: هرچه مرورگر از مرورگربودنش دورتر شود، شباهت بیشتری به هَرزافزار پیدا می‌کند و با انباشته‌شدن از ابزارهای اضافی، کاربرد اصلی‌اش را از دست می‌دهد.

این داستانی است که دقیقاً برای فایرفاکس به‌سرعت رخ داد. فایرفاکس از مرورگری سبک و سریع به جعبه‌ابزاری انباشته از قابلیت‌های متفاوت تبدیل شد که اکثرشان نیز بی‌فایده بودند. ناگفته نماند که توسعه‌دهندگان فایرفاکس چند سالی است با پی‌بردن به مشکل مذکور، در‌صدد رفع آن بوده و نسخه‌های جدید بهبود مناسبی یافته‌اند.

زمانی قابلیتی به نام Experiments وجود داشت که برای کاربران علاقه‌مند امکان آزمایش‌ قابلیت‌های جدید مرورگر را فراهم می‌کرد. امتحان‌کردن بعضی از قابلیت‌های جدید و ایده‌های پشت آن‌ها واقعاً موجب تعجب می‌شد. درست است که بعضی از ویژگی‌ها جالب بودند، جای آن‌ها در مرورگر اینترنتی نبود.

شفاف‌تر بگوییم: وظیفه‌ی اصلی مرورگرها نمایش آسان، مطمئن، ساده و ایمن صفحات وب‌سایت‌ها است. ازآن‌‌جاکه اکثر ما بیشتر کارهایمان در کامپیوتر و لپ‌تاپ را ازطریق مرورگرها انجام می‌دهیم، توسعه‌دهندگان باید بر وظیفه‌ی گفته‌شده متمرکز شوند و اقداماتشان را هم‌سو با همین هدف انجام دهند.

وقتی شیرینی زیاد دل را می‌زند!

اشتباه نکنید! تجربه‌‌کردن قابلیت‌های جدید ارائه‌شده‌ی شرکت‌ها در مرورگرها می‌تواند لذت‌بخش باشد. بهر‌ه‌بردن از توانایی‌های توسعه‌دهندگان امری رضایت‌بخش است؛ اما اضافه‌کردن قابلیت‌های بیش‌ازحد می‌تواند خطر از‌دست‌رفتن کاربرد اصلی آن‌ها را در پی داشته باشد.

فرض کنید کاربری روزانه برای کارهایش ۲۰ تب هم‌زمان باز داشته باشد که هر‌کدام مقداری از منابع سیستم را مصرف می‌کند. حال اگر مرورگر استفاده‌شده رویکردی «همه‌کاره» داشته باشد و ابزارهای مختلفی مثل ایمیل و تقویم و مدیریت منابع در خود جای داده باشد، منابع بیشتری از سیستم را اشغال می‌کند.

این‌ در حالی است که می‌توان کارهای مشابهی را صرفاً ازطریق خود تب‌ها انجام داد و به اپلیکیشن‌های داخلی در مرورگر نیازی نباشد. شاید در وهله‌ی اول قابلیت‌های یادشده هیجان‌انگیز باشند؛ اما پس از مدتی، میزان مصرف منابع به‌حدی می‌رسد که کامپیوتر دچار کُندی و هنگ می‌شود که همه‌ی ما آن را تجربه کرده‌ایم.

مرورگر سنگین

کار زیاد مانع بهره‌وری است

مشکل دیگر آن است که قابلیت‌های زیاد می‌تواند باعث گیجی و خستگی کاربر شود. فرض کنید نسخه‌ی جدید مرورگرتان را پس از نصب باز می‌کنید تا با ویژگی‌های جدیدش آشنا شوید؛ ولی با انبوهی از گزینه‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید که ابزارهای پیشین به‌کاررفته‌ی شما را به حاشیه برده‌اند. چنین کاری به‌سرعت باعث زدگی کاربران می‌شود؛ چراکه بسیاری از افراد از تغییرات زیاد هرسان‌اند و افزودن قابلیت‌های زیاد می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را فراری دهد.

مقاله‌های مرتبط:

  • معرفی بهترین مرورگرهای اندروید ۲۰۲۲
  • گوگل کروم آسیب‌پذیرترین مرورگر در سال ۲۰۲۲

مشخصاً منظورمان این نیست که توسعه‌دهندگان خلاقیت را در پروژه‌هایشان کنار بگذارند؛ بلکه برعکس، شاید بتوان با فراهم‌سازی امکان فعال و غیرفعال کردن قابلیت‌ها، همه‌ی کاربران را راضی کرد؛ به‌گونه‌ای که هر فرد بتواند ابزارهای موردنیازش را انتخاب و بقیه را از جلوِ چشمانش دور و از مصرف بی‌رویه‌ی منابع دستگاه جلوگیری کند. برای محقق‌کردن این هدف، توسعه‌دهندگان باید روی نکات زیر متمرکز شوند:

  • رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری
  • امنیت
  • بهره‌وری
  • اتکاپذیری
  • دقت در رندر صفحات
  • سرعت
  • مدیریت تب‌ها

اگر قابلیتی متعلق به یکی از دسته‌های مذکور نیست، باید امکان غیرفعال‌ یا مخفی‌ کردنش از ابتدا فراهم باشد. انجام این کار چندان هم سخت نیست. کاربرد اصلی مرورگر بازکردن ایمن و مؤثر صفحات وب است. کافی است همین را انجام دهید و محصولی موفق داشته باشید. هر اشتباهی در این زمینه باعث خلق هیولایی می‌شود که کاربران را از انجام درست و ساده‌ی کارهایشان باز می‌دارد. شاید بپرسید کدام‌یک از مرورگرهای فعلی نکات گفته‌شده را بیشتر رعایت کرده‌اند. در پاسخ، فهرست کوتاهی را برایتان آماده کرده‌ایم:

  • فایرفاکس (مرورگری که به‌خوبی نکات گفته‌شده را رعایت کرده است)
  • کرومیوم (تنها نسخه‌ی کارآمد کروم)
  • GNOME Web (مرورگر مبتنی‌بر GNOME برای لینوکس)
  • سافاری (بهترین مرورگر برای مک‌او‌اس)
  • Pale Moon (گزینه‌ای عالی برای لینوکس و ویندوز)
  • Comodo Ice Dragon (مرورگری که امنیت در اولویت اولش است)

با استفاده از یکی از مرورگرهای گفته‌شده، می‌توانید از تجربه‌ی وب‌گردی سریع و کارآمد و راحت لذت ببرید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا