سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

اضافه وزن و فشارخون بالا: یک پیوند خطرناک

تعداد بیمشاری جمعیت در سراسر جهان از فشارخون بالا رنج می‌برند، قاتلی خاموش که اغلب بر اثر چاقی ایجاد می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. فشارخون را می‌توان با نظارت بر آن و درمان با داروهای ارزان قیمت به راحتی کنترل کرد، اما آیا همه افراد مبتلا از وضعیت خود آگاه هستند؟ از این جهت است که پزشکان توصیه بر کنترل آن در خانه دارند که تنها با خرید یک فشارسنج امکان‌پذیر و شدنی است.

افزایش وزن کوچک

ما در مورد پنج کیلو صحبت می‌کنیم. شاید عدد غیرمعمولی نباشد اما افزایش تنها ۵ کیلوگرم ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد. و فقط باعث ناراحتی در تنگ شدن شلوار جین شما نشود. افزایش متوسط ​​وزن می‌تواند فشارخون شما را حتی در افراد لاغر و سالم افزایش دهد. این امر به ویژه در صورت تمایل به افزایش وزن در ناحیه شکم صادق است.

در حالی که چند کیلو در این‌جا یا آن‌جا ممکن است برای زندگی خطرناک به نظر نرسد، ولیکن تحقیقات نشان می‌دهد که حتی چند کیلوگرم در نواحی کلیدی مانند شکم می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد، که شما را در معرض خطرات زیادی برای سلامت قلب قرار می‌دهد. مهم نیست که چقدر وزن خود را افزایش می‌دهید بلکه باید توجه نمود که اهمیت آن نیز چقدر است؟

خبر خوب این است که راه‌هایی برای کنترل فشارخون وجود دارد. تنها با خرید یک دستگاه فشار خون اطمینان یابید از این‌که فشارخون خود را در اوایل زندگی بررسی می‌کنید و نه دیرتر. یکی از راه‌های اطمینان از این است که این وضعیت به طور مخفیانه بر شما تأثیر نمی‌گذارد.

اضافه وزن چگونه باعث فشارخون بالا می‌شود؟

وقتی صحبت از اضافه وزن می‌شود، اغلب به چربی اضافی بدن اشاره می‌کنیم. در حالی که همه افراد چاق فشارخون بالا ندارند، شواهد علمی نشان می‌دهد که چندین مکانیسم پاتوفیزیولوژیک به فشارخون ناشی از چاقی کمک می‌کنند.

  • بیش فعالی سمپاتیک

سیستم عصبی سمپاتیک شبکه‌ای از اعصاب است که به مغز ما اجازه می‌دهد فشارخون را با تنظیم قطر شریان‌های محیطی از طریق تکانه‌های الکتریکی کنترل کند. در افراد چاق، سلول‌های چربی و مقاومت به انسولین تمایل به تحریک این پاسخ سمپاتیک دارند. فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک نقش مهمی در پاتوژنز فشار خون ناشی از چاقی دارد.

  • فشرده‌سازی کلیه‌ها

چربی احشایی بیش از حد – چربی ذخیره شده در اطراف شکم – می‌تواند منجر به فشرده‌سازی غیرطبیعی کلیه‌ها یا حتی آسیب کلیوی شود که ممکن است پیشرفت کند. عملکرد غیر طبیعی کلیه، که با افزایش جذب مجدد سدیم همراه است، نقش کلیدی در شروع فشارخون بالا مرتبط با چاقی دارد.

  • بافت چربی احشایی

این بافت‌های سلولی چربی هورمون‌های زیادی ترشح می‌کنند. در کلیه‌ها، آن‌ها می‌توانند سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون مسئول تعادل سدیم (نمک) را مختل کنند. بنابراین کلیه باید فشار خون بیشتری را برای دفع روزانه نمک حفظ کند.

  • افزایش مقاومت عروقی

هنگامی که اضافه وزن دارید یا چاق هستید، چربی اضافی همچنین مقاومت عروقی را افزایش می‌دهد، و همچنین کار قلب برای پمپاژ خون. این فعالیت اضافی فشار بیشتری به قلب شما وارد می‌کند و باعث افزایش فشار خون می‌شود.

وزن اضافی می تواند سایر عوامل خطر مانند کلسترول بالا و مقاومت به انسولین را که بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد تشدید کند. مقاومت به انسولین یک چرخه موذیانه است. هرچه چربی شما بیشتر باشد، مقاومت شما در برابر انسولین بیشتر می‌شود و باعث ترشح انسولین بیشتر و ذخیره چربی بیشتر می‌شود. بنابراین فشار خون و دیابت نیز با هم ارتباط دارند.

برای کاهش فشار خون چه هدفی باید داشته باشید؟

بسیاری از کارشناسان برای دستیابی به کاهش وزن طولانی مدت، اهداف هوشمندانه را تعیین می‌کنند. اهداف خاص، قابل اندازه‌گیری، دست یافتنی، مرتبط و محدود به زمان. اگر می‌خواهید فشارخون را کنترل کنید، تغییر در رژیم غذایی و ورزش می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مؤسسه ملی قلب، ریه و خون دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده است که شامل تنظیم شیوه زندگی برای جلوگیری و درمان فشار خون بالا است. از جمله: کاهش وزن و رژیم غذایی کم چرب که سرشار از میوه و سبزیجات است. محققان پیشنهاد می‌کنند که همپنین نظارت بر فشار خون در خانه نیز بسیار مفید است.

چگونه به طور سالم وزن خود را کاهش دهیم؟

کالری موجود در غذا و نوشیدنی شما انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. افزایش وزن به طور کلی ناشی از خوردن و نوشیدن کالری بیشتر از میزان سوزاندن است. زیرا انرژی اضافی به عنوان چربی ذخیره می‌شود. سبک زندگی مدرن ما کمکی نمی‌کند، زیرا اغلب شامل ساعات زیادی در روز نشستن، رفت و آمد و خوردن غذاهای ارزان قیمت و راحت است که چربی و قند زیادی دارند.

فعال بودن بیشتر و انجام مبادله سالم با آنچه می‌خورید ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به وزن سالم یا حفظ آن است. و پشتیبانی زیادی در دسترس است برخی از ایده‌های زیر را امتحان کنید یا برای شروع به پزشک خود مراجعه کنید.

تغییرات کوچکی ایجاد کنید که می‌توانید به آن پایبند باشید. تغییرات کوچکی در غذا خوردن و میزان فعالیت خود ایجاد کنید تا بتوانید آن‌ها را تا آخر عمر ادامه دهید. بیشتر به دنبال تغییر شیوه زندگی در دراز مدت باشید تا رژیم گرفتن. رژیم‌های غذایی عجیب و غریب زیادی وجود دارد که وعده‌های غذایی یا گروه‌های غذایی خاصی را حذف می‌کند. اگرچه ممکن است نتایج سریعی را مشاهده کنید، اما رعایت رژیم‌های محدود کننده در دراز مدت بسیار دشوار است. هنگامی که به حالت عادی غذا خوردن برمی‌گردید، وزن دوباره افزایش می‌یابد. ایجاد تغییرات کوچک در طول زمان، راحت‌تر می‌ماند و در طولانی مدت بهتر کار می‌کند.

  • به آنچه می‌خورید توجه کنید: دریافت کالری بدون فکر کردن به آن بسیار آسان است، اما برای سوزاندن همان مقدار زمان و تلاش زیادی لازم است.
  • مراقب غذاهای پرچرب باشید: خوردن غذاهای پرچرب یا غذاهای حاوی مقدار زیادی قند می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و کاهش وزن را سخت‌تر کند. با انتخاب سالم‌تر، لزوماً نیازی به خوردن کمتر ندارید و برخی از معاوضه‌های ساده می‌توانند تفاوت واقعی ایجاد کنند.
  • مبادله ساده انجام دهید: اگر نوشیدنی‌های شیرین می‌خورید، آن‌ها را با آبی که به طور طبیعی مزه‌دار می‌کنید عوض کنید. سعی کنید میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال یا آناناس، یا خیار و نعناع را اضافه کنید تا در کالری‌های غیر ضروری صرفه‌جویی کنید.
  • فیبر بیشتری بخورید: اکثر ما فیبر کافی، که در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غذاهای کامل و غلات کامل وجود دارد، نمی خوریم. هضم غذاهای سرشار از فیبر نسبت به غذاهای قندی یا تصفیه شده بیشتر طول می‌کشد، بنابراین شما مدت بیشتری احساس سیری می‌کنید.
  • پروتئین کافی بخورید: در هر وعده غذایی یک غذای غنی از پروتئین قرار دهید، زیرا به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. گزینه‌های کم چرب مانند گوشت سفید بدون پوست، برش‌های بدون چربی گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و سایر پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا و عدس را انتخاب کنید.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید: خوردن میوه و سبزیجات بیشتر خطر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. آن‌ها سرشار از پتاسیم هستند که فشارخون شما را کاهش می‌دهد.

پیام آخر

اگر نگران فشار خون و چاقی هستید، بدانید که راه‌هایی برای کنترل فشار خون و حتی کاهش فشار خون با تغییر شیوه زندگی وجود دارد. با هدف رسیدن به اهداف واقعی وزن و افزایش سطح فعالیت خود برای ایجاد وزن سالم، فشار خون خود را کاهش دهید. حتی میزان متوسط پیاده‌روی نیز می تواند کمک کننده باشد. تسلیم نشوید و به حرکت خود ادامه دهید! فروشگاه لوازم پزشکی جانیتا استورفشارسنج پانگائو نسل جدید فشارسنج را به شما معرفی می‌کند که بتوانید با صرفه‌جویی در هزینه، مسیر سلامت را در پیش بگیرید و در کنار سبک جدید زندگی، بر فشارخون خود نیز بتوانید نظارت کامل داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا