سرور مجازی
فضای مجازی

چرا اپل نمی‌تواند چین را ترک کند؟

نزدیک به دو دهه است که اپل و چین به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط بوده اند. پرجمعیت‌ترین کشور جهان نه تنها بخش عمده‌ای از تولید دستگاه‌های اپل را به خود اختصاص داده است، بلکه بخش قابل توجهی از فروش محصولات اپل را نیز به خود اختصاص داده است.

به گزارش cnn، با این حال، امسال، چندین شکاف در یک رابطه متقابل سودمند میان این دو بازیگر ایجاد شد و آن به دلیل آشفتگی‌های ناشی از راهبرد (استراتژی) «صفر کووید» کشور چین بوده است. این راهبرد که همراه با قرنطینه‌های شدید در بخش‌های عمده چین در اوایل سال جاری بود باعث توقف تولید در چندین کارخانه از جمله شرکای تولیدی اپل، فاکس‌کان و پگاترون شد و زنجیره‌های تامین جهانی را مختل کرد.

تیم کوک، مدیر عامل اپل (AAPL) در آخرین تماس مالی شرکت در ماه آوریل هشدار داد که تنگنا‌های زنجیره تامین چین می‌تواند به کسب و کار این شرکت تا ۸ میلیارد دلار در سه ماهه بعدی آسیب وارد کند. این اولین بار نیست که وابستگی اپل به چین برای این شرکت دردسرساز شده است. یک سال قبل از همه گیری، اپل نسبت به کاهش فروش آیفون در بحبوحه تشدید جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین هشدار داد. مهم نیست که وضعیت در حال حاضر چقدر بد می‌شود، کارشناسان می‌گویند که بعید است اپل در آینده از چین جدا شود و شاید حتی نتواند این کار را انجام دهد.

تیم کوک مدیرعامل اپل

لیزا اندرسون، مدیر عامل یکی از شرکت‌های زنجیره تامین، می‌گوید: “شکی نیست که شرکت‌های فناوری می‌خواهند از چین خارج شوند. آن‌ها نمی‌خواهند خطر ادامه اختلال در عرضه را تحمل کنند و می‌خواهند کنترل بهتری بر توانایی خود در ارائه خدمات به مشتریان داشته باشند”. بسیاری معتقدند ایجاد جایگزینی برای چین به راحتی قابل تکرار نخواهد بود و انتقال زمان می‌برد و نیاز به سرمایه گذاری حجیمی دارد.

روابط میان شرکت اپل و کشور چین

دوران تصدی کوک در اپل با تعمیق روابط این شرکت با چین همزمان شده بود. کوک در سال ۱۹۹۸ به اپل پیوست، چند سال قبل از اینکه این شرکت محصولات خود را در چین تولید کند. او قبل از رسیدن به جایگاه مدیر عاملی اپل، در سال ۲۰۱۱ به ساخت و مدیریت زنجیره تامین جهانی شرکت اپل کمک کرد. او چندین بازدید از چین را به عنوان مدیرعامل انجام داده است که این موضوع اهمیت چین را برای اپل نشان می‌دهد.

با این حال، وال استریت ژورنال اوایل سال جاری گزارش داد که این شرکت به دنبال افزایش تولید در کشور‌هایی مانند ویتنام و هند است و یکی از دلایل آن را سیاست سختگیرانه چین برای مقابله با کووید ذکر کرد. اخیرا کوک در این باره گفت: “زنجیره تامین ما واقعا جهانی است و بنابراین محصولات در همه جا ساخته می‌شوند. ” با این حال، چین سال‌ها صرف توسعه ترکیبی از مشوق‌های تولید، استعداد‌های مهندسی محلی و یک اکوسیستم زنجیره تامین منسجم کرده است که تکرار آن در جا‌های دیگر دشوار خواهد بود.

محصولات اپل در چین

پیچیدگی بیشتر اوضاع برای اپل این واقعیت است که چین بزرگترین بازار اپل در خارج از ایالات متحده است. به گفته آمبر لیو، تحلیلگر تلفن‌های هوشمند مستقر در شانگ‌های در شرکت تحقیقاتی فناوری Canalys، اپل در حال حاضر ۱۸ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند چین را در اختیار دارد و چین تقریباً یک چهارم از فروش جهانی اپل را تشکیل می‌دهد.

گاد آلون، مدیر برنامه مدیریت و فناوری در دانشگاه پنسیلوانیا که تحقیقاتش بر بخش زنجیره‌های تامین متمرکز است، می‌گوید که چین جایی است که بخش بزرگی از معاملات بازار در آن قرار دارد. او می‌گوید: اپل وضعیت سختی دارد، زیرا از طرفی می‌خواهد قایق را تکان ندهد (شرایط را تغییر ندهد) و از طرف دیگر می‌خواهد در سمت اشتباه در برابر دولت چین قرار نگیرد. در همین حال، اپل این هفته به مشتریان چینی خود تخفیف‌هایی تا ۶۰۰ یوان (۸۹ دلار) در آخرین مدل‌های آیفون خود برای مدت محدودی ارائه کرد. باید اشاره کرد که به ندرت پیش می‌آید که اپل چنین تخفیفاتی را به خریداران ارائه دهد.

خطرات ادامه دارد

شرکت اپل در چین

مشکلات مربوط به کووید تنها مسائل بالقوه‌ای نیست که شرکت اپل در چین با آن مواجه شده است. تنش بین پکن و واشنگتن بر سر تایوان، در هفته‌های اخیر در پی سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، به‌طور قابل‌توجهی شدید‌تر شده است. باید اشارهکرد که تایوان پایگاه اصلی چندین تامین کننده اصلی اپل از جمله فاکسکان، پگاترون و ویسترون است و به یک مرکز جهانی برای تراشه‌های نیمه هادی مورد استفاده در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل شده است.

به طور کلی، در حال حاضر، به نظر می‌رسد اپل چاره‌ای جز ادامه مسیر ندارد، زیرا در این مرحله، یافتن مکان‌هایی که مهارت‌ها و حجم لازم برای ارائه آنچه اپل نیاز دارد، غیرممکن است و کشور چین در زمینه تراشه‌ها بسیار قدرتمندتر از چیزی است که بتوان به راحتی برای آن جایگزین پیدا کرد.


بیشتر بخوانید

  • اپل رسما سیلیکون اینتل را کنار گذاشت

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا