سرور مجازی
zoomit

سیستم نوری جدید فوجیتسو، داده‌ها را با سرعت ۱٫۲ ترابیت‌برثانیه در هر موج انتقال می‌دهد

شرکت فوجیتسو فناوری انتقال داده‌ی جدیدی توسعه داده که می‌تواند داده‌ها را با سرعت درخورتوجه ۱٫۲ ترابیت‌برثانیه در هر موج نوری انتقال دهد که معادل ۶ دیسک بلوری (۲۵ گیگابایت) در هر ثانیه انتقال دهد. این روش تقریباً نسبت به همه‌ی راهکارهایی که درحال‌حاضر برای انتقال اطلاعات دردسترس است، برتری دارد.

دستگاه انتقال داده‌ی جدید فوجیتسو از یک پردازش‌گر سیگنال دیجیتال LSI (DSP) مبتنی‌بر جدیدترین فناوری‌های نیمه‌هادی استفاده می‌کند و ابعاد آن نیز یک‌سوم تجهیزات معمولی خنک‌کننده‌ی هوا است. مصرف برق این سیستم به ۱۲۰ مگاوات برای هرظرفیت انتقال (گیگابیت‌برثانیه یا Gbps) کاهش پیدا کرده و انتشار کربن‌دی‌اکسید آن در مقایسه با سیستم‌های انتقال داده‌ی معمولی، تا ۷۰ درصد کمتر شده است.

نیاز به انتقال سریع‌تر اطلاعات با گسترش دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ی اینترنت اشیا، فناوری هوش مصنوعی، 5G و غیره، روز‌به‌روز درحال افزایش است. درحال‌حاضر 5G آن‌طور که باید موفق به ایجاد تغییرات درخورتوجه در این حوزه نشده اما نسل بعدی آن یعنی 6G از همین‌ حالا در مرحله‌ی توسعه قرار دارد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فوجیتسو از ساخت قوی‌ترین شبیه‌ساز کوانتومی جهان خبر داد
  • کانن با ابررایانه فوجیتسو، مرحله پروتوتایپ را در ساخت دوربین‌ها حذف می‌کند

سیستم انتقال داده‌ی جدید فوجیتسو برخلاف تجهیزات انتقال داده‌ی نوری معمولی که با هوا خنک می‌شوند، از خنک‌کننده‌ی مایع بهره می‌برد؛ راهکاری که استفاده از آن با گذشت زمان رایج‌تر می‌شود زیرا شرکت‌ها برای مدیریت حجم بسیار بالای اطلاعاتی که کاربران آن‌ها به‌طور روزانه تولید می‌کنند، باید تلاش بیشتری انجام دهند.

مایکروسافت یک‌ سال قبل اعلام کرد درحال آزمایش سیستم خنک‌کننده‌ی دو فاز جدیدی است تا از گرم‌ شدن بیش‌ازحد سرورها جلوگیری کند. غول فناوری مستقر در ردموند گفت راه‌اندازی این سیستم شامل سخت‌افزاری بوده که در یک ماده‌ی سیال نارسانا غوطه‌ور است و با دمای ۱۲۲ درجه‌ی فارنهایت (۵۰ درجه‌ی سلسیوس) در مخزنی از جنس فولاد، نگه‌داری می‌شود. این روش می‌تواند مصرف برق سرورها را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

فوجیتسو همچنین برای تجزیه‌وتحلیل وضعیت اجزای سیستم انتقال داده‌ی جدید خود، ازجمله فیبرهای نوری آن، از یادگیری ماشینی با دقت بسیار بالا بهره می‌برد. این شرکت هنگام ساخت شبکه، از داده‌های به‌دست‌آمده برای تنظیم روش‌ کار پردازش‌گر سیگنال دیجیتال و سایر اجزای شبکه استفاده می‌کند تا سرعت انتقال داده را افزایش و مصرف انرژی آن را کاهش دهد.

فوجیتسو می‌گوید استفاده از دستگاهی که از فناوری جدید این شرکت با ظرفیت انتقال ۸۰۰ گیگابیت داده در هر ثانیه بهره می‌برد، امکان دستیابی به سرعت انتقال اطلاعات تا چهار برابر سیستم‌های معمولی را فراهم خواهد کرد. گفته می‌شود تجهیزات انتقال داده‌ی جدید این برند در نیمه‌ی اول سال مالی ۲۰۲۳، دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا