سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

وزیر بهداشت روسیه از اثربخشی ۸۳ درصدی واکسن اسپوتنیک V روی کرونا دلتا خبر داد

کرونا دلتا به اکثر کشورها سرایت کرده و روزانه شمار بالایی از مردم را مبتلا می‌کند. کشورها با واکسیناسیون می‌خواهند جلوی گسترش بیشتر این بیماری را بگیرند، بنابراین کارایی واکسن‌ها اهمیت بالایی دارد. به گفته وزیر بهداشت روسیه، «میخائیل موراشکو» واکسن اسپوتینک V تقریبا ۸۳ درصد روی این سویه کووید-۱۹ کارایی دارد.

در حالی که ۸۳ درصد کارایی بالایی به حساب می‌آید، از ۹۰ درصد اعلام شده در گذشته کمتر است. توسعه‌دهندگان واکسن اسپوتنیک V دو ماه پیش کارایی ۹۰ درصد را اعلام کرده بودند، اما حالا خبرگزاری «TASS» به نقل وزیر بهداشت روسیه چنین کارایی را ۸۳ درصد اعلام کرده است:

«جدیدترین نتایج نشان‌دهنده کارایی ۸۳ درصدی اسپوتنیک V روی گونه دلتا هستند.»

«الکساندر گینزبرگ»، مدیر موسسه «گامالیا» که این واکسن روسی را توسعه داده، در مصاحبه‌ای گفته واکسن اسپوتنیک V روی تمام گونه‌های شناخته شده کرونا کارایی دارد و همچنین ایمن است.

واکسن اسپوتنیک V

از آنجایی که وزیر بهداشت روسیه و مدیر گامالیا اسپوتنیک V را موثر می‌دادند، مقامات عدم تمایل مردم به تزریق واکسن را دلیل افزایش شمار مبتلایان در دو ماه گذشته اعلام می‌کنند. به گفته مقامات، با وجود در دسترس بودن واکسن، افراد نسبت به تزریق آن تمایلی ندارند و شیوع گونه دلتا هم باعث شده افراد بیشتری به این بیماری مبتلا شوند.

روسیه با جمعیت ۱۴۴ میلیون نفری، از زمان شیوع کرونا در این کشور تا به امروز ۶.۵ میلیون مبتلا را گزارش کرده و همچنین چهار واکسن داخلی را تایید کرده که اسپوتنیک V یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. این واکسن به برخی کشورها از جمله ایران صادر شده و برای واکسیناسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کنار اسپوتنیک V، سینوفارم یکی دیگر از واکسن‌هایی است که در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا نتیجه پژوهشی در پرو نشان داده تزریق دو دوز از این واکسن می‌تواند تا ۹۴ درصد از مرگ در اثر ابتلا به کرونا جلوگیری کند. با این وجود، اثربخشی آن نزدیک به ۵۰.۴ درصد بوده است. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که این نتایح مربوط به کادر درمان و دوره شیوع گونه‌های گاما و لامبدا در این کشور می‌شود، بنابراین احتمالا کارایی‌اش در حالت کلی بالاتر از این عدد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا