سرور مجازی
zoomit

اینتل به شایعات نگران‌کننده پایان داد: تأخیر یک‌ساله در عرضه Meteor Lake ادعایی بی‌اساس است

اینتل در فصل اخیر با مشکلات پرتعدادی مواجه شد و عملکرد مالی ناامیدکننده‌ای از خود برجای گذاشت. کاهش فروش پردازنده‌ در نهایت باعث شد اینتل نیم میلیارد دلار ضرر کند. به‌دنبال انتشار گزارش مالی اینتل، به‌نظر می‌رسید وضعیت قرار است حتی بدتر شود. گزارشی از سوی مؤسسه‌ی ترندفورس شایعاتی را مبنی‌بر تأخیر در عرضه‌ی پردازنده‌های نسل چهاردهمی سری Meteor Lake تا سال ۲۰۲۴ به راه انداخت. این در حالی است که از مدت‌ها پیش اعلام شده پردازنده‌های نسل چهاردهمی برای عرضه در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌اند.

اینتل در اوایل سال جاری میلادی در جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران شرکت اعلام کرد که اولین نمونه‌ی پیش‌تولید پردازنده‌ی میتیور لیک در تابستان ۲۰۲۲ به کار می‌افتد و در سال ۲۰۲۳ شاهد عرضه‌ی گسترده‌ی پردازنده‌های این خانواده خواهیم بود.

آن‌طور که ورج می‌نویسد، اینتل شایعات مربوط به تأخیر در عرضه‌ی پردازنده‌های Meteor Lake را «به‌شکلی قاطعانه تکذیب کرده است.» فردی به نمایندگی از اینتل می‌گوید تمامی این شایعه‌ها بی‌اساس هستند و تیم آبی قصد دارد پردازنده‌های Meteor Lake را در سال ۲۰۲۳ تولید، معرفی و عرضه کند.

عدم تأخیر در عرضه‌ی Meteor Lake خبر بسیار خوبی برای اینتل و طرفدارانش است، چون این خانواده از پردازنده‌ها جزو مهم‌ترین محصولات تیم آبی در چند سال اخیر به حساب می‌آیند. Meteor Lake اولین خانواده از پردازنده‌های مصرفی اینتل با لیتوگرافی هفت نانومتری (Intel 4) و فناوری EUV خواهد بود.

میتیور لیک اولین سری از پردازنده‌های مصرفی اینتل است که با طراحی چیپلت ساخته می‌شود. در طراحی چیپلت، شرکت‌های سازنده چند تراشه‌ی متفاوت را روی بستری مشترک قرار می‌دهند و با فناوری‌هایی ویژه و پیشرفته در بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند تا همه‌ی تراشه‌ها در نقش تراشه‌ای واحد عمل کنند.

اینتل از نسل دوازدهم به بعد، استفاده از هسته‌های تماما یکسان را به پایان رسانده است و در پردازنده‌هایش از دو نوع هسته‌ی پرقدرت و کم‌مصرف استفاده می‌کند. برخی شایعه‌ها می‌گویند احتمالاً در پردازنده‌های نسل چهاردهمی شاهد هسته‌های فوق کم‌مصرف نیز خواهیم بود تا تنوع هسته‌ها بیشتر شود.

اگر جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی فصل دوم اینتل را دنبال کرده باشید، عدم تأخیر در عرضه‌ی Meteor Lake برای شما تعجب‌برانگیز نیست. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در این جلسه به صراحت به سهام‌داران شرکت گفت که پردازنده‌های Meteor Lake در سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان می‌رسند. گلسینگر گفت پردازنده‌های Meteor Lake در آزمایشگاه وضعیت خوبی دارند و اکنون به‌صورت گسترده دراختیار شرکا‌ی تجاری قرار گرفته‌اند. تحویل پردازنده‌ها به مشتریان تجاری به این معنی نیست که Meteor Lake برای عرضه به کاربران عادی آماده شده است. بااین‌حال اینتل به وضوح در تلاش است که بگوید مشکلی در مسیر تولید Meteor Lake وجود ندارد.

مقاله‌های مرتبط:

  • اینتل رپتور لیک گردوخاک کرد؛ برتری ۶۴ درصدی Core i7-13700K دربرابر نسل قبلی
  • اینتل رسماً تأیید کرد: قیمت CPU پاییز امسال افزایش پیدا می‌کند

مؤسسه‌ی ترندفورس در گزارش خود گفته بود اینتل تا پایان سال ۲۰۲۳ تولید یکی از قطعات مهم پردازنده‌های Meteor Lake را آغاز نمی‌کند و این موضوع تا حد زیادی روی برنامه‌های TSMC برای گسترش خط تولید اثر گذاشته است. TSMC درباره‌ی اینتل نظر نداده اما ادعای ترندفورس درباره‌ی مشکلات پروژه‌ی گسترش خط تولید را تکذیب می‌کند.

اینتل در جلسه‌ی مالی اخیر خود اعلام کرد که توانسته است ۳۵ میلیون پردازنده‌ی نسل دوازدهمی Alder Lake به بازار عرضه کند. تیم آبی پاییز امسال پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری Raptor Lake را دردسترس قرار می‌دهد. این پردازنده‌ها تعداد هسته‌های کم‌مصرف را نسبت‌ به نسل قبل دو برابر می‌کنند و سرعت کلاک را به‌شدت افزایش می‌دهند تا در قامت رقیبی توانمند برای پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 ظاهر شوند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا