سرور مجازی
فضای مجازی

آیا نور آبی پیری را تسریع می‌کند؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی ممکن است چندان بی‌ضرر نباشد. محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض نور آبی مزمن باعث پیری زودرس در مگس‌ها و آسیب به مغز آن‌ها می‌شود که احتمالا به دلیل برخی تغییرات متابولیک است.

مشخص نیست که آیا نور آبی می‌تواند آسیب‌های مشابهی را در انسان ایجاد کند یا خیر. نگاه به صفحه‌نمایش تلفن و نور داخلی احتمالا بدتر از نور آبی است که به طور طبیعی در نور خورشید وجود دارد.

این تحقیق توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان انجام شده است که چندین سال است در حال بررسی اثرات نور آبی بر روی مگس میوه معمولی (Drosophila melanogaster) هستند. کار گذشته آن‌ها نشان داده است که نور آبی می‌تواند روند پیری را در این حشرات کوتاه مدت (در شرایط بهینه، تا ۵۰ روز عمر می‌کنند) سرعت بخشد و حتی باعث آسیب عصبی شود.

در  تازه‌ترین مطالعات خود، این تیم به دنبال درک بهتری از چرایی ظاهر شدن این اثرات بوده است. برای انجام این کار، آن‌ها دو گروه از مگس‌های میوه را با هم مقایسه کردند: نخست آن دسته از مگس‌هایی که به مدت ۱۰ یا ۱۴ روز در زیر نور آبی ثابت رها شده بود و دوم گروهی که در تاریکی مطلق نگه داشته شده بود. آن‌ها به طور خاص بر متابولیسم هر دو گروه و اینکه چگونه حشرات مواد مغذی و سایر مولکول‌ها را برای انرژی تجزیه می‌کنند، تمرکز کردند. گروه نخست که در معرض نور آبی بار قرار داشت، نشانه‌هایی از پیری زودرس و تخریب عصبی را نشان داد و در مقایسه با گروه کنترل، مگس‌ها همچنین سطوح متفاوتی از این محصولات جانبی متابولیک و همچنین سطوح پایین‌تری از انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم داشتند.

تحقیقات ما که بر روی مگس‌های میوه انجام شد، نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی منجر به کاهش تولید انرژی شده و این برای سلامت سلولی مضر است.


بیشتر بخوانید 

  • چرا باید گوشی همراه را در شب خاموش کنیم؟

نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: این نتیجه بر اساس آزمایش‌هایی است که نشان می‌دهد نور آبی می‌تواند سطوح متابولیت‌های ضروری در مگس‌ها را تغییر دهد. نور آبی یکی از کوتاه‌ترین طول موج‌های نور در طیف مرئی است، به این معنی که انرژی نسبتا بالایی دارد. مدتی است که گمان می‌رود نور آبی تلفن‌ها و سایر دستگاه‌ها و همچنین نور LED می‌تواند برای سلامت انسان، به ویژه چشمان ما مضر باشد، این نگرانی‌ها همچنین منجر به تولید محصولاتی مانند عینک‌های تخصصی یا محصولات مراقبت از پوست شده است که ادعا می‌کنند از افراد در برابر آسیب‌های فراگیر نور آبی محافظت می‌کنند.

یکی از عوامل مهم در اینجا این است که قوی‌ترین منبع نور آبی در واقع نور طبیعی روز است؛ و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر نور آبی بتواند برای سلول‌های ما مضر باشد، این آسیب احتمالا از خورشید که حاوی نور ماوراء بنفش مخرب است، بیش از منابع مصنوعی ضعیف‌تر نور آبی است.

مطالعات حیوانی مانند نمونه فعلی نشان داده است که دوز‌های زیاد و یا مزمن نور آبی می‌تواند به سلول‌ها از جمله سلول‌های شبکیه چشم آسیب برساند، اما تحقیقات روی انسان‌ها تاکنون اثر مشابهی از نوری که به‌ویژه از تلفن‌هایمان دریافت می‌کنیم، نشان نداده است.

یک تاثیر قوی‌تر نور آبی بر ساعت بدن ماست، زیرا نقش قابل توجهی در تنظیم تولید هورمون ملاتونین بازی می‌کند. به نظر می‌رسد نور آبی بیش از حد در شب تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند و به خواب رفتن را سخت‌تر می‌کند و خواب ضعیف می‌تواند منجر به سلامت ضعیف شود. حتی این فرضیه بحث برانگیز است، اما با مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ روی موش‌ها که نشان می‌دهد هر نور روشن به طور کلی، نه به طور خاص نور آبی، می‌تواند خواب ما را خراب کند، این مطالعه همچنین نشان داد که نور زرد ممکن است در واقع بدتر از آبی باشد.

بر اساس مطالعات محققان، اکثر مردم تمام روز‌های کاری خود را زیر نور خورشید نمی‌گذرانند، اما معمولا زیر منابع مصنوعی عمدتا نور آبی می‌نشینند؛ بنابراین هنوز هم ممکن است که محیط غنی از نور آبی ما در این دوران مدرن تاثیر منفی منحصر به فردی بر سلامت ما داشته باشد.

این تیم احتمال می‌دهد برخی از همان تغییرات متابولیکی مخربی که در مگس‌های میوه در معرض نور آبی مزمن مشاهده کردند، بتواند در انسان نیز رخ دهد، اما این تغییرات می‌تواند کمتر باشد.

همچنان تحقیقات بیشتری به ویژه در انسان لازم است تا مشخص شود نور آبی تا په اندازه می‌تواند آسیب زننده و مضر باشد.

منبع: gizmodo

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا